Sztuczna inteligencjaBiznesPolecane tematy

Jakie technologie i wyzwania będą kształtować biznes przyszłości?

Współczesny biznes kształtowany jest przez technologię – umożliwiającą rozwój i zwiększanie efektywności – oraz ludzi, którzy nadają mu sens i kierunek. Umiejętność łączenia tych dwóch składowych to klucz do sukcesu w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości – to główne przesłanie przygotowanego przez SAP raportu „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”. Według jego ustaleń już 83% firm deklaruje, że korzysta ze sztucznej inteligencji w co najmniej jednym obszarze swojej działalności. I to właśnie AI jest głównym elementem, który będzie kształtował biznes przyszłości. Ale nie tylko. 

Jakie technologie i wyzwania będą kształtować biznes przyszłości?

Najważniejsze informacje

  • 38% firm korzysta z systemów ERP w chmurze, a 39% zacznie z nich korzystać w ciągu najbliższego roku.
  • 73% menadżerów pozytywnie ocenia poziom tzw. „kompetencji przyszłości” wśród pracowników.
  • 57% badanych uważa, że raportowanie ESG przyczyni się do zwiększenia efektywności w ich firmie.
  • 83% firm deklaruje, że korzysta z AI w co najmniej jednym obszarze swojej działalności.
  • 43% menadżerów nie uważa, żeby opór pracowników był istotną przeszkodą na drodze do wdrożenia AI w ich organizacji.
  • 80% firm już korzysta lub planuje skorzystać z funduszy UE, w tym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
 

Jak wynika ze wspomnianego raportu tylko 29% menedżerów wskazuje obecnie na obawy pracowników jako istotną przeszkodę w inwestowaniu w AI. Jeszcze rok temu tę opinię podzielało aż 54% firm. Rosnąca wiedza na temat zastosowań AI i zmieniające się podejście do tej technologii pozwalają patrzeć na jej rolę w biznesie z nową perspektywą – jako na narzędzie wspierające, a nie zagrożenie dla zatrudnienia.

AI w biznesie wciąż wymaga współpracy z człowiekiem i daleka jest od samodzielnego działania. Wzmacnia za to kluczowe procesy organizacyjne i usprawnia codzienne zadania, co pozwala zespołom na szybsze realizowanie celów i większą efektywność. W obszarach takich jak automatyzacja procesów, marketing, sprzedaż czy tworzenie oprogramowania firmy w Polsce oceniają AI wyjątkowo wysoko. To właśnie te dziedziny wskazywane są jako najsilniej wspierane przez sztuczną inteligencję, która pomaga w analizie danych, automatyzacji zadań i personalizacji ofert.

“Generatywna AI to zdecydowanie rewolucyjna technologia, której potencjał docelowo wpłynie właściwie na każdy aspekt naszego życia. Świadomość konieczności budowania kompetencji cyfrowych „cloud mindset”, wchodzenia w interakcje z różnymi modelami LLM, aplikacjami Gen AI oraz umiejętność tworzenia własnych modeli AI jest kluczem do sukcesu dla przedsiębiorców, którzy myślą nie tylko o krótkoterminowej optymalizacji procesów, ale przede wszystkim o długoterminowym celu: tworzeniu interdyscyplinarnego „człowiek- maszyna” środowiska dla innowacji i budowaniu odpornej na zakłócenia strategii wzrostu” – komentuje Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży, SAP Polska.

Konkretne korzyści z AI

Jak wynika z badania SAP, głównymi motywatorami polskich przedsiębiorstw do inwestycji w AI są możliwość szybkiej personalizacji pod potrzeby firmy (42% firm), niskie koszty wdrożenia rozwiązań AI (38%) oraz dostępność gotowych rozwiązań branżowych, co eliminuje konieczność budowy systemów od podstaw (35%). AI zaczyna być postrzegana jako narzędzie do zwiększania efektywności operacyjnej, a nie jako konkurencja dla pracowników.

Jakie technologie i wyzwania będą kształtować biznes przyszłości?
Źródło: Raport „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”, SAP.

Firmy, które jeszcze nie korzystają z AI, największy potencjał tej technologii widzą w obszarach związanych z cyberbezpieczeństwem, automatyzacją procesów i logistyką. Przewidywania te różnią się jednak od doświadczeń firm, które już wdrożyły AI – ich przedstawiciele najbardziej doceniają efekty AI w marketingu, sprzedaży i automatyzacji. Różnice te sugerują, że firmy planujące inwestycje w sztuczną inteligencję powinny realistycznie spojrzeć na jej zastosowanie i dostosować je do specyficznych potrzeb swojej branży.

AI zmienia role, ale nie wypiera ludzi

Prawie połowa badanych dostrzega, że rozwój AI prowadzi do zmiany profilu niektórych stanowisk. Jednocześnie menedżerowie zauważają, że zamiast zmniejszać zatrudnienie, AI często wspiera zespoły w codziennych zadaniach, pozwalając im skupić się na bardziej złożonych projektach. W szczególności automatyzacja procesów pomaga odciążyć pracowników. Zgadza się z tym ponad 57% ankietowanych, którzy wskazują, że AI staje się cennym partnerem w pracy, eliminując powtarzalne obowiązki. Nawet 49% ankietowanych zgadza się także z twierdzeniem, że wdrożenie rozwiązań AI znacząco usprawniło funkcjonowanie ich firmy lub ma potencjał na optymalizację pracy. Jedynie 27% jest odmiennego zdania.

Jakie technologie i wyzwania będą kształtować biznes przyszłości?
Źródło: Raport „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”, SAP.

Wdrożenie sztucznej inteligencji w firmach wymaga od zespołów nowych kompetencji – od umiejętności zarządzania danymi po znajomość specyficznych narzędzi AI. Jak wynika z raportu SAP, ponad 40% polskich przedsiębiorstw ocenia, że ich pracownicy są dobrze przygotowani do pracy z technologią AI. Jednocześnie 32% wciąż dostrzega luki kompetencyjne, które mogą utrudniać skuteczne wdrażanie rozwiązań opartych na AI. W odpowiedzi na te wyzwania firmy coraz częściej inwestują w rozwój kompetencji swoich zespołów, stawiając na szkolenia z zarządzania danymi i rozumienia algorytmów. Tylko dzięki takim działaniom AI może stać się realnym wsparciem dla biznesu. Nie tylko automatyzując procesy, ale także umożliwiając pracownikom lepsze wykorzystywanie potencjału danych w podejmowaniu decyzji biznesowych, podkreślają autorzy raportu.

ERP w chmurze

Kolejny wyraźny trend, to rosnące zainteresowanie systemami ERP w chmurze. Jak pokazują badania SAP, już 38% polskich firm korzysta z takich rozwiązań, a kolejne 39% planuje ich wdrożenie w najbliższym czasie. Niosą one ze sobą szereg różnych korzyści. Trzy główne wskazane przez respondentów to: zwiększenie efektywności, uproszczenie infrastruktury IT oraz lepsza integracja różnych systemów dzięki chmurze. Poniżej pełne zestawienie:

Jakie technologie i wyzwania będą kształtować biznes przyszłości?
Źródło: Raport „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”, SAP.

Dlaczego firmy decydują się na transfer kluczowego systemu biznesowego do chmury? Wśród najczęściej wymienianych przez ankietowanych odpowiedzi znalazły się:

  • poprawa efektywności procesów biznesowych (42,5%),
  • redukcja kosztów obecnie wykorzystywanego oprogramowania (40%)
  • skalowalność rozwiązań ERP w chmurze (niemal 32%).

Można zatem wysnuć wniosek, że ERP w chmurze to dla polskiego biznesu wygodne rozwiązanie, które pozwala też obniżyć nakłady przeznaczane na infrastrukturę IT i oprogramowanie. Co szczególnie ważne przy wdrażaniu systemu ERP w modelu chmury publicznej, niemal 28% badanych wskazało na standaryzację procesów biznesowych jako czynnik, który przekonał ich do implementacji cloud ERP.

Co z kolei powstrzymuje firmy w procesie podejmowania decyzji o migracji systemu ERP do chmury lub znacząco spowalnia proces inwestycyjny? Ankietowani wskazali na takie czynniki, jak zbyt wysokie koszty wdrożenia (30%), opór pracowników (29%) czy brak kompetencji w zespole (27%).

Jakie technologie i wyzwania będą kształtować biznes przyszłości?
Źródło: Raport „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”, SAP.

“Przyszłość systemów ERP to dalsza integracja z nowymi technologiami oraz zwiększenie świadomości na temat korzyści, wynikających z pełnego wdrożenia rozwiązań SaaS” – wskazuje Dorota Zaremba wiceprezeska i dyrektorka sprzedaży, SAP Polska. “Rosnąć będzie także świadomość tego, że ERP w chmurze otwiera drzwi do innowacji, takich jak generatywna sztuczna inteligencja i pozwala na szybką, sprawną konsumpcję ich efektów. Organizacje coraz częściej będą dostrzegać, że standaryzacja powtarzalnych procesów nie tylko zwiększa efektywność kosztową i pozwala skoncentrować się na budowaniu przewag konkurencyjnych, ale także ułatwia szybkie wdrażanie nowych technologii” – uważa.

Rynek pracy i kompetencje przyszłości

Wśród najczęściej wymienianych wyzwań na rynku pracy z jaki mierzą się respondenci badania znalazły się: niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz niski poziom kompetencji kandydatów. Jest to o tyle interesujące, że według przebadanych menadżerów odpowiedzialnych za wydatki IT w swoich organizacjach, polscy pracownicy mogą szczycić się co najmniej zadowalającym poziomem swoich kompetencji przyszłości.
73% ankietowanych ocenia aktualny poziom kompetencji przyszłości w swojej firmie dobrze lub bardzo dobrze. Średnio ocenia go 20,5%, a słabo lub bardzo słabo – 6,5%.

Jakie technologie i wyzwania będą kształtować biznes przyszłości?
Źródło: Raport „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”, SAP.

Na pytanie czy respondenci zgadzają się ze stwierdzeniem, że ich firma aktywnie wspiera transfer wiedzy między pracownikami o różnym doświadczeniu. Jedynie 1 osoba na 5 potwierdziła taki stan rzeczy. Ponad 1/3 badanych raczej zgodziła się z tym stwierdzeniem, natomiast niecałe 19% było absolutnie przeciwne temu zdaniu lub raczej się z nim nie zgodziło. Aż 28% badanych niemających w tej sprawie zdania pokazuje, że działy HR mają przed sobą jeszcze wiele pracy w zakresie wypracowania skutecznych praktyk transferu wiedzy wewnątrz organizacji. Co ciekawe, 60% ankietowanych uważa jednak, że koszty szkoleń i rozwoju kompetencji w ich firmie są akceptowalne.

Jakie są narzędzia wykorzystywane przez firmy do podnoszenia kompetencji pracowników?

53% – Upskilling
49% – Studia kierunkowe i podyplomowe
48% – Reskilling
45% – Urlopy szkoleniowe

Źródło: Raport „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”, SAP.

“Uważam, że rozwiązania działające w wymagającej rzeczywistości firm IT, będą skuteczne tylko wtedy, kiedy ich bazą staną się trzy filary: wprowadzenie systemowych rozwiązań zarządzania wiedzą, edukacji i rozwoju kompetencji; strukturalne podejście do transferu wiedzy; tworzenie kultury organizacyjnej, która promuje ciągłe uczenie się i adaptację, także poprzez obecność i widoczność role models. Tylko dzięki temu będziemy mogli działać skutecznie i w pełni wykorzystać potencjał naszych zespołów. Albo po prostu go dostrzec?” – podsumowuje Katarzyna Rusek wiceprezeska i dyrektorka HR, SAP Polska.

Raport „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?” podejmuje też tematy strategii ESG czy funduszy unijnych. Z jego pełną treścią można się zapoznać tu.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *