BranżaRynek

ZUS ma nową bazę danych. Migracja trwała 10 miesięcy

Firmy Comarch i IBM poinformowały o zrealizowaniu migracji głównego systemu bazy danych IBM Db2 w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Ubezpieczyciel korzysta obecnie z wydajniejszej wersji systemu, jaką jest 10 CM – wcześniej używana była wersja 9 NFM. Migracja pozwoliła na wykorzystanie nowych, dostępnych w wersji 10 Db2 cech, co w konsekwencji zwiększa bezpieczeństwo i komfort korzystania z systemu zarówno przez pracowników instytucji, jak i jego klientów – zapewniają przedstawiciele Comarch. Zwiększenie wydajności systemu oraz możliwość jego rozbudowy jest szczególnie istotne ze względu na poszerzający się zakres statutowych działań ZUS.

ZUS ma nową bazę danych. Migracja trwała 10 miesięcy

Wcześniejszy proces migracji w środowisku produkcyjnym został poprzedzony okresem przygotowawczym – opracowano wtedy procedury migracyjne oraz przeprowadzono testy wszystkich elementów systemu, które korzystają bezpośrednio lub pośrednio z centralnej bazy danych Db2 – informują specjaliści Comarch.

“Konieczne były prace po stronie bazy danych, które optymalizowały instrukcje SQL wykonywane z aplikacji KSI. W okresie przygotowawczym przeprowadzono liczne porównania kosztów utylizacji zasobów, wytworzenia obejść i poprawek oraz zapewnienia kompatybilności z aplikacjami, które korzystają z bazy Db2 w bardzo szerokim zakresie jej możliwości” – tłumaczył Marcin Dawidczyk, kierownik projektu po stronie Comarch.

Przypomnijmy, że system IBM Db2 w ZUS jest największą instalacją tego systemu w Polsce i jedną z większych w Europie. Aby zweryfikować jaki wpływ na poszczególne elementy będzie miała nowa wersja bazy danych, przeprowadzono zarówno testy funkcjonalne, jak i wydajnościowe. Sam proces migracji środowiska produkcyjnego został podzielony na kilka etapów. Etap pierwszy obejmował migrację do wersji 10 CM (ang. Conversion Mode). Z kolei etap drugi, obejmujący migrację do wersji 10 NFM (ang. New Function Mode), planowany jest na maj 2021 roku. Natomiast docelową wersją jest Db2 v12, którą zaplanowano do wdrożenia do końca bieżącego roku, wskazują przedstawiciele Comarch. Ze względu na fakt, że Kompleksowy System Informatyczny ZUS wymaga ciągłości działania (system pracuje w trybie 24/7/365), szczególnie istotne było przeprowadzenie wszystkich prac w sposób, który nie będzie uciążliwy zarówno dla klientów, jak i pracowników zakładu. Dlatego przed przystąpieniem do migracji sporządzono dokładny harmonogram uwzględniający wszystkie aspekty działania systemu.

Przeczytaj również
VeeamON Tour Poland 2020: Jak zarządzać danymi w środowiskach chmury obliczeniowej i multicloud

“Przygotowania do migracji do wyższej wersji bazy danych zbiegły się w czasie z wdrożeniem ogromnie ważnych dla Zakładu zmian realizujących tzw. tarczę antykryzysową. To czas, w którym cała praca ZUS była krytycznie ważna dla państwa i gospodarki. Projekt podwyższenia wersji Db2 nie mógł zaburzyć pracy szybko pojawiających się zmian w przetwarzaniu, na przykład obsługi kolejnych wniosków. Dodatkowo rosnące przetwarzanie systemu w związku z kolejnymi akcjami biznesowymi i szybko zmieniającym się ustawodawstwem rodziły obawę, iż dotychczasowa baza danych, na obecnych zasobach sprzętowych, osiągnie próg wydajności. Dlatego upgrade bazy danych w tym okresie był niezwykle trudny ale też bardzo potrzebny” – dodał Marcin Dawidczyk.

Zdaniem specjalistów IBM, którzy od ponad 20 lat administrują systemem Db2 w ZUS była to najbardziej wymagająca operacja podniesienia wersji bazy danych od początku powstania systemu KSI.

Wyzwaniem była weryfikacja i dostosowanie nie tylko aplikacji i procedur eksploatacyjnych, ale i całego środowiska systemowego i narzędziowego zarządzającego przetwarzaniem jednej z największych baz operacyjnych na platformie Mainframe. Tym bardziej że poprzednia operacja podniesienia wersji Db2 miała miejsce 8 lat temu” – wyjaśnia szef zespołu usług IBM Mainframe, Maciej Rowiński.

Prace, które zakończyły się uzyskaniem stabilnego środowiska opartego o IBM Db2 w wersji 10 CM, zrealizowano w niespełna 10 miesięcy. “Migracja nie mogła spowodować i nie spowodowała przestoju w funkcjonowaniu systemu. Uważam to za ogromny sukces zespołów ją realizujących tj. ZUS, IBM i Comarch” – podsumował Włodzimierz Owczarczyk członek zarządu ZUS ds. IT.

Przeczytaj również
Każdy, nowy wariant wirusa, jak brytyjski, może nam porządnie namieszać w ocenie skutków pandemii
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *