Rosnąca liczba zwrotomatów oraz wyższe koszty zbiórki manualnej mogą znacząco zwiększyć wydatki związane z systemem kaucyjnym w Polsce. Zaktualizowane szacunki firmy Deloitte wskazują, że w perspektywie dekady nakłady inwestycyjne mogą wynieść 11,5 mld zł, natomiast koszty operacyjne - aż 32,4 mld zł. To o 40% więcej niż pierwotnie zakładano. Wzrost wydatków wynika m.in. z większej liczby automatów do zbiórki opakowań, wyższych ofert rynkowych na obsługę manualną oraz finansowania dłużnego sieci handlowych. System kaucyjny, którego start przewidziano na 1 października 2025 roku, obejmie butelki plastikowe i puszki (kaucja 0,50 zł) oraz szklane opakowania wielokrotnego użytku (1 zł). Zwrot kaucji będzie możliwy w sklepach prowadzących zbiórkę opakowań, bezpośrednio w kasie lub po okazaniu potwierdzenia zwrotu wydanego przez zwrotomat. Do odebrania należnej kwoty nie będzie wymagane przedstawienie dowodu zakupu - cały proces będzie realizowany bezparagonowo. Szacowany średni koszt obsługi jednego opakowania to ok. 40 groszy. Istotną rolę w efektywnym funkcjonowaniu systemu kaucyjnego mogą odegrać małe sklepy, czyli te, których powierzchnia handlowa nie przekracza 200 mkw. Chociaż ich udział w systemie będzie dobrowolny, to doświadczenia krajów, w których system kaucyjny funkcjonuje od lat pokazują, że najmniejsze punkty handlowe będą stanowiły o gęstości sieci zbiórki. Ale to wielkopowierzchniowe sklepy będą przejmowały znaczący wolumen zwracanych puszek i butelek. Ich obecność w małych miejscowościach oraz bliskość miejsc zamieszkania konsumentów sprawia z kolei, że system może stać się powszechny i dostępny dla każdego. Zaoferowanie możliwości zwrotu opakowań przez małe placówki handlowe może w przyszłości stać się elementem strategii na przyciągnięcie klientów i docelowo zwiększenie sprzedaży. Wdrożenie systemu ma przede wszystkim realizować unijne cele środowiskowe - poziom selektywnej zbiórki butelek z tworzyw sztucznych do 3 litrów ma osiągnąć 77% do końca 2025 roku i 90% w 2029 r. System kaucyjny staje się również narzędziem biznesowym – przedsiębiorstwa, które potraktują go jako element strategii prośrodowiskowej, mogą budować reputację odpowiedzialnych uczestników rynku i uzyskać przewagę konkurencyjną. „System kaucyjny to nie tylko regulacja, ale szansa dla firm detalicznych na zwiększenie lojalności klientów i wzmocnienie pozycji rynkowej, przy jednoczesnym wsparciu celów środowiskowych” - podsumowuje Julia Patorska, partnerka, liderka portfolio Sustainability & Climate w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte.