Branża ITRynek

ASBIS podwoił zysk netto za pierwsze dziewięć miesięcy 2020 roku

Firma ASBISc Enterprises Plc poinformowała o wynikach finansowych zarówno w okresie trzech kwartałów, jak i w samym III kwartale 2020 roku. I tak, przychody ze sprzedaży za okres I-III kw. w tym  roku wyniosły ponad 1,5 mld dol. w porównaniu do blisko 1,3 mld dol. w analogicznym okresie roku ubiegłego – co oznacza wzrost o 20%. Zysk netto w tym czasie podwoił się i wyniósł 15,1 mln dol. w porównaniu do 7,2 mln dol. rdr.

ASBIS podwoił zysk netto za pierwsze dziewięć miesięcy 2020 roku

W samym trzecim kwartale 2020 roku dystrybutor produktów IT znacząco poprawił zarówno przychody, jak i zyski. Przychody wyniosły 619,7 mln dol. (wzrost o 34% rdr) natomiast zysk netto sięgnął 10,4 mln dol. (+126% rdr) – poinformowali podczas wideokonferencji przedstawiciele firmy.

Jak wynika z zaprezentowanych danych, w okresie pierwszych trzech kwartałów 2020 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (ponad 53% udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (blisko 26-proc. udział). Największym krajem pod względem przychodów wypracowanych w okresie I-III kw. 2020 roku była Rosja. Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w okresie pierwszych trzech kwartałów 9. miejsce z przychodami na poziomie ponad 46,1 mln dol. i co ciekawe, generując najwyższy wzrost sprzedaży – blisko 82% względem analogicznego okresu ubiegłego roku.

„Przeniesienie większości naszych działań do internetu oznacza zwiększone wydatki na sprzęt przeznaczony nie tylko do pracy, ale też nauki czy rozrywki. Dlatego jest to też czas, w którym firmy specjalizujące się w sprzedaży czy też produkcji sprzętu przeznaczonego do kreowania i dzielenia się informacjami radzą sobie bardzo dobrze. ASBIS zdecydowanie należy do tej grupy. Dzięki skutecznej strategii oraz sprawnemu zarządzaniu szybko potrafiliśmy dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych, dlatego nasza sytuacja jest obecnie bardzo dobra, spodziewamy się, że nasze wyniki będą w tym roku rekordowe” – stwierdził Siergiej Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.

Rzeczywiście, pod koniec października Grupa podwyższyła prognozę zysku netto na 2020 rok opublikowaną wcześniej w sierpniu. Przedstawiciele ASBIS spodziewają się, że przychody ze sprzedaży w 2020 roku będą się kształtowały pomiędzy 2-2,2 mld dol., natomiast zysk netto po podwyższeniu będzie na poziomie pomiędzy 23-25 mln dol. Tym samym Rada Dyrektorów Spółki podjęła wczoraj uchwałę o wypłacie akcjonariuszom zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy z zysku spółki za 2020 roku w wysokości 5 550 000 dol. Zaliczką objętych będzie 55.500.000 akcji spółki, co oznacza wypłatę zaliczki na poczet dywidendy w wysokości 0,10 dol. na akcję.

Z zaprezentowanych przez przedstawicieli ASBIS danych wynika, że odnotowano wzrost popytu na wszystkie główne linie produktowe. Zarówno największą wartość, jak i przyrost rok do roku odnotowały smartfony – 199,4 mln dol. (+93%). Następnie: procesory – 98,8 mln dol. (+19%), akcesoria i multimedia – 79,7 ml dol. (+38%), laptopy – 48,1 mln dol. (+33%), dyski HDDs – 42,1 mln dol. (+36%) oraz serwery – 27,2 mln dol. (+26%).

Jeśli chodzi natomiast o najważniejsze działania biznesowe przeprowadzone przez spółkę w III kwartale 2020 roku, to firma uruchomiła usługę Prestigio ePrice Labels (rozwiązanie pozwalające w szybki I łatwy sposób zmieniać ceny) i zrealizowała pierwszy projekt pilotażowy u lidera na rynku krajów bałtyckich. Poza tym ASBIS rozszerzył współpracę z DELLTechnologies w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i rozpoczął dystrybucję projektów w Serbii, Bułgarii, Rumunii, Słowacji i na Ukrainie. Dodatkowo, wraz z Rakuten TV, spółka rozpoczęła kampanie promocyjne w handlu detalicznym w Polsce.

Pytany o plany na IV kwartał tego roku, Siergiej Kostecvitch zapewniał, że spółka jest do niego bardzo dobrze przygotowana. “Rozwijamy nie tylko klasyczną dystrybucję IT, ale również segment ESD (Electronic Software Distribution), którego przykładem były ostatnio zawarte przez nas umowy z Rakuten TV, MobiSystems oraz MacPaw. Wprowadzamy też nowe produkty i podpisujemy kolejne umowy na dystrybucję, jak ostatnio podpisana umowa na dystrybucję produktów Logitech w Rosji. Rozwijamy też sieć sklepów internetowych zarówno dla klienta końcowego, jak i biznesowego. Już teraz bowiem 60% transakcji odbywa się on-line” – podsumował.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *