BiznesPracaRynek

Blisko 90% Polaków chce pozostać na home office, ale efektywność pracy w tym modelu spada

Ostatnie badania analityków portalu Statista wskazują, że znaczna część Polaków postrzega pracę zdalną jako mniej wydajny model wykonywania obowiązków służbowych. Jednocześnie tylko 10% zatrudnionych chciałoby powrotu do biura na stałe. Przed organizacjami staje więc poważne wyzwanie – jak spełnić oczekiwania pracowników i utrzymać efektywność procesów, rentowność oraz konkurencyjność?

Blisko 90% Polaków chce pozostać na home office, ale efektywność pracy w tym modelu spada

Jak wynika ze wspomnianych badań firmy analitycznej Statista, co czwarty pracownik w wieku 40-59 lat przyznaje, że podczas pandemii i związanej z nią pracą w modelu home office, jego efektywność spadła. Niewiele lepiej sytuacja wygląda w grupie wiekowej 25-39 lat: tutaj spadek efektywności potwierdza 16% respondentów. Z drugiej strony, według badań Manpower Group i HRLink, nawet 88% ankietowanych chciałoby dalej wykonywać swą pracę z domu. W ślad za tymi trendami idą zmiany w prawie – obecnie trwają przygotowania do nowelizacji Kodeksu Pracy i wprowadzenie do niego szeroko pojętej pracy zdalnej.

„Pracownicy dają nam sygnał, że dotychczasowy model home office, często wprowadzany na szybko jako chwilowa taktyka pozwalająca utrzymać ciągłość działania, powoli się wyczerpuje” – uważa Konrad Łucka, IT Services Director, z firmy S&T. „Obecnie widać już, że w wielu obszarach niełatwo jest realizować określone procesy z domu z taką samą efektywnością, jak z biura. Tymczasem praca wykonywana poza firmą może być równie wydajna, jak ta świadczona w trybie stacjonarnym. Wymaga to jednak wypracowania nowych kompetencji managerskich, jak też odpowiedniego dostosowania procesów i wsparcia oraz zabezpieczenia ich nowoczesnymi narzędziami IT” – dodaje.

Utrzymanie efektywności pracy to wyzwanie, z którym mierzą się obecnie organizacje na całym świecie. Na problem ten zwróciła  uwagę również Organizacja Współpracy Gospodarczej i rozwoju, publikując na początku września pakiet zaleceń i wskazując, że instytucje oraz polityki powinny wywierać pozytywny wpływ na produktywność pracowników na wiele sposobów. I tak, jednym z nich jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury IT – bezpiecznej i sprawnie działającej. Według przedstawicieli OECD, konieczne jest również wprowadzenie dodatkowych regulacji w zakresie ochrony informacji, aby zapewnić pracownikom prawo do prywatności i zminimalizować ryzyko wycieku danych.

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Masowe, w wielu wypadkach przeprowadzane ad hoc, przejście na model pracy zdalnej, uświadomiło nam, jak niski był stopień przygotowania wielu firm czy instytucji do tego wyzwania, uważają analitycy Statista. Dotyczy to zwłaszcza bezpieczeństwa informatycznego. Z przeprowadzonego w maju przez firmę Bitdefender badania dotyczącego wpływu pandemii na cyberbezpieczeństwo, połowa ankietowanych specjalistów z tego obszaru przyznała, że ich organizacje nie miały planu awaryjnego na wypadek zaistniałej sytuacji. Jednocześnie, aż 86% z nich potwierdziło, że w ostatnim okresie wzrosła częstotliwość cyberataków.

Jak podkreślają specjaliści cyberbezpieczeństwa, po wprowadzeniu lockdown, ze względu na preferowany wówczas model pracy, jedynie najbardziej świadome i rozwinięte organizacje miały wdrożone rozwiązana pozwalające zapewnić odpowiedni poziom ochrony. „Obecnie jesteśmy bogatsi w doświadczenia i wiedzę, jak optymalnie organizować najważniejsze procesy i tworzyć funkcjonalne oraz bezpieczne środowiska pracy zdalnej. Zaprojektowane pod kątem obsługi wszystkich trzech modeli współpracy: tradycyjnego, hybrydowego i w pełni zdalnego oraz zbudowane w oparciu o rozwiązania i usługi renomowanych dostawców, są gwarantem efektywności i  bezpieczeństwa” – przekonuje Tomasz Lorek, End-User Computing Sales Specialist z VMware.

Helpdesk vs. home office

O wydolności biznesowej firm funkcjonujących w trybie pracy zdalnej decydują w dużej mierze także zakres, jakość i skuteczność wsparcia technicznego pracowników, podkreślają specjaliści. Sprzęt i oprogramowanie bywają zawodne, a ewentualna interwencja nie jest taka prosta, gdy potrzebujący pomocy pracownik znajduje się na drugim końcu miasta.

Wsparcie użytkowników w zapewnieniu niezawodnego działania sprzętu na którym pracują, ma zatem bezpośrednie przełożenie na ich produktywność i płynność wykonywania obowiązków służbowych. „Absolutna podstawa to zapewnienie proaktywnego oraz reaktywnego wsparcia dla wszystkich pracujących, zarówno zdalnie, jak i lokalnie. W dobie pracy zdalnej wsparcie techniczne jest tak samo niezbędne, jak wcześniej, z tą różnicą, że obecnie trzeba go udzielać w  rozproszonej strukturze” – mówi Konrad Łucka. I choć nie jest to łatwe zadanie, dzięki nowoczesnym, chmurowym platformom do zarządzania punktami końcowymi i zdalnej obsłudze informatycznej, jak najbardziej wykonalne, przekonują eksperci IT.

Reorganizacja, która powinna uodpornić biznes w przyszłości

Choć spadki produktywności oraz zmiany w modelu pracy mają poważne konsekwencje to trend uwzględniający pracę zdalną w modelach funkcjonowania organizacji jest jednak bardzo silny i niemal na pewno pozostanie ona z nami na dłużej – twierdzą analitycy Statista. Aby się do tego przystosować, przedsiębiorstwa muszą zweryfikować sposób korzystania z infrastruktury i narzędzi IT, a w ślad za koniecznością zmian idą także modele finansowania produktów oraz usług IT.

 „Konieczność zapewnienia wsparcia technicznego, dobór odpowiedniego oprogramowania i infrastruktury czy edukacja pracowników w zakresie kompetencji cyfrowych to inwestycja, która dla wielu organizacji jest w tej chwili koniecznością, ale z pewnością przyniesie zyski w długim terminie. Na rynku mamy wiele opcji do wyboru, od inwestycji we własną infrastrukturę, wykorzystanie usług finansowych po korzystanie z modeli w pełni usługowych” – mówi Marek Hojda, Indirect Sales Manager z firmy Hewlett Packard Enterprise. „Warto pamiętać, że  reorganizacja, która nas czeka nie wydarzy się na chwilę. Właśnie teraz budujemy rzeczywistość, która powinna uodpornić biznes na zawirowania w przyszłości” – podsumowuje.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *