CDORynek

140 mld zł do 2030 roku na inwestycje – Orlen stawia na cyfrową transformację

W związku z wyzwaniami dotyczącymi transformacji energetycznej i odpowiedzialności środowiskowej, Grupa Orlen prowadzi szeroko zakrojoną digitalizację. Jej zadaniem jest wspieranie pełnego wykorzystania innowacji przy przekształcaniu organizacji w nowoczesną i napędzaną nowymi technologiami, podkreślają przedstawiciele koncernu. Według ich zapowiedzi, Grupa przeznaczy na ten cel 140 mld zł do 2030 roku.

140 mld zł do 2030 roku na inwestycje – Orlen stawia na cyfrową transformację

 

Najnowszy raport PKN Orlen, powstały we współpracy z Accenture, pt. „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony Rozwój potrzebuje technologii cyfrowych”, w kompleksowy sposób pokazuje, co łączy wspomniane dwa trendy i jakie rozwiązania digitalizacyjne wspierają zmniejszanie śladu węglowego.

“Podążamy za zmianą, wkraczając na drogę transformacji energetycznej. Ta zmiana jest nieuchronna i nie ma już od niej odwrotu. Wymaga ona od nas pewnego wysiłku oraz zmiany sposobu naszego myślenia. Dlatego przede wszystkim stawiamy na rozwój i wdrażanie nowych technologii cyfrowych. Do 2030 roku przeznaczymy 140 mld zł na inwestycje związane z transformacją koncernu w kierunku grupy multienergetycznej, opartej o energetykę odnawialną i gazową, efektywną, niskoemisyjną produkcję rafineryjno-petrochemiczną, własne wydobycie węglowodorów oraz zintegrowaną ofertę dla klientów indywidualnych” – zapowiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN ORLEN. “Jestem przekonany, że to właściwy kierunek, który pozwoli nam osiągnąć długofalowy cel Grupy,  jakim jest całkowita neutralność emisyjna w 2050 roku” – dodał.

Nowe technologie wspierają transformację przemysłu

We wspomnianym raporcie, autorzy skupili się na wpływie narzędzi cyfrowych na transformację przemysłu, który będzie bardziej zrównoważony środowiskowo i wytworzy mniejszy ślad węglowy. Przedstawiono w nim przykłady wdrożeń zrealizowanych zarówno przez PKN Orlen, jak i inne globalne firmy, które zmieniając modele biznesowe i stosując technologie, takie jak np. sztuczna inteligencja, chmura obliczeniowa, zaawansowane systemy analityczne czy cyfrowe bliźniaki, z sukcesem przestawiają się na ścieżki dekarbonizacji.

Przeczytaj również
Deloitte: Tylko 26% polskich firm jest gotowych zakończyć pracę w trybie zdalnym

I tak na przykład digitalizacja wspiera działania z zakresu efektywności energetycznej, z jednej strony oszczędzany jest koszt energii, z drugiej redukowane są emisje gazów cieplarnianych do atmosfery. Z kolei najpopularniejsza z technologii, czyli sztuczna inteligencja wspomaga optymalizację procesów, które wpływają na redukcję zużycia surowców i wody. Inteligentne narzędzia potrafią również przewidzieć ewentualną awarię maszyny i w ten sposób umożliwiają wczesne wyeliminowanie potencjalnych usterek.

Digitalizacja może również wesprzeć redukcję emisji gazów cieplarnianych poprzez wpływ na decyzje konsumentów, tworzenie nowych modeli biznesowych czy transformację procesów i systemów. Dlatego kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa przy planowaniu działań w zakresie zrównoważonego rozwoju uwzględniały możliwość wykorzystania takich technologii, jak Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja czy sieć 5G.

Transformacja cyfrowa i zrównoważony rozwój biznesu – dwa najważniejsze priorytety

W raporcie opublikowano również badanie przeprowadzone wśród ponad czterech tysięcy menadżerów wysokiego szczebla. Jego wyniki potwierdzają, że zarządzający firmami sięgają po digitalizację, aby realizować strategie zrównoważonego biznesu. Jak wskazują autorzy raportu, ten trend będzie przybierał na sile, ponieważ inwestorzy przychylnie patrzą na spółki, które podnoszą efektywność i wspierają ideę zrównoważonego rozwoju na bazie cyfrowej transformacji.

Z badania wynika, że transformacja cyfrowa i zrównoważony rozwój biznesu to dwa najważniejsze priorytety strategiczne dla kadry kierowniczej na najbliższe 3 lata. Dwie trzecie firm deklaruje, że ma już plany działań na rzecz zrównoważonego rozwoju całej organizacji, a 30% przygotowało je dla poszczególnych obszarów biznesowych.

Przeczytaj również
Sektor technologiczny największym lobbystą w UE

Przypomnijmy, że o założeniach strategii IT i cyfryzacji w spółce Orlen, z Arturem Groszkiem, dyrektorem wykonawczym ds. informatyki w PKN Orlen, rozmawiał na łamach serwisu ITwiz Szymon Augustyniak.

Raport PKN Orlen „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony Rozwój potrzebuje technologii cyfrowych” to najnowsza, czternasta już publikacja w ramach cyklu „Napędzamy Przyszłość”. Pełną treść raportu można pobrać tu.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.