BiznesCDOPolecane tematy

Deloitte: O wartości firmy decyduje poziom jej cyfryzacji

Firmy, które tworzą nowe modele biznesowe oparte na technologii mogą mieć kilkukrotnie wyższą wartość niż przedsiębiorstwa z bardziej tradycyjnym podejściem do prowadzonego biznesu. Równolegle w wielu gałęziach gospodarki zaciera się tradycyjny podział na firmy produkcyjne i usługowe. Takie wnioski płyną z analiz przeprowadzonych przez ekspertów Deloitte.

Specjaliści Deloitte przekonują, że inwestorzy doceniają dziś nie tylko wytworzone przez poszczególne firmy produkty lub usługi, ale również ich model biznesowy, który – jeśli jest już w dzisiejszych realiach oparty jest na nowych technologiach – pozwala prognozować wysokie zyski w przyszłości. W efekcie na światowych rynkach istnieją i wysoko wyceniane są firmy, które w swojej dotychczasowej działalności nie wygenerowały jeszcze zysków, a mimo to ich rynkowa wycena sięga bardzo wysokich kwot. Oznacza to, że inwestorzy w coraz większym stopniu zwracają uwagę nie tylko na zasoby materialne poszczególnych podmiotów, ale też na czynione inwestycje w innowacyjność i kapitał intelektualny.

I tak, o ile w 1975 roku aż 83 proc. wartości rynkowej w grupie 300 spółek z indeksu S&P 500 było powiązane z ich majątkiem, to w 2015 roku czynniki, takie jak fabryki, sprzęt i towary decydowały średnio jedynie o 16 proc. wartości giełdowej spółek z tej samej grupy. Co więcej, według analiz wycen giełdowych z 2015 roku to wartości niematerialne – jak własność intelektualna, baza klientów i technologia – decydowały o 84 proc. kapitalizacji spółek ze wszystkich analizowanych sektorów. Fakt ten ma związek z wyższymi, oczekiwanymi po wykorzystaniu nowych technologii, korzyściami dla biznesu. „W ostatnich latach liczba rozwiązań cyfrowych drastycznie wzrosła. Niesie to szereg benefitów dla biznesu. Pozyskanie nowych konsumentów, sprzedaż dodatkowych produktów lub usług czy celniejsze zidentyfikowanie klientów to tylko niektóre z nich. To wszystko przekłada się na wzrost przychodów” – zauważa Wojciech Górniak, Dyrektor, Lider Obszaru Strategii i Transformacji Cyfrowych w Deloitte.

Z analiz Deloitte wynika, że spółki działające w oparciu o modele sieciowe są wyceniane nawet czterokrotnie wyżej niż firmy koncentrujące się na budowie aktywów, czyli m.in. firmy produkcyjne i handlowe. „Coraz bardziej zauważalne jest stopniowe ujednolicanie branż gospodarki, czemu sprzyja wszechobecna technologia, zmieniająca, a czasem zacierająca tradycyjne granice rynku. Błyskawiczne innowacje tworzą miejsce na nowe modele biznesowe, które pojawiają się w niemal wszystkich branżach” – mówi William Ribaudo, Partner zarządzający w Digital Risk Venture Portfolio w Deloitte Risk and Financial Advisory w Bostonie.

Eksperci Deloitte przyznają jednocześnie, że na wykorzystanie nowych technologii w szczególnym stopniu otwierają się małe i średnie przedsiębiorstwa. W digitalizacji różnego rodzaju procesów biznesowych upatrują one sposobu na zwiększenie efektywności oraz zdobycie przewagi konkurencyjnej. „Z naszych badań wynika, że małe przedsiębiorstwa są bardzo otwarte na nowości. I nie mówię tu o startupach czy technologicznie zaawansowanych biznesach, tylko „tradycyjnych” firmach, które widzą w tych procesach realną wartość” – dodaje Wojciech Górniak. Co więcej, zdaniem specjalistów Deloitte zjawisko digitalizacji biznesu ma charakter globalny i dotyczy zarówno firm, jak i całych gospodarek. „Gospodarki ukierunkowane na tradycyjne modele biznesowe ponoszą ryzyko pozostania w tyle. Nasze badanie wskazało na silną korelację między przyjętym modelem biznesowym a PKB. Z analizy wynika, że zrównoważone wsparcie, umożliwiające firmom – obok wypracowania modeli produkcji i świadczenia usług – wykorzystanie zasobów danych lub zestrojenie sieci, mogą przyczynić się do wzrostu produktu krajowego brutto” – mówi William Ribaudo.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *