Rynek

ATM z nową strategią na rynki zagraniczne

Jak przekonują przedstawiciele firmy, ATM chce – wykorzystując położenie w środku Europy – stworzyć hub telekomunikacyjny między Wschodem a Zachodem; Frankfurtem, Amsterdamem, Londynem oraz Moskwą i Kijowem. Firma działa już z powodzeniem w Niemczech i na Ukrainie.

ATM z nową strategią na rynki zagraniczne

Obecnie sprzedaż zagraniczna – głównie na rynki zachodnioeuropejski i amerykański – to 15% przychodów firmy (w roku 2014 było to ok. 19 mln zł). ATM planuje wejście ze swoją ofertą zarówno na rynki wschodnie, jak i zachodnie. „Oczywiście dla obu kierunków mamy inne założenia. Na Wschodzie chcemy zaoferować usługi kolokacji i chmury obliczeniowej – IaaS. Pozyskujemy partnerów, którzy będą tam sprzedawać nasze usługi. Pierwszym jest firma HostPark z Ukrainy, ale rozmawiamy także z trzema innymi firmami z tego kraju” – mówi Jacek Krupa, wiceprezes ATM.

Jak mówi wiceprezes ATM, na Ukrainie mamy dziś do czynienia z trendem „ucieczki” z danymi do miejsc, w których będą one bezpieczne. Na tamtym rynku dużo lepiej od kolokacji sprzedają się usługi cloud computing. Ma to związek z trudnościami ze sprowadzeniem sprzętu komputerowego ukraińskich klientów na teren Unii Europejskiej. Dotyczy to zarówno importu tego sprzętu, jak i przepisów o podwójnym jego przeznaczeniu. Są już jednak pierwsi klienci korzystający z usług cloud computing ATM na Ukrainie.

Na Wschodzie chcemy zaoferować usługi kolokacji i chmury obliczeniowej – IaaS, zwłaszcza cloud computing jest tam popularny. Na Zachodzie zaś – na początek głównie w Niemczech – chcemy udostępnić dedykowane serwery i kolokację oraz usługi cloud computing. Myślimy też o rynku USA, gdzie będziemy sprzedawać m.in. usługi dedykowanych centrów danych – mówi Jacek Krupa, wiceprezes ATM.

Na Zachodzie zaś – na początek głównie w Niemczech – chcemy zaoferować dedykowane serwery i kolokację oraz usługi cloud computing” – twierdzi Jacek Krupa. Pierwszy partner ATM za zachodnią granicą stworzył nawet spółkę celową Netwit Hosting, aby obsługiwać wspólnych klientów. W przypadku dużych klientów korporacyjnych warszawska spółka chce konkurować ceną i doświadczeniem. „Od 15 już lat działamy na rynku hostingu i kolokacji danych. Mamy największy udział w rynku usług centrów danych w Polsce” – przekonuje Jacek Krupa. „Zamierzamy wykorzystać nasze doświadczenia z kraju i poszukać klientów korporacyjnych za granicą” – dodaje.

Dzięki wejściu na nowe rynki firma liczy przede wszystkim na szybki wzrost przychodów z usług o zautomatyzowanym modelu sprzedaży, takich jak serwery dedykowane ATMAN EcoSerwer. Obecnie to 8% sprzedaży ATM (ok. 10 mln zł). Drugą tego typu usługą, wprowadzaną przez ATM do oferty, jest ATMAN Cloud. „W maju br. stworzyliśmy nowy dział klientów internetowych. Wcześniej usługi cloud computing oferowane były we współpracy z firmą zewnętrzną. Nowe usługi natomiast budowane są na bazie tego samego sprzętu, który wykorzystujemy w usłudze EcoSerwer, co pozwala nam na lepsze zarządzanie zasobami. Co istotne, ATMAN Cloud będziemy rozliczali za rzeczywiste zużycie zasobów” – wyjaśnia Jacek Krupa. ATM wybudował również nowoczesny budynek biurowy m.in. na potrzeby usługi Biuro Zapasowe, stanowiącej istotny element planowania Business Continuity. Mogą z niego korzystać kluczowi pracownicy klienta w sytuacji kryzysowej, czyli gdy nie ma możliwości korzystania z miejsc pracy w siedzibie podstawowej klienta.

Poza rynkiem ukraińskim i Europy Zachodniej ATM planuje zaoferowanie swoich usług także w Stanach Zjednoczonych i na rynkach azjatyckich. „Tam firmy dużo bardziej elastycznie podchodzą do wyboru dostawcy usług IT. Badamy rynek i potrzeby klientów, np. uczestnicząc w konferencjach i targach, w maju były to m.in. World Hosting Days w Pensylwanii” – opowiada Jacek Krupa. „Ponieważ na rynku amerykańskim chcemy oferować przede wszystkim usługi kolokacji, w tym wynajem dedykowanych serwerowni, będziemy tam działać bezpośrednio. W Polsce jest to 40% naszych przychodów” – dodaje.

10 000 m kw. w trzech centrach danych – w Warszawie przy ul. Grochowskiej i ul. Konstruktorskiej oraz w Katowicach przy ul. Uniwersyteckiej – dysponuje ATM.

Jedną z usług oferowanych przez ATM, z którą firma zamierza wyjść na rynek amerykański, jest serwerownia o wielkości 100-200 m kw. przygotowana na wyłączność dla jednego klienta. „Oprócz dzierżawy takiego centrum danych, oferujemy wiele usług dodatkowych – obsługę, instalację dodatkowego sprzętu, a także usługi telekomunikacyjne, w tym transmisji danych do ośrodka zapasowego i siedziby firmy” – wyjaśnia Jacek Krupa.

W sumie ATM dysponuje obecnie trzema centrami danych. Są one zlokalizowane w Warszawie (przy ul. Grochowskiej i ul. Konstruktorskiej) i w Katowicach (przy ul. Uniwersyteckiej) o łącznej powierzchni technicznej przekraczającej 10 000 m kw. Obiekt przy ul. Konstruktorskiej jest otwarty na operatorów telekomunikacyjnych, którzy mogą w nim świadczyć swoje usługi, a ponadto jest siedzibą punktu wymiany ruchu Thinx, stanowiącego alternatywne wyjście na świat i dostęp do zasobów globalnego internetu. Z centrum przy ul. Konstruktorskiej korzystają zarówno operatorzy, jak i klienci biznesowi. Powierzchnia techniczna tego centrum wynosi 3700 m kw., z możliwością rozbudowy o blisko drugie tyle. Z kolei przy ul. Grochowskiej (9400 m kw. powierzchni technicznej) jest miejsce na co najmniej 3 kolejne budynki na centra danych. Lokalizacja obu centrów pozwala na korzystanie z nich jako ośrodka podstawowego i/lub zapasowego, także w modelu active-active.

Na najbliższy rok dotychczas zakończone inwestycje z pewnością wystarczą, biorąc pod uwagę również plany ekspansji zagranicznej. Jeśli jednak będzie taka potrzeba, nowe obiekty mogą być postawione w ciągu 1,5 roku” – podsumowuje Jacek Krupa.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *