CIOPolecane tematy

Poczta Polska przyjęła strategię IT na lata 2014-2018

Przebudowana ma zostać infrastruktura IT, docelowo Poczta Polska chce stworzyć chmurę prywatną, zmodernizowana sieć WAN, wymienione systemy wspierające funkcjonowanie tej firmy. To tylko kilka z planowanych projektów. W pionie IT powstały też trzy działy kontaktu z biznesem.

Pierwszym etapem nowej strategii IT Poczty Polskiej jest przebudowa całej infrastruktury informatycznej, w tym przede wszystkim przebudowa warstwy dostępowej. Związane jest to m.in. z wymianą 23 tys. komputerów typu desktop (9 tys. ma zostać wymienionych w 2014 roku, a 14 tys. w roku 2015) oraz zakup usług związanych z wynajmem drukarek i zarządzaniem systemami wydruków.

Pierwszym etapem nowej strategii IT Poczty Polskiej jest przebudowa całej infrastruktury informatycznej, w tym przede wszystkim przebudowa warstwy dostępowej. Związane jest to m.in. z wymianą 23 tys. komputerów typu desktop.

Na Poczcie Polskiej jest wiele urządzeń drukujących, które nie muszą być naszą własnością. Pod koniec kwietnia zakończymy etap dialogu technicznego z dostawcami systemów wydruku, później przygotujemy dokumentację techniczną i rozpoczniemy przetarg” – tłumaczy Grzegorz Stępniak, dyrektor Pionu Informatyki i Telekomunikacji na Poczcie Polskiej. „Wymiana komputerów i drukarek pozwoli nam na ustabilizowanie warstwy sprzętowej. Wprowadzone zmiany mają przynieść efekt szybszej obsługi klientów w placówkach pocztowych” – dodaje.

Poczta Polska przyjęła strategię IT na lata 2014-2018
Grzegorz Stępniak, dyrektor Pionu Informatyki i Telekomunikacji Poczty Polskiej

Drugi etap to podział infrastruktury IT na warstwy: dostępową (kontrolującą przepływ informacji, ale zostawiając nieco „niezależności” pracownikom, m.in. na BYOD), związaną z przetwarzaniem danych oraz strefę zamkniętą związaną z dostępem do najważniejszych systemów i urządzeń, w tym np. maszyn sortujących listy. „Pozwoli to nam przygotować różne punkty obrony naszej infrastruktury IT. Da też możliwość wprowadzenia w życie takich inicjatyw, jak BYOD. Coraz silniejsza jest bowiem presja ze strony pracowników na używanie własnych urządzeń, które siłą rzeczy mają dostęp do naszej infrastruktury IT” – opowiada Grzegorz Stępniak.

Przeczytaj również
Oferujemy rozwiązania bezpieczeństwa, które gwarantują zmitygowanie ataku w czasie zero sekund

Jeśli chodzi o wewnętrzną warstwę infrastruktury IT, jednym z najważniejszych z nią związanych projektów – zaplanowanych na rok 2014 – jest budowa chmury prywatnej. „Dziś pojawienie się nowego serwera to proces trwający do kilku miesięcy. Docelowo chcemy go skrócić do nie więcej niż 6 godzin. Tyle będzie potrzebował pion IT na utworzenie nowego serwera wirtualnego” – mówi Grzegorz Stępniak. „To fundament, na którym możemy dalej budować” – dodaje.

Drugi fundament to sieć WAN, która co prawda została zbudowana w roku 2013, ale potrzebna jest jej optymalizacja. Poczta Polska przygotowuje się więc do zakupu nowych usług związanych z obsługą sieci WAN. Obecna umowa kończy się w połowie 2015 r.

Dziś pojawienie się na Poczcie Polskiej nowego serwera to proces trwający do kilku miesięcy. Docelowo chcemy go skrócić do nie więcej niż 6 godzin. Tyle będzie potrzebował pion IT na utworzenie nowego serwera wirtualnego.

Trzeci element zmian w infrastrukturze IT to budowa szyny danych (middleware) do komunikacji pomiędzy poszczególnymi systemami IT na Poczcie Polskiej. Następnym krokiem będzie kompletna przebudowa aplikacji biznesowych pod kątem nowych usług i potrzeb, jak i zmian w samym otoczeniu firmy. Wymienione zostaną na Poczcie Polskiej m.in. obecny system finansowo księgowy (do końca maja trwa dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami, następnie powstanie dokumentacja i rozpocznie się przetarg), system HR (przetarg na przełomie 2014 i 2015 roku) i system transakcyjny działający w okienkach pocztowych (początek rok 2014). Planowane jest także wdrożenie systemu CRM (rok 2015).

Przeczytaj również
Chmura w biznesie – lekcja, którą musi odrobić każdy przedsiębiorca

Poczta Polska nie chce tworzyć własnych rozwiązań. Jej przedstawiciele deklarują, że będą kupować rozwiązania z rynku. Z pewnością nie znikną jednak zatrudniani dziś programiści. Zmieni się jedynie ich rola. Mają teraz zajmować się dostosowywaniem rozwiązań komercyjnych do potrzeb Poczty Polskiej.

Aby lepiej odpowiadać na potrzeby IT Poczty Polskiej, w pionie informatyki powstały trzy działy kontaktu z biznesem. Kierują nimi Agata Kubacka (lider obszaru biznesowego logistyka procesy sprzedaży), Grzegorz Badura (funkcje wsparcia logistyki i operacji) i Paweł Moszumański (sprzedaży funkcje wsparcia). Za strategię i planowanie odpowiada Piotr Puczyński. „Aby zrealizować nasze cele potrzebny jest silny zespół o odpowiednich kompetencjach. Piotr Puczyński ma ogromne doświadczenia w pracy w sektorze bankowo-finansowym, m.in. jako dyrektor zarządzający ds. IT w PZU; Agata Kubacka odpowiadała za systemy sprzedaży m.in. w spółkach Energa i Siódemka; Grzegorz Badura już wcześniej pracował na Poczcie Polskiej; Paweł Moszumański zaś to osoba specjalizująca się we wszystkim, co związane jest z tzw. back office, w tym w systemach ERP. Jego kariera zawodowa związana była kiedyś z firmami Ciech i Polpharma” – wyjaśnia Grzegorz Stępniak.

Wymienione zostaną na Poczcie Polskiej m.in. obecny system finansowo księgowy (do końca maja trwa dialog techniczny z potencjalnymi dostawcami, następnie powstanie dokumentacja i rozpocznie się przetarg), system HR (przetarg na przełomie 2014 i 2015 roku) i system transakcyjny działający w okienkach pocztowych (początek rok 2014). Planowane jest także wdrożenie systemu CRM (rok 2015).

Przeczytaj również
Atos chce kupić DXC Technology, płaci 10 mld USD

W zespole osób odpowiadających za nową strategię IT Poczty Polskiej są jeszcze: Andrzej Bąkowski (wsparcie użytkownika i service desk) oraz Janusz Podraza (dotychczasowy szef IT Poczty Polskiej, dziś odpowiadających za część telekomunikacyjną). Poczta Polska finalizuje też rozmowy z osobą, która będzie odpowiadać za obszar przetwarzania danych. „To zespół ze sprawdzonymi kompetencjami w biznesie. Wiemy co chcemy zmienić i mamy możliwości, aby zmiany były jak najbardziej efektywne dla spółki” – konkluduje Grzegorz Stępniak.

Tagi

Komentarze

Dodaj także na LinkedIn feed

Powered by WP LinkPress