Biznes

Centra usług biznesowych poszukują nowych kompetencji

Według prognoz ABSL, pracę w sektorze usług biznesowych znajdzie w tym roku ok. 330 tys. osób. Pracodawcy nieustannie poszukują chętnych na stanowiska, które jeszcze kilka lat temu nie były popularne.

Centra usług biznesowych poszukują nowych kompetencji

Zatrudnienie w sektorze usług dla biznesu w Polsce wzrosło w latach 2015-2019 ponad dwukrotnie: ze 150 tys. pracowników w 2015 roku do 307 tys. osób w roku ubiegłym. W kraju działa obecnie 1,4 tys. centrów nowoczesnych usług biznesowych. Jednym z najważniejszych kryteriów zatrudnienia w nich – ze względu na międzynarodowy charakter prowadzonych procesów i projektów – jest znajomość języków obcych, przez co polski rynek pracy staje się coraz atrakcyjniejszy również dla obcokrajowców. Jakie kompetencje poza płynną znajomością języków gwarantują sukces w centrach BPO, SSC i R&D?

Specjaliści IT nie mogą narzekać na brak ofert

Jeden z największych pracodawców tego sektora w Polsce, firma Capgemini, poszukuje m.in. programistów, architektów, developerów IT, ekspertów do spraw cyberbezpieczeństwa, z obszaru sztucznej inteligencji, automatyzacji, robotyki i uczenia maszynowego. „Są to kierunki, w których warto się specjalizować i podejmować wyzwania w nowych zawodach, takich jak: architekt sztucznej inteligencji, inżynier oprogramowania AI, inżynier uczenia maszynowego. Ścieżki rozwoju w tym obszarze stale się rozwijają” – twierdzi Monika Chajdacka, dyrektor HR w Cloud Infrastructure Services Capgemini Polska

Wygląda więc na to, że specjaliści branży IT nie mogą narzekać na brak możliwości rozwoju kariery w skali całego kraju, co jasno pokazuje też rosnąca liczba publikowanych ogłoszeń o pracę. W ubiegłym roku 15% z nich skierowanych było właśnie do specjalistów IT – to ponad 82 tys. ofert. „Co ciekawe, to jedyna branża, w której odnotowaliśmy wzrost liczby ogłoszeń w stosunku do 2018 roku. Dane te pokazują, że rynek pracy IT stabilizuje się na bardzo wysokim poziomie. Większość z nowo powstających zawodów będzie związanych z kompetencjami cyfrowymi” – mówi Aleksandra Skwarska, starszy specjalista ds. PR i CSR, Pracuj.pl „Jednak mocniej niż znajomość np. języków programowania czy obsługi maszyn, na przyszłość pracy wpływać będzie umiejętność dostosowania się do nowego środowiska zawodowego. Będzie też rosła rola osób o wysoko rozwiniętych kompetencjach miękkich, zdolnych do pracy w zespole i wymiany wiedzy z innymi profesjonalistami” – dodaje.

Kluczową rolę odgrywają języki obce i kompetencje miękkie

W pracy w środowisku międzynarodowym kluczową rolę odgrywa dobra znajomość języków obcych (angielski to absolutna podstawa) i swoboda komunikacyjna. „Niezwykle ceniona wśród specjalistów i ekspertów różnych dziedzin jest również znajomość drugiego języka obcego, a poligloci są na wagę złota. W 2020 roku kładziemy szczególny nacisk na poszukiwanie pracowników z językiem niemieckim, francuskim, niderlandzkim i hiszpańskim. Kandydaci z tak niszowymi językami jak fiński czy szwedzki są również mile widziani” – tłumaczy Dominika Nawrocka, Brand Communication & CSR Manager Capgemini Polska.

Istotny staje się też aspekt dwutorowego rozwoju kompetencji zawodowych. Pracodawcy coraz większy nacisk kładą na umiejętności miękkie zatrudnianych specjalistów. Inteligencja emocjonalna, czyli umiejętności komunikacyjne, efektywna współpraca w grupie, elastyczność w uczeniu się i przyswajaniu nowych kompetencji, czy kreatywne podejście do zadań – to obecnie kluczowe atrybuty w procesie rekrutacji.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *