Biznes

Nowy, wspaniały świat klienta

W ciągu najbliższych lat 20 lat technologia całkowicie zmieni sposób dokonywania zakupów. Będzie to m.in. wymagało od sklepów – ale także i samych klientów -dostosowania infrastruktury technicznej do nowych wyzwań. Raport Euromonoitor International „Commerce 2040” opisuje charakter tych zmian i ich wpływ na handel detaliczny. Przede wszystkim zmieni się sposób życia i pracy ludzi. Znacznie więcej osób będzie pracować w domu lub w przestrzeniach coworkingowych w swoim sąsiedztwie.

Wszystkie potrzeby zakupowe będzie można zrobić wybierając się na krótką, pieszą przechadzkę, podczas której restauracje wyświetlą inteligentne menu dostosowane do naszych, indywidualnych potrzeb. Stacjonarne punkty sprzedaży detalicznej nadal będą istniały, ale zamienią się w mikrocentra doświadczalne, w których klienci będą mogli oglądać i testować produkty, które później zostaną dostarczone bezpośrednio do ich domu. Być może za pomocą drona?

Powszechne wykorzystanie social mediów w rozrywce

Granice między rzeczywistością a światem wirtualnym będą się coraz bardziej zacierać. Konsumenci będą rutynowo nakładać rzeczywistość rozszerzoną – Augmented Reality – na tę realną. Dzięki temu będą zdobywając więcej informacji o produktach i usługach. Wydatki na rozrywkę i usługi (rekreację, podróże i usługi gastronomiczne) wzrosną z 5,8 bln USD w 2016 r. do 8,0 bln USD w roku 2030 r. Klienci z krajów o zaawansowanej gospodarce przeznaczają na ten cel 16% dochodów. W innych w regionach będzie to ok. 10%.

Platformy ułatwiające interaktywność i dzielenie się treściami generowanymi przez użytkowników na całym świecie utworzą tzw. drugi ekran lub doświadczenie drugiego ekranu, pozwalające fanom uczestniczyć w imprezach rozrywkowych z dowolnego miejsca. Podobnie jak tradycyjny handel, marki rozrywkowe nie mają już wyłącznej kontroli nad informacjami o ofertach. Fani są świetnie poinformowani i wykorzystują social media do werbalizowania swoich doświadczeń.

W branży rozrywkowej lojalność jest mniej rozpowszechniona niż w handlu detalicznym czy turystyce. W przyszłość się to zmieni i dostawcy rozrywki będą tworzyć schematy wirtualnej waluty, w którym to systemie fani zarabiają punkty za uczestnictwo w wydarzeniach i promowanie społeczności fanów w mediach społecznościowych. Zarobione punkty mogą zostać przeznaczone na zakup kolejnych biletów lub żywności, napojów i towarów podczas imprezy rozrywkowej.

W branży rozrywkowej lojalność jest mniej rozpowszechniona niż w handlu detalicznym czy turystyce. W przyszłość się to zmieni i dostawcy rozrywki będą tworzyć schematy wirtualnej waluty, w którym to systemie fani zarabiają punkty za uczestnictwo w wydarzeniach i promowanie społeczności fanów w mediach społecznościowych. Zarobione punkty mogą zostać przeznaczone na zakup kolejnych biletów lub żywności, napojów i towarów podczas imprezy rozrywkowej.

Klient w domu przyszłości

Dom stanie się – wraz z nadejściem ery Internetu Rzeczy – jednym z największych środowisk konsumenckich. Według danych Euromonitor International, w roku 2030 już 65% gospodarstw domowych będzie mieć dostęp do szerokopasmowego Internetu. Oznacza to znaczący wzrost w porównaniu do 47,5% w roku 2018. Wszechobecna łączność pozwoli na inteligentne interakcje między ludźmi i rzeczami. Po przybyciu do domu, dane biometryczne zostaną wykorzystane w celu identyfikacji właściciela i otwarcia mu drzwi. Konsumenci będą mięć w ogóle coraz mniej powodów, aby opuszczać domy, bo otrzymają różne rodzaje produktów i usług za jednym naciśnięciem przycisku na ekranie. W domu będzie również coraz więcej opcji rozrywkowych, z usługami na żądanie, takimi jak Netflix i Amazon Prime Video.

Dom przyszłości pełen – połączonych poprzez Internet urządzeń – stanie się swoistym centrum dowodzenia. Centralny komputer będzie śledził zużycie energii, a interaktywne ekrany wyświetlą w całym domu informacje na temat rachunków, zamówień etc. Od 2040 r. znacząca rolę w domu zaczną odgrywać robotyczni asystenci. Roboty te pomogą w codziennych pracach, takich jak choćby podnoszenie przedmiotów z podłogi i umieszczanie ich w odpowiednim schowku lub przygotowywanie warzyw do gotowania. Będą korzystały także z nadzoru wideo i umiejętności wykrywania ruchu, aby określić, kiedy bezpieczeństwo mieszkańców jest zagrożone. Zapewnią także towarzystwo, pomoc i rozrywkę dla dzieci lub starszych członków rodziny.

Sklep Anno Domini 2040

Sklepowe placówki stacjonarne nadal będą funkcjonowały w 2040 r., choć ich funkcje będą ewoluować. Konsumenci będą mogli w nich przetestować i wypróbować produkty w kontekście określenia, czy chcą z nich ostatecznie skorzystać. Jeśli kupują gadgety piłkarskie, będą mogli je wypróbować na wirtualnej murawie. Jeśli przymierzają płaszcz zimowy, zrobią to w strefie, w której będzie panowała temperatura przed jaką ma chronić okrycie. Niektórzy sprzedawcy detaliczni i marki mogą pobierać od konsumentów opłaty za takie doświadczenia i dostosowywanie ich do potrzeb konsumentów. Sklepy dla wygody klientów stworzą też osobne wejścia do odbioru zamówień online.

Cyfrowi ulubieńcy pierwszej części nowego tysiąclecia: Uber, Airbnb i Facebook, zyskały na znaczeniu dzięki wykorzystaniu technologii łączącej konsumentów z dostawcami. Wprowadziło to z kolei zupełnie nowy sposób prowadzenia biznesu. Uber nie jest właścicielem samochodów; platforma zakwaterowania Airbnb nieruchomości, a Facebook żadnych, zamieszczanych na nim treści. Firmy te odniosły sukces ze względu na swoje platformy, które łączyły ludzi, a nie z powodu posiadanych aktywów.

Wyzwania technologiczne związane z rozwojem handlu

Innowacyjni sprzedawcy następnej generacji z 2040 roku staną przed innym zestawem wyzwań. Kolejny etap rozwoju handlu detalicznego będzie wymagał większych zmian w infrastrukturze niż było to wcześniej wymagane. Przykład Connected Home wymaga od jego właścicieli modernizacji w celu podłączenia urządzeń i zainstalowania interaktywnych ekranów. Outlety i lokale z roku 2040 będą wymagały nie tylko modernizacji technologicznej, ale także przeprojektowania, aby przygotować się na potrzeby konsumentów. Wiele sklepów jutra będzie się charakteryzowało mniejszymi zapasami, a uzyskana przestrzeń przekształci się w centrum doświadczeń dla klientów. Miejsca rozrywki będą wdrażać elastyczne projekty, aby przejść od jednego typu imprezy do innego, więc operatorzy obiektów rozrywkowych będą dostosowywać układ pomieszczeń tak, aby zaspokoić zapotrzebowanie na różne rodzaje imprez i cateringu. Aby sprostać konkurencji, firmy handlowe muszą „przemyśleć się” na nowo.

Digital Signage, czyli interaktywna komunikacja z klientem
Digital Signage to jedno z najszybciej rozwijających się dziś narzędzi marketingu sensorycznego. Jego znaczenie będzie zapewne rosło także w przyszłości, zwłaszcza w kontekście przewidywanego rozpowszechnienia się indywidualnej komunikacji z klientami. W rozwiązaniach Digital Signage stosuje się bowiem cyfrowe nośniki obrazu do zdalnego przekazywania rozmaitych treści oraz wiadomości – zarówno reklamowych, jak i informacyjnych. Dużym atutem oprogramowania Digital Signage jest możliwość zdalnego i centralnego zarządzania siecią monitorów informacyjnych, niezależnie od tego, jak rozległa będzie liczba nośników. Natomiast zdalnie wyświetlane komunikaty są w pełni zautomatyzowane.

Zastosowanie najnowszych technologii projekcyjnych i coraz lepszych kreacji reklamowych, przyczynia się do coraz większej popularności tego medium. Systemy Digital Signage, które jeszcze do niedawna były traktowane jako ciekawostki i nowinki techniczne, stają się popularnymi nośnikami kampanii marketingowych. Przy pomocy nowatorskiej sieci cyfrowych ekranów, marka może efektywnie rozpowszechniać treści informacyjne bądź rozrywkowe. Wg szacunków podawanych przez firmę Mood, niedługo zasięg systemów Digital Sinage w sieciach marketowych w Polsce, może sięgnąć nawet 20 mln klientów.

Multimedialne systemy Digital Signage działają zazwyczaj w miejscu, gdzie konsumenci dokonują zakupów. Dzięki temu wpływają one na klientów, na krótko przed ich decyzjami związanymi z wyborem produktów. Jak wynika z badań firmy Mood, ponad 66% decyzji podejmowanych przez konsumentów, ma miejsce w punkcie handlowym lub usługowym. Co więcej, wg badań Pentor, odsetek klientów planujących kupić kategorię, ale niezdecydowanych na konkretną markę może sięgać nawet 80% (tak jest w przypadku słodyczy, choć w przypadku szamponów jest to już 50%, a wędlin 42%). Wyniki te pokazują, jak istotny wpływ na spontaniczne decyzje zakupowe, może mieć zastosowanie systemów Digital Signage w miejscu sprzedaży.

Rynek Digital Signage ma się dynamicznie rozwijać przede wszystkim ze względu na poszukiwanie przez firmy oszczędności i cięcia pewnych kosztów, np. w częstym drukowaniu klasycznych plakatów czy też możliwość ujednolicenia ekspozycji we wszystkich lokalach należących do jednego brandu. Ekrany połączone w multimedialną sieć, będą w przyszłości zastępowały tradycyjne wystawy sklepowe lub plakaty. Nadal najsilniejszym motorem rozwoju branży Digital Signage jest rynek reklamy, ale coraz bardziej znaczące staje się dążenie do cyfryzacji treści, np. w instytucjach publicznych czy też obiektach rynku Horeca.

Artykuł ukazał się na łamach Raportu ITwiz BEST100 edycja 2019. Zapraszamy do lektury pełnej wersji Raportu. Wydanie drukowane lub cyfrowe można zamówić bezpośrednio na stronie:
https://itwiz.pl/produkt/raport-itwiz-best100-edycja-2019/
Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *