PracaRynek

Raport Poly: Nadchodzi era pracy hybrydowej

Migracja coworkingów poza centrum miasta, urządzanie ergonomicznych stanowisk pracy w domu oraz wirtualna symulacja “pogawędek przy ekspresie do kawy” będą najbardziej widocznymi zmianami u progu nowej ery pracy hybrydowej – wynika z raportu firmy Poly, analizującego wpływ epidemii COVID-19 na rynek pracy. Zdaniem autorów badania następuje stopniowe odchodzenie od koncepcji „miejsca” pracy, w kierunku „celu” pracy.   

Raport Poly: Nadchodzi era pracy hybrydowej

Raport Poly (dawniej Plantronics i Polycom) Hybrid Working: Creating the “next normal” in work practices, spaces and culture analizuje opinie ekspertów z zakresu m.in. architektury, zarządzania i futurystyki, rozważających kierunki przyszłych zmian w środowiskach oraz psychologii pracy. Zdaniem autorów badania pracownicy zyskają elastyczność i większe możliwości wyboru, co z kolei przełoży się na większą motywację oraz zdolność współpracy w zespołach, wzmacniając kondycję organizacji.

„Okoliczności związane z pandemią COVID-19 są szansą dla firm do zakwestionowania obecnego sposobu postrzegania pracy i nadania jej nowego kształtu w przyszłości. W „nowej normalności” — w reakcji na zaistniałe okoliczności oraz w miarę wprowadzania nowych metod pracy — nastąpi upowszechnienie się pracy hybrydowej charakteryzującej się większą elastycznością co do miejsca pracy, dostosowania otoczenia pod kątem maksymalizacji zaangażowania i produktywności oraz dopasowania do stylu życia i pracy poszczególnych pracowników” – wyjaśnia Darrius Jones, Executive Vice President oraz Chief Strategy Oficer w Poly.

Przyszłość to elastyczne środowisko pracy

Jak wskazują twórcy raportu, Hybrid Working wprowadzi:

· nowe modele pracy — nowe jej zasady, zapewniające pracownikom elastyczność pod względem czasu i miejsca jej wykonywania;

· pracę zadaniową — rozliczanie pracownika nie z obecności w miejscu pracy w wyznaczonych godzinach, ale z produktywności i osiąganych wyników;

· optymalizację inwestycji — indywidualne miejsce pracy, wyposażone w odpowiednie technologie i sprzyjające współpracy można stworzyć wszędzie, niekoniecznie w firmowym biurze.

Tom Cheesewright, specjalista w dziedzinie futurologii i współautor raportu Poly, przekonuje że: „Charakter pracy zmieniał się już przed pandemią. Dzisiaj nieliczni mogą twierdzić, że zmiana jest ograniczona przez bariery technologiczne, ale zamrożenie gospodarki pokazało, że do prawdziwej zmiany nie jest potrzebny jedynie sprzęt, ale zmiana w aspekcie kultury pracy. Przyszłość to elastyczne środowisko, które zaspokaja potrzeby wszystkich pracowników, dając im poczucie spełnienia w pracy, w zamian za co maksymalizują oni wzrost zatrudniającej ich firmy”.

Trendy dotyczące przestrzeni do pracy hybrydowej

Autorzy badania wskazują także główne globalne trendy dotyczące przestrzeni i miejsc, w których będziemy pracować po 2020 roku.

· Biuro domowe stanie się tak samo ważne, jak dobrze zaprojektowana kuchnia — liczyć się będą ergonomia i inspirujące zagospodarowanie przestrzeni.

· Upowszechnienie się coworkingu — firmy będą inwestować w przestrzenie coworkingowe położone poza miastem, starając się przyciągać uzdolnioną kadrę. Współpraca w grupach oraz powiązania społeczne ze współpracownikami i innymi osobami będą podsycały pomysłowość i innowacyjność.

· Zmiana panoramy miasta — nowe wieżowce biurowe nie będą już powstawać na taką skalę jak dotychczas. Miasta zachowają przede wszystkim funkcję mieszkalną, integrując się ze stylem życia ludzi, którzy będą chętniej korzystali z restauracji traktowanych jak przedłużenie własnej kuchni, czy z lokalnych siłowni i klubów fitness.

Najważniejsze cechy nowej kultury pracy

Megan Reitz, wykładająca “leadership and dialogue” na Hult Ashridge Business School uważa, że organizacje muszą na trwałe wprowadzić fundamentalne zmiany w trybie hybrydowym, umożliwiające pracownikom zgłaszanie uwag, pomysłów oraz inicjatyw. Według twórców raportu, zespół będzie więc elastyczny, innowacyjny, etyczny i empatyczny tylko wtedy, gdy w kulturze jego pracy wystąpią poniższe cechy:

· Integracja — zróżnicowane zespoły mają lepsze wyniki, ale trzeba umieć wykorzystać i docenić tę różnorodność.

· Dociekliwość — uniwersalne metody zarządzania nie zawsze się sprawdzają. Pracownicy będą różnie reagować na hybrydowy tryb pracy, a menedżerowie muszą nauczyć się dociekliwości, ciekawości i zadawania pytań.

· Zorientowanie na cel — twórcy raportu uważają, że szersze cele są przedstawiane o wiele za późno, a przecież odpowiednia koncentracja na efekcie może posłużyć za kompas w czasach zmian i przyczynić się do poprawy efektywności w miejscu pracy.

„Technologia ma do spełnienia ważną funkcję w tworzeniu „nowej normalności”, umożliwiając stałe przepływy pracy między ludźmi i miejscami oraz sprawną komunikację oraz współdziałanie podsycające motywację i zaangażowanie wirtualnych zespołów. Odpowiednio reagując, modyfikując metody działania oraz przyjmując nowe rozwiązania, możemy sprostać nadchodzącym wyzwaniom i konsekwentnie ewoluować zgodnie z kolejnymi falami zmian” — podsumowuje Darrius Jones.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *