Rynek

W 2030 roku globalny rynek baterii do aut elektrycznych może być warty 250 mld USD

Niewykluczone, że do 2030 roku wartość światowego rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych 250 sięgnie miliardów dolarów. Tymczasem, według szacunków z 2021 roku rynek ogniw litowo-jonowych do 2025 roku osiągnie wartość około 84 miliardów dolarów, bowiem rosnący w siłę przemysł samochodów elektrycznych niesie ze sobą zwiększenie popytu na baterie litowo-jonowe. Krajami, które odpowiadają za największe wielkości produkcyjne, są: Chiny, Japonia, Korea i USA.

W 2030 roku globalny rynek baterii do aut elektrycznych może być warty 250 mld USD

Według przewodniczącego chińskiego Światowego Kongresu Nowych Pojazdów Energetycznych (World New Energy Vehicle Congress, WNEVC) do 2030 roku łączne zapotrzebowanie na pojemność akumulatorów przeznaczonych do pojazdów elektrycznych sięgnie 3,5 terawatogodziny. Co więcej, Wan Gang, były minister nauki i technologii Chińskiej Republiki Ludowej, a obecnie ekspert w zakresie nowoczesnej motoryzacji twierdzi, że w ciągu najbliższych 7 lat wartość światowego rynku akumulatorów do pojazdów elektrycznych sięgnie 250 mld USD. Odbywający się w miniony weekend chiński Światowy Kongres Nowych Pojazdów Energetycznych łączył m.in. ponad 20 konferencji, wystaw i odbywających się jednocześnie wydarzeń poświęconych światowej branży pojazdów elektrycznych.

Sytuacja w Europie

Z kolei wedle wyliczeń Komisji Europejskiej rynek baterii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych oraz sieciowych systemach zasilania ma w Europie do roku 2025 osiągnąć wartość 250 mld euro. Globalne zapotrzebowanie ma wówczas sięgnąć 600 GWh pojemności, natomiast zapotrzebowanie samej Europy ma wynieść około 200 GWh.

Jednocześnie, prognozy zakładają, że do 2040 roku samochody elektryczne stanowić będą nawet 70% aut poruszających się po europejskich drogach, co sprawi, że zapotrzebowanie na baterie wzrośnie nawet pięciokrotnie w stosunku do obecnych mocy produkcyjnych. W celu zwiększenia konkurencyjności UE w zakresie produkcji baterii litowo-jonowych oraz zaspokojenia potrzeb rynku motoryzacyjnego Komisja Europejska uruchomiła w 2017 r. Europejski sojusz na rzecz baterii (EBA — European Battery Alliance), który ma za zadanie zaangażować europejski przemysł w produkcję baterii na terenie właśnie Europy. Na samym początku działalności EBA stwierdzono, że potencjał europejskiego rynku akumulatorów począwszy od 2025 r. może sięgać nawet 250 mld euro rocznie. Szacuje się, że aby sprostać wymaganiom ograniczającym neutralność węglową UE do 2050 roku w Europie, trzeba będzie zbudować około 20–30 gigafabryk do produkcji ogniw akumulatorowych.

Przeczytaj również
Raport No Fluff Jobs: Specjaliści IT – ich zarobki, oczekiwania i wymagania

Co więcej, Komisja Europejska uruchomiła Europejską Platformę Technologii i Innowacji (ETIP) „Batteries Europe”, która ma na celu rozwijanie priorytetów badawczych dotyczących akumulatorów. Platforma skupia zainteresowane przedsiębiorstwa z sektorów przemysłu, środowiska badawczego oraz państw członkowskich UE. Dzięki czemu możliwa jest współpraca i synergia między różnymi programami badawczymi dotyczącymi baterii litowo-jonowych, uruchamianymi na szczeblu unijnym i krajowym, a także inicjatywami z sektora prywatnego.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.