Sztuczna inteligencjaBiznesRynek

Tylko 19% klientów skorzystałoby z usług finansowych wspieranych przez AI

Choć do druga osoba z chęcią korzysta z nowych rozwiązań technologicznych, a 31% klientów ocenia nowe technologie wprowadzane przez instytucje finansowe jako w pełni bezpieczne, tak zaledwie 19% z nich byłoby skłonnych skorzystać z usług finansowych wspieranych przez sztuczną inteligencję – tak wynika z badania “Finanse w czasach inflacji”, zrealizowanego przez Autopay. Z zastosowaniem sztucznej inteligencji – podpowiadającej, w co warto zainwestować pieniądze czy w jaki sposób zabezpieczyć swoją przyszłość – w finansach wciąż wiążą się więc pewne obawy.

Tylko 19% klientów skorzystałoby z usług finansowych wspieranych przez AI

“To interesujący wynik zważywszy na fakt, że wiele banków oraz instytucji finansowych od lat korzysta z zaawansowanych algorytmów wspierających ich wewnętrzne procesy. Dzięki temu np. decyzja o przyznaniu klientowi kredytu na zakup ratalny może zapaść w kilkadziesiąt sekund bez przerywania zakupów internetowych, a nietypowo wysoki przelew na konto zagraniczne może zostać automatycznie zablokowany jako podejrzenie oszustwa do czasu wyjaśnienia sytuacji. Ale prawdopodobnie wielu z nas wciąż nie zdaje sobie z tego sprawy” – komentuje Mateusz Jakitowicz, Product Director, odpowiedzialny za rozwój projektów AI w Autopay.

Korzystanie ze sztucznej inteligencji przez instytucje finansowe odbywa się często w tle i nie jest widoczne dla klienta. Nic dziwnego więc, że ze wspomnianego badania wynika, że osoby odczuwające wpływ AI na swoje życie najczęściej dostrzegają go w obszarze mediów społecznościowych, zakupów, rozrywki, a dopiero potem finansów. Mężczyźni częściej niż kobiety zauważają wpływ sztucznej inteligencji w rozrywce i grach, a kobiety podczas zakupów.

Tylko 19% klientów skorzystałoby z usług finansowych wspieranych przez AI
Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

I choć 83% badanych kojarzy pojęcie sztucznej inteligencji w większym lub mniejszym stopniu to jej wpływ na codzienne życie dostrzega jedynie co trzecia osoba. Z kolej 76% badanych Polek i Polaków jest przekonanych, iż zmiany technologiczne w naszym codziennym życiu są nieuniknione, a 66% uważa, że mogą uczynić je łatwiejszym.

Najwięcej badanych (46%) zgadza się ze stwierdzeniem, że sztuczna inteligencja odciąży ludzi od wykonywania wielu męczących czynności. Z drugiej strony, niemal taki sam odsetek (44%) obawia się, że AI pozbawi ludzi miejsc pracy. Co trzeci badany upatruje w niej szansę na rozwiązanie wielu społecznych problemów, a 16% uważa, że AI uczyni nasze pieniądze bardziej bezpiecznymi.

“Jesteśmy u progu rewolucji. Po upublicznieniu pod koniec ubiegłego roku ChatGPT i nowszych wersji Midjourney czy DALL-E, każdy z nas, bez specjalnej wiedzy czy umiejętności programistycznych, mógł spróbować “popracować” z AI tworząc tekst czy obraz. Sztuczna inteligencja weszła do masowej wyobraźni, i nic dziwnego, że obok szans, dostrzegamy też pewne ryzyka” – mówi Mateusz Jakitowicz.

Tylko 19% klientów skorzystałoby z usług finansowych wspieranych przez AI
Źródło: Badanie “Finanse w czasach inflacji”, Autopay

Zdaniem badanych to przede wszystkim duże firmy technologiczne i międzynarodowe korporacje skorzystają na dalszym rozwoju sztucznej inteligencji. Oceniają tak przede wszystkim mężczyźni, osoby najstarsze i mieszkańcy największych miast. Również wiele polskich firm dostrzega potencjał rozwoju nowych usług opartych o możliwości AI.

Wspomniane badanie – wykonane na zlecenie Autopay – zrealizowała, w marcu 2023 roku, pracownia badawcza Satisface na reprezentatywnej grupie 1055 osób, przy pomocy metody CAWI.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *