Praca
Autonomia pracownika angażuje bardziej niż benefity
Im większa autonomia pracownika, tym większe jego zaangażowanie w miejscu pracy. Międzynarodowe badania pokazują, że dla 59% zatrudnionych elastyczność działania, w tym autonomia, jest ważniejsza nawet niż wynagrodzenie czy inne benefity.
Szeroki wachlarz benefitów to najczęściej stosowane narzędzie do zwiększenia satysfakcji i zaangażowania oraz zatrzymania pracowników w firmie. Okazuje się jednak, że wdrażanie w organizacji kultury stawiającej na rozwój i autonomię działania może być znacznie bardziej efektywne niż najdroższe benefity. Ponadto, jak wskazują specjaliści, autonomia kreuje przyszłych liderów z uwagi na elastyczność działania oraz nieograniczone możliwości rozwoju.
“Praktykowanie kultury autonomii wiąże się z bardzo wymiernymi efektami. Widzimy, że zaangażowanie osób zatrudnionych w gdańskim Dynatrace Lab jest wysokie – m.in. w ramach Klubu Autonomii odbywają się intensywne dyskusje na temat tego, co usprawnić w firmie i w jaki sposób. Biorą w nich udział pracownicy każdego szczebla, a każda z tych rozmów przeradza się w realne działanie. Co więcej – byli pracownicy chętnie do nas wracają. Takich tzw. Bumerangów, którzy uznali naszą kulturę za konkurencyjną po porównaniu jej z realiami pracy w innych firmach, jest u nas naprawdę sporo” – przekonuje Ewa Fijołek, Director of Software Development w Dynatrace.
Zatrzymanie pracowników w firmie i zapewnienie im satysfakcjonującego środowiska pracy rzeczywiście staje się coraz większym wyzwaniem – w ubiegłym roku nawet 28% badanych zatrudnionych z całego świata rozważało zmianę pracodawcy lub zawodu.
Silna kontrola i mikrozarządzanie stają się passe, liczy się autonomia
Pracownicy, szczególnie w branży IT, to osoby wymagające nie tylko możliwości rozwoju, ale również oczekujący elastyczności działania i podejmowania decyzji. W efekcie mikrozarządzanie, czyli styl oparty na mocnej kontroli pracy podwładnych coraz rzadziej się sprawdza. Blisko 9 na 10 pracowników z całego świata, przebadanych przez firmę konsultingową Trinity Solutions, stwierdziło, że wpływa ono negatywnie na ich morale.
W ramach autonomii pracownik, przy wsparciu mentorów lub kierowników, samodzielnie wyznacza swoje zadania i realizuje je w sposób, który uważa za właściwy oraz zgodny z celami firmy. Podstawą takiej relacji jest zaufanie, otwartość na pomysły pracowników niezależnie od stanowiska. To z kolei przekłada się na większe poczucie wpływu na otoczenie pracy, ale także mniejszy poziom stresu.
Umieszczenie pracownika w centrum podejmowania decyzji może być cenniejsze niż najlepsze benefity. Daje mu to bowiem nie tylko narzędzia do rozwoju, ale przede wszystkim wolność kształtowania swojej ścieżki zawodowej. Zmotywowany w ten sposób pracownik, mający swobodę działania, będzie pozytywnie wpływał na cały zespół, w efekcie przyczyniając się do tworzenia przyjaznego środowiska pracy, uważają eksperci.
Jak wskazuje raport autorstwa O.C. Tanner Institute – instytucji zajmującej się zgłębianiem kultury pracy – na decyzję o podjęciu zatrudnienia w danej firmie składają się przede wszystkim takie czynniki jak: poczucie sensu działania, możliwość osiągnięcia sukcesu, dostęp do szerokich możliwości, bycie docenianym, możliwość wejścia w rolę lidera, ale również dobrostan pracownika (z ang. wellbeing). Od 53 do 69% zatrudnionych uważa je za kluczowe.