CDO

Które technologie mogą przynieść największe korzyści organizacjom?

Na to pytanie stara się odpowiedzieć najnowszy raport TechnoVision 2022, przygotowany przez Capgemini. Poza wskazaniem konkretnych technologii, analiza przedstawia również jak efektywnie wykorzystać te systemy i usługi w drodze do cyfrowej transformacji.

Które technologie mogą przynieść największe korzyści organizacjom?Kadra kierownicza współczesnych organizacji musi mieć świadomość, w jaki sposób pojawiające się innowacje wpłyną na biznes zarówno w perspektywie krótko- jak i długoterminowej. Wsparcie w tym zakresie przynieść ma właśnie wspomniany raport. Jak wskazują przedstawiciele Capgemini, ma on pomóc w formułowaniu strategii przedsiębiorstw oraz planów transformacji.

“Niezależnie od wyzwań oraz możliwości biznesowych i społecznych, coraz więcej działań ma jedną cechę wspólną: opierają się na technologii. To zjawisko najbardziej widoczne jest w inteligentnym przemyśle – samochody sterowane oprogramowaniem, autonomiczne fabryki i inteligentne produkty postrzegamy jako świadectwo transformacyjnej mocy technologii. Innowacje jednak szybko rozprzestrzeniają się również w innych sektorach i domenach – powstają koncepcje takie jak „Społeczeństwo 5.0” w sektorze publicznym, czerpiąc inspirację z „Przemysłu 4.0”. Technologia i operacje biznesowe są tak splecione, że coraz bardziej rozmyta staje się granica pomiędzy tym, gdzie jedno się kończy, a drugie zaczyna. I widać to, patrząc na trendy technologiczne w 2022 roku. Niezależnie od tego, czy mowa o infrastrukturze, aplikacjach, danych, automatyzacji procesów czy doświadczeniu użytkownika, wyraźnie odznaczają się trzy duże koncepcje biznesowe w zakresie technologii” – tłumaczy Łukasz Ulaniuk, Head of Digital Workplace Transformation portfolio w Capgemini Polska.

Trzy główne trendy technologiczne

Edge:

„Przetwarzanie brzegowe” wyłoniło się z Inteligentnego Przemysłu i sfery internetu rzeczy (IoT). Technologia informacyjna (IT) i technologia operacyjna (OT) łączą się, urządzenia są coraz bardziej naszpikowane czujnikami, pamięcią masową, sieciami, inteligentnymi rozwiązaniami i automatyzacją. Zaobserwować można dodatkowo, że innowacje pojawiają się coraz dalej od centralnego działu IT. Jak podkreślają autorzy raportu, coraz częściej wdrażanie nowych rozwiązań ma miejsce „na krawędzi” organizacji – nie w centralnych jednostkach IT lub biznesowych – przynosząc coraz więcej zastosowań technologii do miejsc, w których wywołują one prawdziwą rewolucję.

Sieci mesh:

Mesh, czyli tzw. sieć kratowa – to system połączonych stacji WiFi, które nieustannie ze sobą współpracują. Ma on strukturę łańcucha, którego ogniwa łącząc się ze sobą, są w stanie funkcjonować efektywniej niż pojedyncze sieci. Jednocześnie te teoretycznie autonomiczne połączenia, tworzą jedność. Dziś rozwiązanie to zyskuje popularność i podbija świat jako nowy, zupełnie odmienny sposób redystrybucji danych do domen biznesowych, czytamy w raporcie. „Siatka” pojawia się także w wieloaspektowym świecie doświadczeń użytkowników Metaverse, ilustrując różnorodność sposobów, w jakich możemy współpracować z użytkownikami w przestrzeniach online. Cechy „siatkowe” pojawiają się również w technologiach rozproszonych, takich jak blockchain. Mesh podkreśla moc decentralizacji i sfederowanej własności, w obliczu do funkcjonującego dotychczas monolitycznego zarządzania i kontroli.

Sztuczna inteligencja:

Jak wskazują twórcy analizy, sztuczna inteligencja i inteligentna automatyzacja ukazują swoją moc w całym spektrum technologii. Od inteligentnych produktów i usług, aplikacji i algorytmów, po samodzielne procesy biznesowe – potencjał tej technologii wydaje się być nieograniczony. AI można zastosować także do celów twórczych, wzmacniając ludzi w obszarze, który wcześniej uważano za wyłącznie ludzki. Rosnący niedobór talentów we wszystkich głównych obszarach biznesowych z pewnością pokazuje, że sztuczna inteligencja i inteligentna automatyzacja są potężnymi czynnikami wspomagającymi, uważają autorzy raportu. Ostatecznie technologia umożliwia nam tworzenie lepszych rozwiązań cyfrowych przy mniejszej liczbie zaangażowanych osób. A gdy są one dostarczane bezpośrednio do biznesu – na przykład za pomocą narzędzi samoobsługowych – służą demokratyzacji technologii (coraz większej jej dostępności dla coraz większej liczby osób), do których powinien dążyć każdy biznes technologiczny.

Kluczem zwinne podejście

Mnogość technologii – od sztucznej inteligencji po przetwarzanie brzegowe i internet rzeczy – stale wpływa na biznes. Umiejętność radzenia sobie z tym „zalewem” i wykorzystywania technologii dla przewagi biznesowej jest złożonym zadaniem. Menedżerowie potrzebują więc płynności i zdolności adaptacyjnych, aby reagować na szybko zmieniające się środowisko, w którym działa ich firma. Eksperci Capgemini wierzą, że „bycie jak woda” – czyli zwinne podejście – pozwoli firmom rozwinąć właściwe nastawienie i zaplanować przyszłość biznesową, niezależnie od tego, co może ze sobą przynieść.

“Menedżerowie, którzy odnoszą największe sukcesy, będą wykorzystywać technologię do generowania wartości na dwa sposoby: opracują przeprojektowane i oparte na technologii modele biznesowe, które pomogą ich firmom osiągnąć sukces; będą wykorzystywać trendy technologiczne do wprowadzania innowacji, adaptacji i osiągania celów korporacyjnych i społecznych w sposób zrównoważony” – uważa  Łukasz Ulaniuk.

Istotą projektowania biznesu technologicznego jest znalezienie i zachowanie równoległej równowagi: równowagi między celami interesariuszy, między interesami krótko- i długoterminowymi, scentralizowanymi i zdecentralizowanymi, przyjaznymi i autorytatywnymi, celowymi i spontanicznymi. Oprócz określenia trendów technologicznych, raport przedstawia spojrzenie na to, jak kształtować tę równowagę w organizacji – poprzez celowe projektowanie. Zasady zawarte w analizie Capgemini mają na celu dostarczenie wiedzy dla kadry kierowniczej, perspektyw dla architektów oraz systematycznej listy kontrolnej dla wszystkich osób zaangażowanych w budowę firmowego portfolio, programu, projektów i inicjatyw technologicznych dla cyfrowych przedsiębiorstw. Z pełną treścią raportu można się zapoznać tu.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *