CDOBranża ITRynekPolecane tematy

Amazon dostarczy technologie i usługi dla nowych samochodów koncernu Stellantis

Przedstawiciele Stellantis i Amazon poinformowali o nawiązaniu współpracy technologicznej. Wedle zapowiedzi usługi i rozwiązania Amazon znajdą zastosowanie m.in. w systemach inforozrywki samochodów osobowych i ciężarowych koncernu Stellantis, w tym w pojazdach marek Opel, Citroen, Fiat, czy Peugeot. Koncern Stellantis będzie także produkować elektryczne samochody dostawcze, które znajdą zastosowanie w sieci firmy dostaw Amazon. Na mocy tej samej umowy preferowanym dostawcą usług chmury obliczeniowej dla systemów instalowanych w autach koncernu Stellantis została firma Amazon Web Services.

Amazon dostarczy technologie i usługi dla nowych samochodów koncernu Stellantis

Z oficjalnych informacji wynika, że firmy Amazon i Stellantis będą współpracować m.in. w zakresie rozwoju oprogramowania dla systemów informacyjno-rozrywkowych i „cyfrowego kokpitu” pojazdów Stellantis. Pojazdy wyposażone w oprogramowanie rozwijane na mocy ogłoszonej właśnie współpracy mają trafić na rynek w 2024 roku. Obie firmy będą też wspólnie realizować prace inżynierskie i projekty innowacyjne mające na celu przyspieszenie rozwoju i wprowadzenie na rynek nowych, cyfrowych produktów komplementarnych względem obecnej oferty Stellantis.

Jednocześnie, firma Amazon Web Services (AWS) została preferowanym dostawcą usług chmury obliczeniowej dla systemów instalowanych w autach koncernu Stellantis. Poza tym, francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny będzie wykorzystywać m.in. technologię Alexa firmy Amazon na potrzeby nowych funkcji sterowanych głosem. Technologie firmy Amazon znajdą też zastosowanie m.in. w rozwiązaniach związanych z nawigacją, obsługą serwisową, czy usług płatniczych. Warto dodać, że poza Amazon Web Services ze strony koncernu Amazon we współpracę z firmą Stellantis zaangażowane będą także spółki zależne Amazon Devices oraz Amazon Last Mile.

Koncern Stellantis powstał w 2021 roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler Automobiles z francuską spółką Groupe PSA i jest właścicielem marek takich jak: Opel, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Jeep, Fiat, Peugeot i Maserati. Fabryki Stellantis zlokalizowane są na całym świecie, cztery z nich znajdują się w Polsce — w Tychach, Gliwicach, Bielsko-Białej i Skoczowie.

Zdaniem analityków, współpraca z firmą Amazon pozwoli producentowi samochodów bardziej skutecznie konkurować z firmą Tesla w rozwoju pojazdów z zaawansowanymi, opartymi na oprogramowaniu funkcjami informacyjno-rozrywkowymi opartymi na usługach przetwarzania danych w modelu chmury obliczeniowej. Jest to o tyle istotne, że Stellantis i inni uznani producenci samochodów starają się dorównać koncernowi Tesla w zakresie możliwości szybkiego, zdalnego wdrażania nowych, płatnych funkcjonalności pojazdów oraz innych, generujących dodatkowe źródło dochodów, usług subskrypcyjnych. Niebagatelne znaczenie ma też fakt, że Stellantis będzie dostawcą pojazdów na potrzeby złożonych procesów logistycznych koncernu Amazon. W świecie, w którym najwięksi gracze sektora motoryzacyjnego konkurują ze start-upami, aby zelektryfikować światowy system dostarczania przesyłek, to właśnie wielcy operatorzy flot transportowych – jak Amazon – mają kluczowe znaczenie dla popularyzacji wybranych rozwiązań technologicznych. Tymczasem, wedle zapowiedzi koncern Amazon będzie pierwszym klientem nowej linii elektrycznych samochodów dostawczych Stellantis – Ram ProMaster, która ma zostać wprowadzona na rynek w 2023 roku.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *