Tak wynika z badania MASMI Poland, przeprowadzonego na zlecenie portalu No Fluff Jobs, który rozpoczął właśnie kampanię społeczną "Szanuj siebie". Jej celem jest zwrócenie uwagi na nieprzejrzyste procesy rekrutacyjne. Dokładnie 92,9% Polek i Polaków uważa pokazywanie proponowanego wynagrodzenia za ważny lub bardzo ważny element ogłoszeń o pracę. Tylko 2,3% osób uznaje to za nieważne lub zdecydowanie nieważne, a dla 4,8% jest to obojętne, wskazują twórcy wspomnianego badania. "Każdy z nas brał kiedyś udział w nietransparentnej rekrutacji. Każde takie doświadczenie, choć wiele nas uczy, pozostawia też negatywny ślad i w efekcie rośnie niezadowolenie nas jako i kandydatów, że tak wygląda nasz rynek pracy. W No Fluff Jobs wierzymy, że może być inaczej" - komentuje Magda Gawłowska-Bujok, COO firmy. "Od 8 lat walczymy o poprawę standardów rekrutacji w branży IT, ale wiemy, że problem jest szerszy i dotyczy także osób z innych branż, dlatego ruszyliśmy z kampanią „Szanuj siebie”. Chcemy w niej zaangażować wszystkich uczestników i wszystkie uczestniczki rynku pracy do działania na rzecz poprawy procesów rekrutacyjnych, w tym obowiązku wprowadzenia informacji o wynagrodzeniu w każdej ofercie pracy, bo to od nas wspólnie zależy, czy coś się zmieni na lepsze" - dodaje. Przypomnijmy, że na portalu nofluffjobs.com pracodawcy mogą umieszczać tylko oferty pracy z jawnym wynagrodzeniem. Dzięki temu kandydaci oszczędzają czas, bo aplikują tylko na oferty, które spełniają ich oczekiwania, a pracodawcy dostają zgłoszenia tylko od osób, które są dopasowane do ich wymagań, twierdzą przedstawiciele No Fluff Jobs. Ważne również otrzymanie informacji zwrotnej po rekrutacji Mimo że otrzymywanie informacji zwrotnych od pracodawcy w procesie rekrutacji jest ważne dla większości kandydatów (77%), to jak się okazuje, przekazywanie ich rekrutowanym nie jest zbyt częste - tylko 20% osób otrzymywało feedback często lub zawsze, wskazują autorzy analizy. Informacje zwrotne najczęściej dotyczą doświadczenia (53%) i umiejętności (39%) kandydatów. Rzadziej feedback dotyczył posiadanego wykształcenia (29%), znajomości języków (20%) lub sposobu rozmowy. Z badania wynika także, iż podczas rozmów rekrutacyjnych kandydaci pytani są najczęściej o stan cywilny (31%), posiadanie dzieci (27%) i wiek (25%), a kobiety również o planowanie rodziny (27%). Pytanie o te kwestie jest postrzegane jako niestosowne, szczególnie dla kobiet. 30% osób zetknęło się z sugestią, że ich wiek ma wpływ na decyzję o zatrudnieniu. Z kolei aż 73,8% respondentów uznało pytania i komentarze dotyczące wyglądu za niestosowne. A 62,5% osób postrzega pytania i komentarze dotyczące orientacji jako niestosowne. „Szanuj siebie” - cele kampanii Wspomniane wyżej elementy ogłoszenia i procesu rekrutacyjnego punktuje No Fluff Jobs w swojej najnowszej kampanii (https://szanujsiebie.com). Akcja ma na celu zwrócenie uwagi na nietransparentne procesy rekrutacyjne. Często bowiem bywa tak, że kandydaci muszą wejść „w ciemno” w proces rekrutacji, nie znając proponowanego wynagrodzenia. Do tego po samej rozmowie czeka na nich cisza, bo nikt się nie odzywa, jeśli kandydata nie wybrano do kolejnego etapu lub dowiadują się, że powodem odrzucenia był wiek/płeć. Kampania No Fluff Jobs ma za zadanie dotrzeć do osób decyzyjnych, by pokazać, że podawanie wynagrodzenia pozwala nie tylko znaleźć osobę dopasowaną do stanowiska pracy, lecz także przeciwdziałać nierównościom płac. Traktowanie kandydatów z szacunkiem na każdym etapie buduje natomiast pozytywny odbiór pracodawcy w oczach zarówno zatrudnionych pracowników, jak i przyszłych kandydatów do pracy. W ramach kampanii, w przestrzeni publicznej można znaleźć hasła, które zwracają się bezpośrednio do kandydatów np. „Nie aplikuj na oferty bez podanego wynagrodzenia”, „Masz prawo do informacji zwrotnej po rekrutacji”, czy „Twój wiek nie może decydować o zatrudnieniu”. Zaangażowanie osób szukających pracy do tej inicjatywy to dobry krok w kierunku transparentnej rekrutacji. No Fluff Jobs zachęca także do podpisania listu otwartego w temacie ustanowienia jawnych wynagrodzeń w ofertach pracy. List kierowany jest do Komisji Europejskiej, a jego celem jest zwrócenie uwagi na szereg korzyści, jakie niosą transparentne wynagrodzenia w ogłoszeniach o pracę i zachęcenie instytucji unijnych do przyspieszenia prac nad ustawą o obowiązku publikacji proponowanych zarobków w ofertach pracy. List (w języku angielskim) można podpisać na tej stronie.