PracaBranżaRynek

W I połowie 2022 roku opublikowano ponad 71 tys. więcej ofert dla specjalistów ICT, niż w analogicznym okresie rok temu

Od stycznia do połowy czerwca bieżącego roku ukazało się ponad 194 tys. ofert pracy skierowanych do specjalistów IT i telekomunikacji. Z kolei rok temu w analogicznym czasie było ich 123 tys. – tak wynika z danych Job Market Insights. Miesiącem w którym ukazało się najwięcej ofert pracy w badanym okresie był marzec z liczbą ponad 61 tys. I choć liczba ofert w maju br. spadła do 55 tys., prognozy rekrutacyjne pracodawców z sektora ICT zapowiadają dalsze wzrosty w kolejnych miesiącach.

W I połowie 2022 roku opublikowano ponad 71 tys. więcej ofert dla specjalistów ICT, niż w analogicznym okresie rok temu

Tak wynika m.in. z danych raportu „Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia” – wskazana przez pracodawców prognoza netto zatrudnienia na czas od lipca do września wynosi +26%, co pozycjonuje sektor IT oraz telekomunikacji na drugim miejscu w rankingu branż z prognozowanym najwyższym wzrostem zatrudnienia w Polsce. Z badania tego wynika również, że 41% firm z tego sektora chce w III kwartale roku pozyskiwać nowych pracowników, a to o 4% więcej w porównaniu do okresu kwiecień-czerwiec. Raport pokazuje także mniejszy odsetek przedsiębiorstw prognozujących redukcję etatów, który wynosi 15%, co jest spadkiem o 9% w porównaniu do badania z II kwartału. W najbliższych miesiącach 42% pracodawców nie przewiduje również zmian personalnych i jest to wynik wyższy o 4% lepszy w porównaniu do poprzedniego kwartału.

“Wybuch konfliktu w Ukrainie był dużą niewiadomą jeśli chodzi o stabilność rynku pracy, co pokazuje spadek ofert kierowanych do specjalistów IT & ICT w kwietniu (54,7 tys.). Firmy musiały ponownie przeanalizować swoje plany rozwoju i rekrutacji. Jednak jak widzimy ich znaczna część powoli i systematycznie wraca do swoich strategii” – mówi Justyna Mazur, odpowiedzialna za linię biznesową realizującą rekrutacje stałe z obszaru IT w Experis. “Rynek pracy IT & ICT nieustannie wykazuje ogromne zapotrzebowanie na specjalistów. Szczególnym zainteresowaniem pracodawców cieszą się kompetencje z zakresu rozwiązań chmurowych, bezpieczeństwa, sztucznej inteligencji i analizy danych. Od kilku już lat w czołówce najczęściej poszukiwanych pracowników znajdują się Java Developerzy, Front-end Developerzy i DevOpsi” – dodaje.

Przeczytaj również
Czym jest Kubernetes, jak zmienia architekturę systemów IT i jak go chronić?

W I połowie 2022 roku opublikowano ponad 71 tys. więcej ofert dla specjalistów ICT, niż w analogicznym okresie rok temu

Specjaliści zwracają uwagę, że kandydaci bardzo świadomie podejmują decyzje o wejściu w procesy rekrutacyjne. Dużą uwagę przywiązują do stabilności swojego zatrudnienia, doceniają pracodawców angażujących się społecznie i dbających o swoich pracowników. Niezmiennie wśród pracowników IT i telekomunikacji bardzo istotna jest kwestia możliwości rozwoju, zdobywania nowych kompetencji. I dodajmy, że nie chodzi tu tylko o dostęp do szkoleń czy budżety na samokształcenie, ale również o możliwość zmiany projektu wewnątrz organizacji.

Co warto podkreślić, obecnie stawki uległy znacznemu ujednoliceniu i nie są już tak wyraźnie zróżnicowane ze względu na lokalizację kandydata i jego miejsce zamieszkania. Duży wpływ na taką sytuację miała pandemia oraz powszechne przejście na model pracy zdalnej, a tym samym możliwość jej wykonywania praktycznie z dowolnego miejsca, bez konieczności relokacji. Choć da się zaobserwować stopniowy powrót pracowników do biur w modelu hybrydowym, tak potencjalni kandydaci do pracy nie są otwarci na sztywne modele współpracy. Wysoko cenią sobie elastyczność zarówno w kontekście miejsca jak i godzin pracy, wskazują eksperci.

“Zjawisko to zyskuje na sile i jest przejawem nie tylko „work-life balance”. Dziś wręcz mówi się o „work life fit”. To nowy trend, w którym pracownicy dopasowują swój styl życia do obowiązków w pracy, skutecznie oddzielając przy tym życie zawodowe od prywatnego. Na rynku polskim mamy już pierwsze firmy z sukcesem wdrażające takie podejście. Najczęściej spotykamy się ze skróconym wymiarem czasu pracy w ujęciu dziennym lub tygodniowym, dodatkowymi dniami urlopowymi, dofinansowaniem rozwoju pasji i zainteresowań pracowników” – podsumowuje Justyna Mazur.

Przeczytaj również
Raport Deloitte: Stan pracy hybrydowej w Polsce
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.