Praca

87% pracowników uważa, że hybrydowy model pracy przyczynił się do zwiększenia ich produktywności

Tymczasem, 85% ich szefów nie ma pewności co do wydajności swoich zespołów, wynika z badania Microsoft Work Trend Index. To oznacza, że praca hybrydowa spowodowała rosnący rozdźwięk między opiniami pracowników i liderów. Niezgodność dotyczy przede wszystkim postrzegania produktywności, zachowania autonomii przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedzialności oraz korzyści płynących z elastyczności pracy i roli biura, wskazują twórcy analizy.

87% pracowników uważa, że hybrydowy model pracy przyczynił się do zwiększenia ich produktywności

Najważniejsze informacje

  • 85% pracowników motywuje do powrotu do biura możliwość odbudowania więzi z ludźmi.
  • 74% pracowników chodziłoby do biura częściej, gdyby byli tam ich koledzy z pracy.
  • 68% pracowników zostałoby dłużej w swojej firmie, gdyby łatwiej było im zmienić stanowisko wewnątrz organizacji.
  • 57% firm rzadko, jeśli w ogóle, zbiera opinie swoich pracowników.

Zaniepokojeni pogarszającą się sytuacją makroekonomiczną liderzy firm zaczynają kwestionować produktywność swoich pracowników, mając jednocześnie przekonanie, że sami pracują ciężej niż zwykle. Z analiz Microsoft wynika, że w przeciętnym tygodniu 42% osób wykonuje wiele różnych zadań podczas spotkań online, np. wysyłają wiadomości e-mail. Badanie nie uwzględnia praktyk, takich jak czytanie przychodzących wiadomości i chatów, praca w plikach niezwiązanych ze spotkaniami lub aktywność w sieci. W zeszłym roku o 46% wzrosła liczba nakładających się podwójnych spotkań.

Jak wskazują twórcy badania, liderzy muszą zapewnić przejrzystość wizji i celów firmy, eliminując zadania, które nie wspierają tych założeń. Ważne jest również, aby lepiej wsłuchiwali się w potrzeby swoich zespołów. Z Work Trend Index wynika, że 57% firm rzadko, jeśli w ogóle, zbiera opinie swoich pracowników. To właśnie informacja zwrotna okazuje się kluczem do zatrzymania talentów. Pracownicy, którzy uważają, że ich opinia jest ważna dla pracodawcy, są bardziej zadowoleni (90% vs. 69%) i zaangażowani (89% vs. 73%).

Ze wspomnianej analizy wynika również, że liderzy powinni pomagać pracownikom w skoncentrowaniu się na kluczowych zadaniach, zamiast zastanawiać się, czy pracują oni odpowiednio dużo. 81% respondentów twierdzi, że ważne jest, aby ich menedżerowie pomagali im ustalać priorytety. Jednocześnie mniej niż jedna trzecia (31%) potwierdziła, że zdarzyło się, aby ich menedżerowie udzielili im jasnych wskazówek podczas spotkań indywidualnych. Rozwiązanie tego problemu musi zacząć się od góry: 74% menedżerów twierdzi, że osiągnięcie ich własnych wyników byłoby skuteczniejsze, gdyby lepiej określali swoje priorytety. 80% uważa, że osobiście skorzystałoby na większej przejrzystości ze strony kierownictwa wyższego szczebla w zakresie istotnych priorytetów.

„We współczesnych organizacjach potrzebne jest nowe podejście, które uznaje, że praca nie jest już tylko miejscem, ale doświadczeniem uwzględniającym elastyczny czas i dowolną przestrzeń. Tylko wtedy pracownicy będą z zaangażowaniem współpracowali ze sobą bez względu na to, gdzie się znajdują. Kultura pracy, w której znaczącą rolę odgrywa technologia pomagająca w komunikacji i realizacji wspólnych zadań wymaga zaufania, ciągłego słuchania opinii zespołu i przejrzystego komunikowania wizji i celów” – podkreśla Katarzyna Cymerman, dyrektor ds. HR w polskim oddziale Microsoft.

Do biura przychodzimy dla ludzi

73% pracowników przyznało, że potrzebuje lepszego powodu przyjścia do biura, poza nakazem płynącym z organizacji. Pojawia się więc pytanie, co jest wystarczającą motywacją, aby częściej pojawiać się w siedzibie firmy? Okazuje się to dosyć proste: do biura przychodzimy dla ludzi. Motywacja do pracy stacjonarnej byłaby wyższa za sprawą spotkań ze współpracownikami (84%) i możliwości odbudowania z nimi więzi (85%). Pracownicy zgłaszają również, że częściej chodziliby do biura, gdyby wiedzieli, że będą tam członkowie ich bezpośredniego zespołu (73%) lub gdyby byli tam ich znajomi z pracy (74%). Co ciekawe, szczególnie chętni do korzystania z biura są młodzi ludzie (Generacja Z). Dopatrują się oni w tym szansy na stanie się częścią społeczności w miejscu pracy i poczucie się bardziej związanym ze swoimi współpracownikami.

Work Trend Index zwraca również uwagę, że obok biura to właśnie technologia odgrywa szczególną rolę w tworzeniu więzi w sytuacji, gdy pracownicy wykonują obowiązki z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. To komunikacja ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zaangażowania i zapewnienia odpowiedniej informacji: według prawie wszystkich decydentów biznesowych (96%) i pracowników (95%) skuteczna komunikacja jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakich będą potrzebować w nadchodzącym roku. Co istotne, działanie te musi być autentyczne, a nie tylko informacyjne. Pracownicy wymieniają szczerość jako najistotniejszą cechę, jaką menedżer może dysponować (85%), a 83% decydentów biznesowych twierdzi, że ważne jest, aby ich kierownictwo było autentyczne, czytamy w badaniu.

Zmiana pracy najlepszym sposobem na rozwijanie umiejętności?

W obliczu trudności makroekonomicznych nadszedł czas, aby każda organizacja ponownie rekrutowała, zatrudniała i dodawała energii pracownikom. A dane pokazują, że jeśli ludzie nie mogą się uczyć i rozwijać w obecnym miejscu pracy, po prostu z niego odejdą, zaznaczają autorzy analizy.

I tak, 55% pracowników potwierdziło, że najlepszym sposobem na rozwijanie swoich umiejętności jest zmiana pracy. Przyznali jednocześnie, że zostaliby dłużej w obecnej firmie, gdyby łatwiej było im zmienić stanowisko wewnątrz organizacji (68%). Związek między uczeniem się a pozostaniem w dotychczasowej organizacji jest jasny: 76% pracowników twierdzi, że zostaliby w obecnym miejscu pracy dłużej, gdyby mogli lepiej skorzystać ze wsparcia w nauce i rozwoju. W wypadku decydentów biznesowych liczby rosną jeszcze wyżej (+7%). W rzeczywistości pracownicy postrzegają możliwości uczenia się i rozwoju jako główny czynnik napędzający kulturę pracy.

Koncentracja na długoterminowym rozwoju umiejętności może wyjaśniać dlaczego 68% pracowników i 77% decydentów biznesowych twierdzi, że wolałoby wykonać ruch poprzeczny, który oferuje nowe umiejętności, niż ruch pionowy, który daje wyższe stanowisko, ale wiąże się z mniejszą nauką i zapewnieniem nowych możliwości.

Badanie Work Trend Index przeprowadziła firma badawcza Edelman Data & Intelligence wśród 20 006 pełnoetatowych lub samozatrudnionych pracowników w 11 krajach w okresie od 7 lipca 2022 do 2 sierpnia 2022 roku. Respondenci reprezentowali następujące kraje: Australia, Nowa Zelandia, Chiny, Indie, Japonia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Brazylia, Kanada, Stany Zjednoczone.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *