AplikacjeCDOBiznes

Pandemia zmieniła pojęcie i rolę osób odpowiedzialnych za technologię

Jak wynika z analizy „Agents of Transformation 2022” – przygotowanej przez Cisco AppDynamics – w następstwie pandemii ujawniła się nowa grupa ekspertów technologicznych, którzy podejmują się krytycznych wyzwań, zacierających granice między strategią biznesową a operacjami IT. Na nowo definiują oni m.in. możliwości wykorzystania aplikacji oraz dostarczania usług cyfrowych.

Pandemia zmieniła pojęcie i rolę osób odpowiedzialnych za technologię

W badaniu wspomniano również o potrzebie udostępnienia wszystkich produktów i usług w formie cyfrowej w ramach tzw. „ekonomii doświadczeń” (ang. Experience Economy), co z kolei wiąże się ze zwiększonymi zagrożeniami cyberbezpieczeństwa, rosnącą złożonością środowisk IT oraz przyspieszonym przejściem na pracę hybrydową i implementację chmury.

„W ciągu ostatniego roku byliśmy świadkami redefinicji tego, co oznacza bycie Agentem Transformacji, a do tego poprzeczka na tym polu cały czas się podnosi. Liderzy starają się lepiej zrozumieć, jak problemy w ich organizacjach wpływają na doświadczenie użytkowników i działanie aplikacji, dostosowując się do zmian za pomocą rozwiązań, które pozytywnie wpływają na cały biznes” – skomentowała Liz Centoni, Chief Strategy Officer w Cisco.

I tak, według wspomnianego raportu – który analizuje umiejętności i atrybuty światowych liderów wykorzystania technologii w biznesie (przeprowadzono go wiosną tego roku wśród 1150 profesjonalistów IT z 13 krajów) – 74% badanych przyznaje, że doświadczenia z ostatnich lat, zwłaszcza te z okresu pandemii, przyspieszyły rozwój ich kariery. 88% ankietowanych uważa się obecnie za liderów biznesu, jednak zaledwie 10% ekspertów technologicznych osiągnęło elitarny status „Agentów Transformacji”. Jak wskazują autorzy raportu, osoby te reprezentują liderów najwyższego szczebla, którzy redefiniują i dostarczają wysokiej jakości cyfrowe narzędzia oraz usługi, które tworzą zawsze dostępne, bezpieczne i wyjątkowe doświadczenia użytkownika.

Przeczytaj również
140 mld zł do 2030 roku na inwestycje - Orlen stawia na cyfrową transformację

Respondenci wskazują także na fundamentalną zmianę roli osób odpowiedzialnych za technologię, w tym umiejętności i zasobów wymaganych do efektywnego i biegłego działania. Jednocześnie twierdzą, że obecnie zmagają się z gwałtownie rosnącą ilością i złożonością danych pochodzących z całego stosu technologicznego oraz muszą integrować masowo rozszerzający się zestaw usług cloud-native z istniejącymi systemami i narzędziami on-premise, podkreślają twórcy badania.

  • 88% osób wierzy, że pojęcie i rola osób odpowiedzialnych za technologię zmieniły się;
  • 84% badanych twierdzi, że także umiejętności i cechy określające Agenta Transformacji uległy zmianie;
  • 66% respondentów przyznaje, że obecnie trudniej jest być Agentem Transformacji;
  • jedna na cztery osoby twierdzi, że ich organizacja utknęła w reaktywnym trybie „gaszenia pożarów”.

Aplikacje muszą działać bezbłędnie

Transformacja cyfrowa oznacza, że prawie każda firma i organizacja wchodzi w interakcje z konsumentami za pośrednictwem aplikacji internetowych i mobilnych, a przejście w tryb pracy hybrydowej zapoczątkowało wzrost interakcji z narzędziami w modelu SaaS i interfejsami internetowymi. Podczas gdy konsumenci mogą szybko przejść do rozwiązania lub usługi innej marki, firmy, które nie potrafią natychmiast poprawić doświadczeń cyfrowych, ryzykują odejściem lojalnych klientów, wskazują twórcy raportu.

„To właśnie ci nowi Agenci Transformacji rozpoznają potrzebę ponownego odkrycia działania systemów, nie tylko w odpowiedzi na wyzwania post-pandemiczne, ale także, aby stworzyć bezbłędne, niezawodne doświadczenia cyfrowe. Przybliży nas to do rozwiązania niektórych z największych problemów świata: od zaspokojenia krytycznych potrzeb ludzkich, po zapewnienie ludziom możliwości rozwoju umiejętności i zasobów, aby odnieść sukces w gospodarce cyfrowej” – stwierdziła Liz Centoni.

Przeczytaj również
Chcesz zwiększyć zyski? Spójrz na dane z perspektywy ekonomisty

Zdając sobie sprawę z daleko idących konsekwencji tej zmiany, respondenci zauważają, że potrzebują pomocy w poruszaniu się po technicznych i operacyjnych niejasnościach cyfrowej transformacji. W szczególności poszukują oni narzędzi umożliwiających ujednoliconą widoczność swoich środowisk IT, aby lepiej zarządzać i optymalizować dostępność i wydajność aplikacji. Wymaga to skoncentrowania inwestycji na bezpieczeństwie, możliwości obserwacji oraz infrastrukturze w chmurze, wynika z analizy Cisco AppDynamics.

Niezwykle ważne jest również powiązanie wydajności IT z podejmowaniem decyzji biznesowych:

  • 77% respondentów uważa, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy ważne będzie inwestowanie w bezpieczeństwo aplikacji, aby sprostać potrzebom klientów i pracowników;
  • 71% badanych sądzi, że ich organizacja będzie musiała zainwestować w obserwowalność aplikacji i infrastruktury cloud-native;
  • 84% osób twierdzi, że potrzeba utrzymania wydajności aplikacji biznesowych jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej;
  • 85% uczestników badania przyznaje, że pełna obserwowalność stosu technologicznego jest kluczowa dla zrównoważonej transformacji i innowacji w ich organizacji.
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.