CIORynekPolecane tematy

Pierwsza, zautomatyzowana usługa bazodanowa Oracle już dostępna

Według przedstawicieli Oracle nowa platforma zapewnia wszystkie funkcje bazy danych Oracle, jednak za sprawą wykorzystania mechanizmów sztucznej inteligencji w zdecydowanym stopniu eliminuje konieczność dokonywania prac konfiguracyjnych i administracyjnych w sposób ręczny. Efektem szeroko zakrojonej automatyzacji ma być poprawa wydajności, bezpieczeństwa i dostępności środowiska bazodanowego.

Pierwsza, zautomatyzowana usługa bazodanowa Oracle już dostępna

Zgodnie z deklaracjami ogłoszonymi podczas ubiegłorocznej konferencji Oracle OpenWorld, w ofercie firmy Oracle pojawiło się zautomatyzowane rozwiązanie Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud. Nowa platforma wykorzystuje m.in. oparte na algorytmach uczenia maszynowego funkcje pozwalające na automatyzację wielu aspektów związanych z utrzymaniem, zabezpieczeniem, aktualizacją, a także przywracaniem pełnej dostępności w sytuacjach awaryjnych. Według zapowiedzi do działania autonomiczna baza danych Oracle nie wymaga podejmowania żadnych działań administracyjnych ze strony klientów. Co więcej, funkcje automatycznego dostrajania wydajności i konfigurowania środowiska bazodanowego są dostępne także w przypadku dużej zmienności obciążeń hurtowni danych oraz ilości przetwarzanych danych. „Oracle Autonomous Database opiera się na technologii tak rewolucyjnej jak sam Internet. Samodzielnie się uaktualnia, dostraja i naprawia” – podkreśla Larry Ellison, dyrektor ds. technologii i prezes rady nadzorczej Oracle. Oferowane w formie usługi autonomiczne środowisko bazodanowe ma też charakteryzować się kosztami nawet dwukrotnie niższymi niż w przypadku konkurencyjnych usług dostępnych w ramach platformy Amazon Web Services.

Zdaniem przedstawicieli Oracle jest to pierwsza w branży bezpieczna i łatwa w obsłudze hurtownia danych, która zapewnia wysoką wydajność obsługi zapytań bez konieczności ręcznego dostrajania, dynamiczne skalowanie zasobów obliczeniowych oraz pamięci masowej w czasie rzeczywistym i w oparciu o faktyczne ich wykorzystanie, a jednocześnie – dysponuje szeregiem zautomatyzowanych funkcji pozwalających maksymalizować wydajność i dostępność. Platforma Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud wspiera także automatyczne tworzenie kopii zapasowych i szyfrowanie wszystkich gromadzonych danych.

Przedstawiciele Oracle podkreślają, że szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji na poziomie operacji administracyjnych umożliwia także zredukowanie do minimum ewentualnych błędów ludzkich wpływających na funkcjonowanie hurtowni oraz jej bezpieczeństwo. Z kolei funkcje samonaprawy stanowić mają efektywną ochronę przed planowanymi i nieplanowanymi przestojami, umożliwiając tym samym zapewnienie dostępności na poziomie 99,995 proc. Warto dodać, że taki poziom SLA oznacza ograniczenie wszystkich przestojów do maksymalnie 2,5 minut w skali miesiąca.

Na zautomatyzowane procesy administracyjne składają się mechanizmy pozwalające na dokonywanie aktualizacji oprogramowania bazodanowego w sposób nie wymagający ingerencji człowieka, ani zatrzymania pracy środowiska. Tego typu funkcjonalność umożliwić ma regulacją aktualizację oprogramowania w celu eliminowania ewentualnych luk bezpieczeństwa oraz ochrony przed pojawiającymi się zagrożeniami. Co ważne, z uwagi na pełną kompatybilność usługi Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud z architekturą typowych środowisk bazodanowych Oracle uproszczeniu ulegają też procesy związane z migracją danych do nowej platformy i środowiska chmury obliczeniowej.

Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud to pierwsza z wielu usług opartych na platformie Oracle Autonomous Database Cloud, która z kolei wykorzystuje technologię bazy danych Oracle Database 18c. Z oficjalnych zapowiedzi wynika, że niebawem w ofercie Oracle pojawią się kolejne, zautomatyzowane usługi bazodanowe. Będą one wyspecjalizowane pod kątem konkretnych zastosowań. I tak, zapowiadane są rozwiązania wspierające: przetwarzanie danych transakcyjnych, zastosowania analityczne, a także – gromadzenie danych NoSQL na masową skalę i na potrzeby zastosowań związanych m.in. z obsługą infrastruktury Internetu Rzeczy. Jeszcze w tym roku na rynku zadebiutować mają także inne rodzaje wyspecjalizowanych i zautomatyzowanych usług Oracle. Będą to m.in. rozwiązania dedykowane dla analityki biznesowej, rozwiązań mobilnych, rozwoju oprogramowania, a także integracji aplikacji.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *