PracaRynek

7 na 10 firm będzie naciskać na powrót pracowników do biur

Wygląda na to, że praca w trybie zdalnym dobiega końca. Jak wynika z raportu „EMEA Office Occupier Sentiment Survey” firmy CBRE, 68% organizacji chce powrotu pracowników do biur i to najlepiej jeszcze w tym roku. Jednocześnie tylko 6% przedsiębiorców zdecyduje się na zmuszenie wszystkich zatrudnionych do pracy w biurze każdego dnia. Większość daje jednak swobodę powrotu w formule hybrydowej. 

7 na 10 firm będzie naciskać na powrót pracowników do biur

Jak wynika z badania CBRE, czas powrotu do biur odsunął się w czasie. Jeszcze w poprzedniej edycji badania większość firm zakładała, że pracownicy zaczną pracować w biurze w połowie 2021 roku. Ze względu na wariant Omicron było to jednak niemożliwe. Plany przesunęły się na ten rok, ale nadal pozostają aktualne.

Zdecydowana większość przedsiębiorców (wspomniane 68%) będzie promować regularny powrót do biur i to nawet od połowy tego roku. W przypadku co czwartej firmy ten proces już się rozpoczął, a 45% wdroży go maksymalnie od końca czerwca. 1 na 6 przedsiębiorców nie narzucił ram czasowych, kiedy powrót do biura ma się wydarzyć, czytamy w analizie. Jest to raczej proces, w którym pracownicy dostosują się do nowego trybu pracy.

Okazuje się też, że istnieje kilka znaczących różnic sektorowych, bo blisko 80% firm finansowych planuje bardziej regularny powrót do biura do połowy roku. Dla porównania ponad 1/3 firm technologicznych planuje ten proces, ale bez narzucania sobie określonych ram czasowych.

Póki co pracownicy mają wybór

Firmy zdecydowanie stawiają na wybór a nie obowiązek. Zaledwie 6% pracodawców wymaga od zatrudnionych powrotu do biur w pełnym wymiarze czasu pracy. Zdecydowana większość, bo 7 na 10 przedsiębiorców zezwala na dobrowolny powrót do biura według uznania pracowników.

Przeczytaj również
Już 83% pracowników chce prawnie zagwarantowanej pracy zdalnej

“Firmy zastrzegają jednak, że w przyszłości mogą zostać narzucone zasady dotyczące frekwencji w biurze. Cieszy mnie to, że pojawia się świadomość, że jest to raczej proces a nie rewolucja, niemniej z deklaracji pracodawców wynika, że powrót pracowników do biur jest konieczny. To sprzyja integracji, wymianie myśli i po dwóch latach wszyscy już za tym tęsknią” – mówi Małgorzata Niewińska, szefowa działu środowiska pracy i zarządzania zmianą w CBRE.

Z drugiej strony, Elon Musk poinformował niedawno pracowników Tesli, że praca w biurze jest obowiązkowa. Zdalnie mogą pracować jedynie te osoby, które w ciągu tygodnia przepracowały stacjonarnie co najmniej 40 godzin (pełen etat). Niepojawienie się w biurze, ma być uznawane za rezygnację z pracy. Wiadomości miliardera do pracowników Tesli na ten temat upubliczniono na Reddit’cie i póki co nie zostały one przez niego podważone.

Do powrotu do biur trzeba się przygotować

Bez względu na planowany czas i kształt powrotu do pracy w biurze, firmy muszą aktywnie zaangażować się w ten proces, uważają przedstawiciele CBRE. “On nie powinien być następstwem jednego maila, w którym wskażemy odgórne rekomendacje dotyczące tego, ile czasu pracownik powinien spędzać w przestrzeni biurowej. Kluczowa jest odpowiednia i wielotorowa komunikacja, ale też technologia i jasne przedstawienie korzyści wynikających z pracy w biurze. Warto też zweryfikować dotychczasową strategię środowiska pracy, a w razie konieczności napisać ją na nowo” – uważa Małgorzata Niewińska.

Pandemia na stałe zmieniła rynek pracy i namieszała w priorytetach pracowników. Teraz liczy się dla nich cel, wybór i odpowiednie środowisko pracy. To, że firma ma konkretne cele, do których dąży, i daje swobodę pracownikom trzeba odpowiednio zakomunikować. I to właśnie komunikacja jest w opinii aż 63% firm najważniejszym narzędziem, które ma pomóc w przeprowadzeniu procesu powrotu do biura. Chodzi tu o przejrzyste i bieżące wiadomości o tym, co i kiedy się wydarzy. Na drugim miejscu według 55% przedsiębiorców znajduje się jasne komunikowanie strategii, a na trzecim zapewnienie takich samych doświadczeń pracy zarówno z domu jak i z biura (48%). Przedsiębiorcy podkreślają również jakość doświadczeń biurowych (39%), jako jeden z kluczowych elementów procesu powrotu do biur.

Przeczytaj również
Vertiv rozwija ofertę w obszarze przetwarzania brzegowego
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.