BiznesPolecane tematy

Wszystkie formy przetwarzania i przechowywania danych zbliżają się coraz bardziej do chmury

Advertorial

Cyfrowa transformacja zmienia otoczenie biznesowe. Mobilność, konieczność analizy i weryfikacji coraz większej ilości danych, internet rzeczy, cyberbezpieczeństwo to wyzwania, przed którymi stoją przedsiębiorstwa.

Wszystkie formy przetwarzania i przechowywania danych zbliżają się coraz bardziej do chmury

Liczba zadań coraz częściej wymusza stosowanie rozwiązań hybrydowego IT, czyli modelu informatyzacji firmy, w którym dysponuje ona i zarządza pewnymi zasobami IT lokalnie, a w przypadku pozostałych korzysta z usług opartych na chmurze. Chmura zmienia rozumienie realizacji zadania przechowywania danych z „kto, gdzie i na czym” na „jak dużo i w jaki sposób dostępne”.

Trend 1 – Pojawienie się rozwiązań do zarządzania chmurą hybrydową

Dobra praktyka: standaryzacja usług i pojawiająca się coraz częściej orkiestracja i automatyzacja.

Organizacje, które rozpoczną tworzenie środowisk hybrydowych, będą poszukiwać – zaprojektowanych pod kątem określonych aplikacji – rozwiązań do zarządzania i dostosowywać je do działania na wielu platformach. W szczególności będą inwestować w rozwiązania do zarządzania chmurą hybrydową, które umożliwią im tworzenie standardowych usług. Wśród nich znajdą się narzędzia do zarządzania dla platform IaaS – zarówno prywatnych, jak i publicznych, a także PaaS i SaaS. Przedsiębiorstwa wykorzystują chmurę do dostarczania usług wewnętrznym użytkownikom i/lub na bazie klientów zewnętrznych. Jeśli używają do tego platformy IT – a coraz więcej organizacji tak czyni – muszą standaryzować różne komponenty, aby dostarczać określoną ofertę. Pozwalają im na to narzędzia do zarządzania chmurą hybrydową, umożliwiające firmom wdrażanie oraz realizację polityk i standardów, takich jak SLA (Service Level Agreement).

Wszystkie formy przetwarzania i przechowywania danych zbliżają się coraz bardziej do chmury

Trend 2 – Przekształcenie obsługi klienta oraz realizacja celów biznesowych poprzez wprowadzenie internetu rzeczy – IoT (Internet of Things)

Dobra praktyka: trzeba zacząć od celów biznesowych i pod nie zaprojektować rozwiązanie, które może zaskoczyć docelowo naszych klientów.

Coraz więcej firm inwestuje w oprogramowanie do automatyzacji i orkiestracji, które zwiększa wydajność aplikacji i możliwości analityczne. Wiele mówi się o potencjalnych korzyściach, jakie IoT może dać przedsiębiorstwom. Jeśli IoT ma tworzyć prawdziwą wartość biznesową, to organizacje powinny postrzegać internet rzeczy nie tylko jako zbiór połączonych czujników i urządzeń. Gdy IoT ma spełnić pokładane w nim nadzieje, to czujniki i urządzenia powinny być punktem wyjścia do tego, aby przedsiębiorstwa wykorzystywały możliwości nowoczesnych systemów analitycznych. Tym, co tworzy prawdziwy IoT, jest kombinacja zbieranych na brzegu sieci danych, samych sieci oraz analityki Big Data.

Te firmy, które od początku projektu skupiają się na wynikach biznesowych, osiągną rzeczywistą wartość. Z kolei te organizacje, które starają się rozwiązywać wiele rozbieżnych problemów biznesowych, tracą z oczu cel i mają małe szanse na sukces. Doskonałym przykładem tego, jak skupienie się na kluczowych celach biznesowych tworzy rzeczywistą wartość, jest współpraca Dimension Data z organizatorami wyścigu Tour de France – Amaury Sport Organisation (A.S.O.). Od początku A.S.O. koncentrowała się na wprowadzeniu wyścigu w cyfrową erę. Ich celem było zastosowanie cyfrowych technologii do ochrony praw do transmisji oraz stworzenie nowych źródeł dochodu. Podstawą rozwiązania stał się IoT. Potrzeba dokładnego zrozumienia, jakich oczekuje się wyników i zapewnienia inteligentnych usług, które zmienią surowe dane w wartościowe obserwacje i wpłyną na realizację strategicznych celów.

Trend 3 – Kurczą się kompetencje branżowe i pula talentów

Utalentowana kadra, która może pomóc organizacjom w projektowaniu, wdrażaniu i uruchamianiu rozwiązań chmury hybrydowej, będzie się kurczyć. Niedobór kompetencji w zakresie projektowania i uruchamiania rozwiązań chmury hybrydowej sprawi, że pojawią się nowe możliwości dla dostawców usług zarządzanych (Managed Services Providers), zdolnych dostarczać wysoce zautomatyzowane usługi. Dlaczego tak ważna jest automatyzacja? Ponieważ im bardziej dostawca usług potrafi zautomatyzować elementy środowiska IT klientów, tym niższy jest koszt dostarczenia usługi, a tym samym – koszt wejścia na rynek.

Trend 4 – Usługodawcy mają dostarczać zunifikowane, wbudowane cyberbezpieczeństwo – dla wszystkich platform i usług

Organizacje, które postawią na dostawców usług w zarządzaniu ich hybrydowymi, rozproszonymi i potencjalnie niepowiązanymi platformami IT, będą oczekiwać również, że usługodawcy zapewnią im kompleksowe bezpieczeństwo, obejmujące całe środowisko IT. Chmura hybrydowa musi być bezpieczna. Podczas oceny dostawców usług firmy powinny wziąć pod uwagę ich zdolność do zapewnienia holistycznego podejścia do cyberbezpieczeństwa i identyfikowania zagrożeń oraz ryzyka w wielopłaszczyznowych, rozproszonych architekturach, w tym środowiskach lokalnych, chmurowych i hybrydowych. Dostawcy usług powinni być w stanie wykazać się wiedzą o nowych zagrożeniach, jakie wprowadzają cyfrowa infrastruktura, cyfrowe środowisko pracy i chmura. Muszą też potrafić wybrać najbardziej odpowiednie i efektywne kosztowo środki bezpieczeństwa. Organizacje powinny poszukiwać takich usługodawców, którzy oferują skuteczne wykrywanie i reagowanie na incydenty oraz są w stanie działać efektywnie, bez względu na lokalizacje związanego z bezpieczeństwem incydentu.

Technologia jest kluczem do uwolnienia potencjału biznesu w sposób, jaki dopiero zaczyna się rozumieć. Wykorzystując możliwości cyberbezpieczeństwa, cyfrowej infrastruktury, chmury hybrydowej oraz środowiska pracy nowego typu, świat będzie coraz lepiej przygotowany do szybszej transformacji do cyfrowego biznesu.

Piotr Żygadło,
dyrektor Departamentu Rozwiązań, Dimension Data Polska

Artykuł ukazał się na łamach Raportu Cloud Computing, który stanowi część wydania ITwiz nr. 11/2018.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *