RynekPolecane tematy

Polska na 19. miejscu wśród krajów posiadających najlepszą infrastrukturę do zdalnego nauczania

Platforma nauczania cyfrowego Preply opublikowała badanie analizujące infrastrukturę technologiczną 30 krajów członkowskich OECD w celu ustalenia, które z nich są najlepiej przygotowane do przestawienia się na zdalne nauczanie. Ocenie poddano nie tylko stan samej infrastruktury cyfrowej, ale także oferty w zakresie cyfrowej edukacji oraz rynek e-learningu.

Polska na 19. miejscu wśród krajów posiadających najlepszą infrastrukturę do zdalnego nauczania

Jak wynika z badania, Polska znalazła się na 19. miejscu w rankingu końcowym i 18. miejscu jeśli chodzi o dostęp uczących się do komputera (81,8%). Nasz kraj oferuje również zaledwie 14 kursów na odległość. W porównaniu do innych krajów, które były badane przez Preply, Niemcy mają w ofercie takich kursów 220, a Hiszpania 260. Najlepszy wynik w Europie należy jednak zdecydowanie do Wielkiej Brytanii (4 281).

Pod względem najniższych zarobków nauczycieli, Polska znajduje się na 4 miejscu (5,46 funtów na godz.). Niższe były tylko te w Estonii (odpowiednio 5,42 funtów), Turcji (3,61 funtów) i Meksyku (2,95 funtów). Dla kontrastu, średni koszt godzinnej lekcji wynosi 26,56 funtów w Danii i 26,36 funtów w Szwajcarii, które okazały się najdroższymi krajami w tej kategorii. Jako pozytywny aspekt, można uznać fakt, iż w rankingu  wydatków na edukację, Polska jest 10. pod względem oferowania tych najniższych, wskazują autorzy badania.

Tabela 1: Lista 19 krajów oferujących najlepsze warunki do e-nauczania w zakresie wybranych czynników

Polska na 19. miejscu wśród krajów posiadających najlepszą infrastrukturę do zdalnego nauczania

Sam polski rynek e-learningowy doświadczył w tym roku bardzo małego wzrostu (13,5), wynika z analizy Preply. Kraj wyprzedza na liście tylko Austrię, która nie odnotowała żadnego. Pojemność rynku również należy do tych najmniejszych (272 781), zaraz po Luksemburgu (109 897). W obu aspektach jest więc jeszcze dużo miejsca na rozwój, uważają twórcy analizy.

„Pandemia koronawirusa uwydatniła nierównomierny dostęp do nauczania cyfrowego, ale pokazała również, że istnieją szerokie możliwości, jeśli chodzi o rozpoczęcie inwestowania w infrastrukturę cyfrową, która jest niezbędna do przestawienia się na nauczanie online na poziomie krajowym” – powiedział Kirill Bigai, dyrektor generalny Preply. „Jesteśmy przekonani, że e-nauczanie ma w sobie ogromny potencjał do poprawienia możliwości edukacyjnych na całym świecie” – podsumował.

Inne ustalenia:

  • Meksyk oferuje najgorsze warunki do e-nauczania. Zaledwie 44,3% Meksykanów posiada własne komputery, a powolny internet uniemożliwia współpracę w czasie rzeczywistym.
  • W Stanach Zjednoczonych do wyboru jest 9 303 programy studiów i kursów przez Internet, które można zrealizować online. Ponadto kraj ten oferuje najwięcej możliwości kształcenia cyfrowego.
  • Kanada oferuje najkorzystniejsze ceny dostępu do internetu. Dodatkowo, tamtejszy rząd inwestuje ok. 31% PKB na osobę na cele kształcenia wyższego.
  • Dane wewnętrzne Preply pokazały, że w ubiegłym roku największy wzrost rynku odnotowano w Portugalii.
  • Japonia uplasowała się zaskakująco nisko, na 26. miejscu. Jest to technologicznie zaawansowany kraj z bogatą ofertą e-learningową, ale bardzo powolny internet i nieadekwatne możliwości w zakresie edukacji cyfrowej ograniczają potencjał e-nauczania.

Szczegółowy przegląd wszystkich danych, metodologię oraz spis źródeł można znaleźć na https://preply.com/pl/d/e-learning-index/

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *