RozwiązaniaRynek

SoftServe tworzy rozwiązanie umożliwiające doświadczanie dotyku w świecie wirtualnym

Dzięki pracy spółki nad neurokognitywnymi modelami doświadczania dotyku w środowisku wirtualnym, interakcje z drugim człowiekiem oraz przedmiotami w sferze online zostaną wzbogacone o jeden z tych ludzkich zmysłów. Jednocześnie mają one umożliwić użytkownikom tworzenie i utrzymanie więzi na odległość oraz poczucie sprawczości, np. w kontakcie z produktem. Rozwiązanie TouchlessAI firma SoftServe tworzy w oparciu o najnowsze technologie – sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe oraz algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów.

SoftServe tworzy rozwiązanie umożliwiające doświadczanie dotyku w świecie wirtualnym

Projekt TouchlessAI realizowany jest – wraz z University College London, Ultraleap, UCL, Uniwersytetem w Kopenhadze, Uniwersytetem Nawarry oraz Crowdhelix – w ramach unijnego programu Horyzont 2020. Jest on odpowiedzią na popularność pracy zdalnej, a co za tym idzie – wideokonferencji. Zadaniem spółki SoftServe jest stworzenie oprogramowania, dzięki któremu użytkownik będzie w stanie, w świecie wirtualnym, poczuć dotyk drugiej osoby, np. podczas uściśnięcia dłoni. Umożliwi to specjalny pulpit, konstruowany z kolei przez firmę Ultraleap, również biorącą udział w tym projekcie. Prototyp urządzenia jest właśnie testowany.

Co ciekawe, w ramach projektu Touchless AI, SoftServe wraz z organizacjami biorącymi w nim udział, pracują także nad wykorzystaniem technologii haptycznych do nieinwazyjnego przekazywania biosygnałów. Oznacza to, że podczas wirtualnej rozmowy, urządzenie odczytywać będzie puls rozmówcy i przekazywać go do drugiej osoby, co sprawi, że dotyk będzie bardziej realny. Wyniki badań oraz prezentacja przekazywania biosygnałów zostały już przedstawione na konferencji EuroHaptics 2022 w Hamburgu.

“Dodatkowa informacja w postaci dotyku, wzmacnia zaangażowanie w rozmowę, pozwala na przekazywanie emocji. Tym samym sprawia, że nasz kontakt jest bliższy” – mówi Daria Hemmerling, Senior R&D Engineer w SoftServe. “Pandemia pokazała, że relacje na żywo mogą nagle zostać mocno ograniczone. Dlatego docelowo, we współpracy innymi, dążymy do tego, by ludzie mogli w pełni widzieć się, porozumiewać i jednocześnie podać sobie dłoń czy objąć się, czując czyjś dotyk – bez względu na ograniczającą ich odległość” – dodaje.

“Touch The Story” – audiobook wykorzystujący haptykę

Podczas wspomnianej konferencji, zaprezentowano również rozwiązanie “Touch The Story”, stworzone w osobnym projekcie – E-Texture – zrealizowanym przez SoftServe, pod kierownictwem Anny Sheremetievej, R&D Product Manager w SoftServe, we współpracy z firmami Ultraleap i CNRS. To audiobook wykorzystujący haptykę i stworzoną w jej ramach technologię o tej samej nazwie – tak, aby słuchacz mógł odczuwać wrażenia opisywane w opowiadaniu.

Rozwiązanie to może znaleźć swoje zastosowanie w muzeach, handlu detalicznym i służbie zdrowia, łącząc technologię haptyczną z wizualizacją oraz dźwiękiem. W ten sposób użytkownik może znaleźć się w danym miejscu wszystkimi zmysłami – móc je zobaczyć i w pełni poczuć wrażenia z tym związane, dotykając przy tym np. eksponatów czy produktów.

Inne możliwości zastosowania

Jak wskazują specjaliści SoftServe, opracowane technologie mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku nawiązywania relacji międzyludzkich, ale także w wielu branżach, takich jak m.in. retail, w którym to przedsiębiorstwa często działają wielokanałowo – zarówno offline, w placówkach fizycznych, jak i online. Ponadto jednym z największych obszarów, w którym coraz częściej wykorzystuje się haptykę, jest gaming.

“W niedalekiej przyszłości rozwiązania bazujące na haptyce będą mogły być zastosowane w zróżnicowanych dziedzinach, w tym także marketingu czy sprzedaży detalicznej. Nie od dziś wiadomo, że bodźce dotykowe oddziałują na konsumentów, mając duży wpływ na ich decyzje zakupowe. W związku z tym, że wielu z nich decyduje się na zakupy online, za jakiś czas technologia ta może wkroczyć m.in. do tych branży. I zmienić ich oblicze” – uważa Maciej Szymkowski, R&D Engineer w SoftServe. “Z kolei w branży gier haptyka wykorzystywana jest już od kilkudziesięciu lat, jednak w ostatnich latach przybywa rozwiązań na niej bazujących. Jej zastosowanie potęguje bowiem wrażenia dziejące się na ekranie, takie jak m.in. wstrząsy czy eksplozje. Dzięki zaawansowanym technologiom, cyfrowa rozrywka wchodzi więc na wyższy poziom i jest zdecydowanie dużo bardziej emocjonująca” – podsumowuje.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *