Dwudniowa konferencja SAP NOW ponownie zgromadziła liczne grono użytkowników i zainteresowanych technologiami SAP. 11 i 12 października 2022 odbyła się kolejna edycja najważniejszej konferencji dla tej społeczności w Polsce.
Czas został wywołany jako słowo-klucz wystąpień i dyskusji tegorocznego SAP NOW podczas otwierającego wystąpienia Piotra Ferszki, prezesa zarządu SAP Polska. Czas jako czynnik w operacyjnych i strategicznych przedsięwzięciach klientów i partnerów SAP. Czas, bardziej niż kiedykolwiek decydujący o powodzeniu transformacji i stałej zmiany w scyfryzowanych firmach. I wreszcie czas, który jest nadrzędnym kryterium wszelkich działań w kontekście zapobiegania zmianom klimatycznym.
Zagadnienie czasu przewijało się także podczas wystąpień gości specjalnych: psycholog i badaczki kondycji współczesnego człowieka Patrycji Sławuty i wybitnego himalaisty – ski-alpinisty, Andrzeja Bargiela pierwszego dnia oraz byłego prezydenta RP, Aleksandra Kwaśniewskiego, otwierającego drugi dzień SAP NOW. Szczególnie ciekawie wybrzmiał głos Andrzeja Bargiela, który mówił m.in. o kryteriach oceny warunków podczas realizowanych przez niego ekstremalnych wypraw oraz nowego, ściśle warunkowanego czasem podejścia do ich organizacji. Zaryzykować można tezę, że poza niezwykłymi zdolnościami i predyspozycjami Bargiela, kluczem do jego sukcesu jest „lekkie”, Agile’owe, zwinne podejście do projektów himalaistycznych.
Czas dobrze zagospodarowany
Program zrealizowany w ciągu dwóch październikowych dni był z pewnością także przykładem intensywnego zagospodarowania czasu. Wypełniły go szczelnie przykłady wdrożeń i transformacji dokonanych w obrębie ekosystemu SAP. Trzy ścieżki tematyczne podporządkowano różnym aspektom.
Ścieżka poświęcona aspektowi operacyjnemu, kierowana była do przedstawicieli działów operacyjnych, rozwoju biznesu, produkcji, logistyki, zakupów i CIO. Jej kapitanem była Dorota Zaremba, wiceprezes SAP Polska – obszerny wywiad opublikujemy w nadchodzącym wydaniu Magazynu ITwiz. Ścieżka ta zawierała m.in. bardzo interesujące biznesowo i od strony projektowej przykłady z Synthos, Press Glass czy Polpharmy Biologics. Dominik Micuła, CIO Synthos wraz z zespołem opowiadał o projekcie wdrożenia SAP S/4HANA własnymi siłami. Tomasz John, Purchasing Director w Press Glass przedstawił proces, który doprowadził do decyzji o wyborze Rise with SAP.
Na perspektywie marketingu, sprzedaży oraz e-commerce skupili się prelegenci ścieżki, której przewodził Michał Ciuraszkiewicz, szef sprzedaży SAP Polska. Doświadczenia pracy marketingu i budowy cyfrowych relacji z klientami na bazie SAP CX przedstawił m.in. interdyscyplinarny zespół z Pfleiderer Polska, złożony z CIO, CMO, oraz dyrektorów obszarów relacji z klientem i Digital.
Ścieżce ukierunkowanej najmocniej na tematykę wdrożeń chmurowych, instrumentarium oraz logistyki tych projektów, patronował wiceprezes Marek Roter. W sesji swoje doświadczenia przedstawiły takie marki, jak Smithfield, Grupa Aquael oraz Grupa Fortaco. Bardzo ciekawie wybrzmiały, jak zawsze, doświadczenia z Żabki. O współpracy powdrożeniowej w napiętym reżimie czasowym i jakościowym panującym w warunkach scyfryzowanej sieci handlowej opowiadali Marek Biliński, SAP Basis/Cloud Consultant oraz Maciej Walczak, szef działu kompetencji dla obszaru HR i Finanse w Żabce. Wiele wątków dotkniętych i zasygnalizowanych podczas wystąpienia można było zgłębić i wyjaśnić dodatkowo w kuluarach czy nawet podczas przypadkowego spotkania z prelegentem, już na peronie sopockiego dworca przed wyjazdem co było udziałem autora relacji.
Jest to zresztą bardzo charakterystyczny rys konferencji SAP NOW – wystąpienia stają się pretekstem długich i ciekawych rozmów w kuluarach. Organizatorzy dobrze zadbali o stworzenie przestrzeni i czasu do takich spotkań i rozmów a lista reprezentowanych firm i ich przedstawicieli robi wrażenie.
Ciekawym pomysłem tegorocznej edycji była przestrzeń Sustainability Hyde Park, jeszcze jeden przykład jak ważny w narracji SAP staje się wątek ekologii, zrównoważonego rozwoju. Równolegle z programem konferencji odbywały się transmisje i spotkania na żywo w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni. Ich kulminacją była dyskusja drugiego dnia z udziałem tej wagi klientów SAP co Maspex i Veolia, poświęcona ESG.
Innowacje według SAP
Ważnym elementem SAP NOW są co roku nagrody. Podczas wieczornej gali SAP Innovation Awards 2022 przyznano ich aż osiem. Wśród nagrodzonych znalazły się: Eurocash, Transfer Multisort Elektornik (TME), Żabka, Grupa Maspex, TERG S.A., KBT, Śnieżka oraz Grupa Raben.
I tak, Eurocash jako pierwsza firma w Polsce i jedna z pierwszych w CEE wykorzystała rozwiązanie transformacji finansów oparte o SAP S/4HANA Central Finance oraz SAP Analytics Cloud. Efektem jest standaryzacja procesów w obszarze rachunkowości, ujednolicenie i uproszczenie modelu danych oraz skonsolidowanie na jednym, centralnym systemie S/4HANA zapisów księgowych z kilkudziesięciu spółek obsługiwanych w kilku źródłowych systemach ERP.
Transfer Multisort Elektornik (TME), międzynarodowy dystrybutor komponentów elektronicznych, borykał się z problemem kosztów związanych z integracją, składowaniem i analizą ogromnych wolumenów danych – remedium stał się SAP Data Warehouse Cloud wraz z jeziorem danych (data lake). Z kolei Żabka – dzięki odpowiedniemu doborowi narzędzi – zwiększyła efektywność i bezpieczeństwo procesów logistycznych, a także zredukowała ich koszt i negatywny wpływ na środowisko.
Firma Maspex natomiast wdrożyła optymalne rozwiązania do planowania, budżetowania i raportowania operacji oraz chmurowe rozwiązania analityczne, bazujące na SAP Business Technology Platform. Proces wdrożenia systemów był wyjątkowy szybki, ale i skuteczny – jego efektem jest optymalizacja procesów planistycznych, budżetowania i controllingu. Co ciekawe, Maspex posiada już 20 lat doświadczeń w pracy z rozwiązaniami SAP do rozwoju biznesu.
Firma TERG – właściciel marek, takich jak Media Expert, Avans.pl czy Electro.pl – otrzymała nagrodę za optymalizację łańcucha dostaw, innowacyjne podejście do procesu transformacji i wykorzystanie najnowszych technologii SAP, zaś firmę Śnieżka uhonorowano za kompleksową i całościową transformację biznesu, za wizję i wytrwałość w dążeniu na szczyt transformacji cyfrowej. Z kolei Grupa Raben wykorzystała rozwiązania SAP Success Factors, ale także autorskie narzędzia doświadczonego partnera. Dzięki nagrodzonemu wdrożeniu, wyeliminowano duplikacje danych, znacznie przyspieszono rozliczenie kadr i płac, zintegrowano systemy HR z innymi obszarami biznesu, poprawiono proces ewaluacji zespołów oraz zarządzanie talentami. Firma KBT została natomiast nagrodzona za udane pionierskie wdrozenie SAP S/4HANA Cloud w chmurze publicznej.
Zachowanie równowagi pomiędzy elementami merytorycznymi, a towarzyskimi pozostaje znakiem rozpoznawczym SAP NOW. W tym roku także było to kluczem do sukcesu. Za nami udane i ciekawe wydarzenie dla społeczności zawodowo związanych lub zainteresowanych SAP.