CDO11/2018Polecane tematy

Od prostych zasobów po najnowsze technologie

Jeszcze do niedawna konkurencja pomiędzy światowymi liderami rynku rozwiązań chmurowych koncentrowała się głównie na usługach typu IaaS. Teraz stopniowo przenosi się w kierunku dodatkowych funkcjonalności oraz usług aplikacyjnych, zwłaszcza tych związanych ze sztuczną inteligencją i technologią blockchain.

Model publicznej chmury obliczeniowej – jako forma rozbudowanego outsourcingu, a jednocześnie skalowalny, elastyczny i korzystny finansowo model korzystania z rozwiązań IT – świetnie wpisał się w dzisiejsze trendy rynkowe i potrzeby biznesowe. Cloud computing przydaje się m.in. w kontekście zmian koniunktury i większej niż kiedyś dynamiki biznesu, nowych oczekiwań nabywców oraz pracowników, ale też potrzeb związanych z chęcią wykorzystania potencjału najnowszych technologii, w tym przetwarzaniem Big Data, rozbudowaną analityką i sztuczną inteligencją na czele.

W efekcie – w wielu zastosowaniach – usługi chmurowe stają się dopełnieniem dla użytkowanych przez firmy technologii, bądź też całkiem ją zastępują. Wszystko to sprawia, że rynek takich rozwiązań systematycznie rośnie. Co więcej, segment usług cloud notuje przy tym znacząco wyższą dynamikę niż rynek tradycyjnych rozwiązań i usług IT. Nie inaczej jest w Polsce.

Rynek podzielony i konkurencyjny

Na polskim rynku ścierają się dostawcy globalni – konkurujący m.in. skalą funkcjonalności oferowanych usług chmurowych i obsługującej je infrastruktury – oraz grono rodzimych firm. Ci ostatni swojej przewagi upatrują m.in. w kwestiach cenowych i usługach dodanych. Coraz częściej jednak także polskie firmy wychodzą poza lokalny rynek. Pozwala to im budować efekt skali i łatwiej wdrażać nowe funkcjonalności chmurowe.

10 % ogółu polskich przedsiębiorstw korzysta obecnie z rozwiązań oferowanych przez cloud computing. To wzrost o zaledwie 1,8% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z październikowych danych dostarczonych przez GUS wynika, że potencjał chmur obliczeniowych najbardziej doceniają duże przedsiębiorstwa, bo aż 37,1% z nich wdrożyło tego typu rozwiązania.

Dla każdego z wiodących dostawców usług cloud computing inne są wizje rozwoju posiadanej infrastruktury chmury publicznej. Nieco inne są również przewagi rynkowe każdego z nich. Podobnie, różne są sposoby określania udziałów rynkowych – zarówno przez poszczególnych dostawców, jak i przez firmy analityczne. Stąd też różnice w szacowaniu wielkości poszczególnych segmentów rynku usług cloud computing.

Według wielu zestawień, największym dostawcą usług chmurowych na polskim rynku pozostaje Microsoft. Jest to zapewne efekt kompleksowej strategii rynkowej, zakładającej stopniową integrację bardziej zaawansowanych – opartych na platformie Azure – funkcjonalności z różnego rodzaju aplikacjami biznesowymi. Jest to także efekt migracji pakietu Office właśnie w kierunku chmury. W gronie dostawców, po których usługi chmurowe najczęściej sięgają polskie firmy, wskazywani są też dwaj pozostali globalni liderzy – Amazon i Google. Wśród dostawców usług klasy IaaS warto tu z pewnością wymienić OVH, Beyond.pl i Oktawave. Z kolei w segmencie rozwiązań aplikacyjnych SaaS ciekawe rozwiązania – wykorzystujące m.in. możliwości sztucznej inteligencji – oferują Oracle i SAP.

Zmiany na rynku IaaS

Według analiz IDC, największą część polskiego rynku usług cloud computing stanowi segment aplikacji (SaaS). Jego wartość szacowana jest na ponad 50% ogólnej wartości rynku cloud w Polsce. Z kolei na usługi infrastrukturalne (IaaS) przypada – według danych za 2016 rok – mniej niż 25% rynku. Natomiast najmniejszy udział przypada usługom typu PaaS, które najczęściej wykorzystywane są do realizacji projektów z zakresu rozwoju i testowania oprogramowania. Warto jednak przyjrzeć się zjawiskom, które towarzyszą rozwojowi usług w obszarze IaaS, zwłaszcza w skali świata. Usługi takie coraz częściej oferują dużo więcej niż tylko dostęp do określonych zasobów sprzętowych.

257 mln USD wynosi – szacowana wg IDC – wartość rynku cloud computing w Polsce w roku 2017.

Jak wynika z najnowszego zestawienia Gartnera „2018 Magic Quadrant for infrastructure as a Service (IaaS)”, za najbardziej dojrzałe rozwiązania chmurowe w obszarze infrastruktury analitycy tej firmy uznali usługi Amazon Web Services, Microsoft Azure i Google Cloud Platform. Firmy te znalazły się w kwadrancie liderów tego zestawienia. Natomiast za dostawców rozwiązań niszowych uznane zostały firmy Alibaba, Oracle i IBM.

Co istotne, żadnej z obecnych na światowym rynku firm nie zakwalifikowano do grona wizjonerów i pretendentów. Ponadto, w tegorocznym Magicznym Kwadrancie dla rozwiązań IaaS nie znalazło się ponad 50% firm uwzględnionych we wcześniejszej edycji tego zestawienia. Decyzję taką analitycy tłumaczą m.in. rosnącymi wymaganiami odbiorców takich usług. „Klienci mają dziś bardzo wysokie wymagania względem rozwiązań IaaS. Oczekują rozbudowanych możliwości technicznych, szerokiego zakresu funkcjonalności, a także wysokiej dostępności, wydajności i bezpieczeństwa” – podkreślają autorzy analizy. Według Gartnera, potrzeby rynkowe wobec rozwiązań IaaS coraz częściej wykraczają poza typowe obszary dotyczące zasobów IT. Dotykają m.in. narzędzi związanych z zarządzaniem infrastrukturą współtworzoną przy zastosowaniu usług chmurowych, usług związanych z tworzeniem aplikacji, czy w pełni zintegrowanych funkcjonalności PaaS. Jednocześnie, IaaS i PaaS coraz częściej oferują natywne funkcje oparte na sztucznej inteligencji, które – ze względu na skalę – pozostają niedostępne dla środowisk lokalnych.

Warto dodać, że wśród czynników osłabiających pozycję firm uznanych za liderów segmentu IaaS znalazł się aspekt dotyczący braku należytego doświadczenia w zakresie obsługi bardziej zaawansowanych funkcji – zarówno po stronie klientów, jak i części firm wdrożeniowych.
Potwierdza to, że wykorzystanie pełni możliwości dzisiejszych usług IaaS wymaga wsparcia – i to ze strony sprawdzonych partnerów. Sytuacja staje się tym bardziej złożona i dynamiczna, że w firmach – także polskich – popularność zyskuje podejście zakładające integrację usług i zasobów opartych na różnych platformach chmurowych.

KOMENTARZ EKSPERTA

ABC Data udostępnia pełną ofertę produktów Alibaba Cloud w Polsce

Cloud computing to w ostatnich latach jeden z najgorętszych i najczęściej poruszanych tematów związanych z IT. Nic dziwnego, technologia ta podbija świat. Z danych Gartnera wynika, że globalny rynek chmury publicznej może wzrosnąć w przyszłym roku o 17,3% i osiągnąć wartość 206 mld USD! W 2021 roku będzie to już 278 mld USD. W Polsce chmura wciąż jest jeszcze w początkowym stadium rozwoju, mimo to jej popularność stopniowo rośnie, podobnie zresztą jak w innych krajach naszego regionu. Według prognoz IDC, w 2021 roku firmy i instytucje publiczne z Europy Środkowo–Wschodniej wydadzą na usługi chmury publicznej 2,54 mld USD. Jest to niemal 2–krotny wzrost w porównaniu z rokiem 2017, kiedy budżet ten wyniósł 1,28 mld USD.

Klienci w Polsce mają dziś dostęp do rozwiązań chmurowych zarówno globalnych graczy, jak i lokalnych firm, których usługi nie ustępują – w mojej ocenie – tym firmowanym logotypami największych dostawców. W kategorii oprogramowania jako usługi (SaaS), do najlepiej sprzedających się produktów należą te z serii Microsoft Office 365. Koncern z Redmond oferuje też bardzo popularne rozwiązania infrastrukturalne (IaaS) w chmurze – Azure.

Od niedawna, za sprawą ABC Data, w Polsce obecna jest też Alibaba Cloud. To jeden z wiodących światowych dostawców usług chmurowych. ABC Data udostępnia pełną ofertę produktów tej marki, m.in. wirtualne serwery, backup, storage, rozwiązania sieciowe, IoT, Big Data, AI czy Blockchain as a Service. Alibaba Cloud kontynuuje globalną ekspansję i – z myślą o klientach w Europie – otworzyła już dwa centra danych w Unii Europejskiej, we Frankfurcie i Londynie. W przypadku rozwiązań infrastrukturalnych w chmurze obliczeniowej warto wymienić też polską firmę Oktawave, dostawcę zaawansowanych rozwiązań w modelu IaaS, w tym serwerów wirtualnych, przestrzeni dyskowej czy narzędzi do tworzenia wirtualnych sieci prywatnych. W dziedzinie bezpieczeństwa danych dużą rolę odgrywają m.in. Kaspersky (ochrona endpointów), Acronis i nasz rodzimy producent Xopero. Dwie ostatnie firmy oferują rozwiązania do backupu i odzyskiwania danych.

Co istotne, dzięki ABC Data produkty wszystkich wymienionych firm – a także szereg rozwiązań wspierających prowadzenie biznesu tworzonych przez innych dostawców – można znaleźć, i zaopatrzyć się w nie, w jednym miejscu. Jest nim platforma ABC Data Cloud, której oferta w ostatnich dniach została poszerzona o produkty Aiton Caldwell – dostawcy usług telekomunikacyjnych. ABC Data Cloud to autorskie narzędzie ABC Data umożliwiające zamawianie usług chmurowych od różnych dostawców i ułatwiające zarządzanie nimi. Platforma pozwala m.in. na wycenę poszczególnych rozwiązań, ustawianie limitów wydatków czy włączanie i wyłączanie usług w dowolnym momencie. To naprawdę unikatowy marketplace na polskim rynku cloud, więc tym bardziej warto go wypróbować.

Piotr Skórzyński, Head Of Cloud Solutions, ABC Data

Artykuł ukazał się na łamach Raportu Cloud Computing, który stanowi część wydania ITwiz nr. 11/2018.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *