Praca

Pokolenie Z na rynku pracy – czy firmy czeka rewolucja w zarządzaniu?

Już za dwa lata co czwartym pracownikiem w Polsce będą osoby urodzone po 1997 roku. Nowe pokolenie chce pracować inaczej niż poprzednie i odrzuca wywodzącą się jeszcze z lat 90. kulturę robienia kariery za wszelką cenę. Pokolenie Z chce, aby praca dawała im nie tylko pieniądze, ale i satysfakcję. Dlatego młodzi pracownicy dużo łatwiej rezygnują z pracy, która im nie odpowiada. Czy pracodawców chcących nadal budować wartościowe zespoły czeka zatem rewolucja w zarządzaniu?

Pokolenie Z na rynku pracy – czy firmy czeka rewolucja w zarządzaniu?

Według danych GUS, w Polsce osób w wieku 20-27 jest obecnie około 2,5 miliona. Stanowią oni 10% pracowników. Jednak za dwa lata będzie to już 27%. Pokolenie Z widzi, jak pracują ich rówieśnicy w Europie i nie ma zamiaru powtarzać zachowań swoich rodziców. Młodzi ludzie wychodzą z założenia, że to praca jest dla nich, a nie oni dla pracy.

Okazuje się, że etat to dla Zetek już nie żadna fanaberia, a oczywistość. Ważny jest także dostęp do opieki zdrowotnej oraz elastyczny czas pracy. “Zoomerzy” sprawdzają również poziom społecznego zaangażowania oraz dbałość o środowisko swoich pracodawców. Dla pokolenia Z wysokość pensji to dopiero początek negocjacji. Praca musi mieć sens i dostarczać satysfakcję, bowiem wysiłek dla samego zysku mija się z celem. Praca po godzinach to dla Zetek narażanie własnego zdrowia psychicznego i fizycznego. W latach 90. nie rozmawiało się o stanie zdrowia psychicznego, a już na pewno nie w pracy.

“Pokolenie wkraczające na rynek pracy wie, że trzeba o siebie zadbać. Praca jest dla nich przestrzenią do kreatywnego rozwoju w przyjaznym środowisku. Dlatego tak ważne dziś jest odpowiedzialne i empatyczne zarządzanie również w kontekście pracowniczym” – uważa Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.

Przeczytaj również
Developerzy będą wywierać na pracodawcach presję dotyczącą podwyżek wynagrodzenia

Jak pracować z pokoleniem Z?

Według ekspertów, obecni liderzy powinni nastawić się na otwarte pytania i rozmowy o własnych słabościach. Pytanie od młodego pracownika o udzielenie dodatkowego, płatnego urlopu, który ochroni przed wypaleniem zawodowym, nie powinno dziś już nikogo dziwić. Ponadto pracodawcy powinni przede wszystkim nastawić się na partnerskie relacje z pracownikami. Zrozumienie ich potrzeb może okazać się kluczem do owocnej współpracy. Dzisiejszy lider to osoba, która doskonale umie rozeznać się w mocnych stronach swojego pracownika i na nich się skupić, twierdzą specjaliści.

Pokolenie Z oczekuje, aby przełożeni potrafili m.in. docenić ich kreatywność i zaangażowanie oraz stanowili realne wsparcie. Oczywiście proces ten wymaga poświęcenia pracownikowi dodatkowego czasu – słuchania, zadawania pytań i poznawania potrzeb. “Na pozór wydaje się to proste, ale nawet menedżerowie z lat 2000. mogą mieć z tym problem. Powierzenie im zarządzania zespołem ludzi o zupełnie innych postawach i wartościach może być dla nich dużym wyzwaniem, dlatego na naszych szkoleniach uczymy dobierania właściwych metod zarządzania różnorodnym zespołem” – mówi Natalia Gozdowska.

Badanie Indeks Doceniania – przeprowadzone przez Preeshare we współpracy z AmRest, Allegro, HRM Institute i EB Institute – wykazało, że respondenci, którzy czują się doceniani, są znacznie bardziej zadowoleni ze swojej pracy. Tak właśnie jest z ludźmi z pokolenia Z, których naturalnym środowiskiem są media społecznościowe w dużej mierze oparte na motywujących feedbackach. Co ważne, 98% badanych chciałoby otrzymać informację, o tym co konkretnie zrobili dobrze – a więc, jeśli młody pracownik dobrze wykonał swoje zadanie, koniecznie trzeba mu o tym powiedzieć.

Przeczytaj również
Polacy oczekują dofinasowania do pracy zdalnej

Kluczowe jest więc docenianie, elastyczność, rozmowa, zaufanie – bo Zetki nie planują zostawać w miejscu, w którym czują się źle. Większość z ankietowanych jest gotowa zwolnić się z pracy, która nie daje im poczucia szczęścia.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.