BiznesCDO

Transformacja cyfrowa zapewnia polskim firmom odporność na kryzys

Kryzys wywołany pandemią lepiej przechodzą te organizacje, które już wcześniej zainwestowały w rozwiązania cyfryzujące i automatyzujące procesy biznesowe lub te, które zadziałały szybko oraz elastycznie w trakcie samego lockdownu – wynika z badania „Przedsiębiorstwa w dobie pandemii” zleconego przez firmę SAP.

Transformacja cyfrowa zapewnia polskim firmom odporność na kryzys

Najważniejsze informacje

  • Wśród firm o wysokim poziomie cyfryzacji wzrost przychodów odnotowało 27%, a spadek 49%. W przedsiębiorstwach mało zaawansowanych w tym zakresie, spadek przychodów zadeklarowało 66% spółek, a wzrost 20%.
  • Lepsza kondycja przychodowa i sprzedażowa oraz należyte ułożenie procesów jeszcze przed pandemią sprawiło, że firmy inwestujące w nowe technologie odnotowały najniższy odsetek zwolnień (zaledwie 18%).
  • Jednym z głównych wyzwań przedsiębiorców jest zmniejszenie popytu, wskazywane przez 44% firm.
  • Aż 70% organizacji w Polsce posiada już, bądź w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm.
  • Inwestycje w oprogramowanie dla firm planowane są przede wszystkim przez przedsiębiorstwa z sektora handlu i dystrybucji oraz produkcji. W każdej z tych branż organizuje je nawet 35% organizacji, wynika z badania.

Wśród polskich firm o wysokim poziomie transformacji cyfrowej mniej niż połowa (45%) odnotowała spadek sprzedaży w 2020 roku. Z kolei wśród przedsiębiorstw o niskim poziomie cyfryzacji negatywny wpływ na sprzedaż zaraportowało aż 73% firm, czytamy we wspomnianym raporcie SAP. Wyższy poziom automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych przekłada się również na generowanie przychodów. Wśród firm o wysokim poziomie cyfryzacji wzrost przychodów odnotowało 27%, a spadek 49%. W przedsiębiorstwach mało zaawansowanych w tym zakresie, spadek przychodów zadeklarowało 66% spółek, a wzrost 20%, podkreślają autorzy badania.

Przeczytaj również
Voiceboty - przyszłość komunikacji z klientem

“Rok 2020 był rokiem pełnym zmian i nowych doświadczeń. Widzieliśmy wtedy i nadal obserwujemy teraz, jak różne branże muszą radzić sobie z nową rzeczywistością, np. handel detaliczny zamyka sklepy, produkcja boryka się z niepewnością w łańcuchu dostaw, a usługi finansowe z klientami, którzy stają się coraz bardziej obyci z technologią i unikają bezpośrednich interakcji” – powiedział Thomas Duschek, prezes SAP Polska. “Nasi klienci muszą reagować na te zmiany szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejszą obserwacją z pandemii, i nasze badania to potwierdzają, jest to, że te firmy, które były bardziej zaawansowane w digitalizacji, łatwiej przeszły próbę czasu” – dodał.

Inwestycje w nowe technologie przekładają się na mniej zwolnień

Lepsza kondycja przychodowa i sprzedażowa oraz należyte ułożenie procesów jeszcze przed pandemią sprawiło, że firmy inwestujące w nowe technologie odnotowały najniższy odsetek zwolnień (zaledwie 18%).  Jednocześnie przedsiębiorstwa te najczęściej zatrudniały nowych pracowników (również było ich 18%), wskazują twórcy analizy. W firmach o średnim i niski poziomie cyfryzacji co czwarta spółka musiała natomiast pożegnać się z częścią zespołu.

Cały rynek zauważył, że nowe technologie odgrywają ważną rolę w rynkowym sukcesie. Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw postrzega dziś technologie cyfrowe znacznie lepiej niż przed pandemią. Taką opinię wyraziło aż 63% ankietowanych przedsiębiorstw, z czego 26% oceniło, że postrzeganie przez nich tego rodzaju technologii zdecydowanie się poprawiło. Przeciwnego zdania było jedynie 7% respondentów.

Nowe wyzwania, nowe inwestycje

Raport zlecony przez SAP pokazuje również z jakimi wyzwaniami będą borykać się polskie przedsiębiorstwa w najbliższych miesiącach i latach. Przynajmniej jeden poważny problem wskazało aż 86% ankietowanych firm. I tak, jednym z głównych wyzwań przedsiębiorców jest zmniejszenie popytu, wskazywane przez 44% firm. Bardzo istotne są jednak również wyzwania związane z obsługą klienta i zamówień (18%), działaniami marketingowymi (17%) oraz nieefektywną komunikacją wewnątrz firmy (17%).

Przeczytaj również
GUS: Ponad 90% gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do internetu

Aby sprostać bieżącym i nadchodzącym wyzwaniom, polscy przedsiębiorcy stawiają na odpowiednie narzędzia cyfrowe. Aż 70% organizacji w Polsce posiada już, bądź w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm. Wśród nich, 27% dysponowało tego rodzaju oprogramowaniem już przed pandemią, 15% dokonało zakupu w ostatnich miesiącach, zaś 28% – planuje zakup takich rozwiązań w najbliższych miesiącach, czytamy w badaniu SAP.

“Funkcjonujemy w nowej rzeczywistości, w której potrzeba zmiany sprawia, że klienci przenoszą swoje procesy do chmury i inwestują w rozwiązania automatyzujące oraz optymalizujące procesy biznesowe. Szukają rozwiązań optymalnych kosztowo i sposobu na przekształcenie inwestycji CAPEX w OPEX. Potrzebują elastyczności, żeby szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe” – skomentował Thomas Duschek.

Inwestycje w oprogramowanie dla firm planowane są przede wszystkim przez przedsiębiorstwa z sektora handlu i dystrybucji oraz produkcji. W każdej z tych branż organizuje je nawet 35% organizacji, wynika z badania. W sektorze usług odsetek był co prawda niższy (22%), jednak przedsiębiorstwa reprezentujące tę branżę, znacznie częściej niż pozostałe dysponowały oprogramowaniem dla firm już przed pandemią.

W badaniu zleconym przez SAP udział wzięło 239 przedsiębiorstw, reprezentowanych – w charakterze respondentów – przez osoby zajmujące stanowiska kierownicze lub specjalistyczne. Ankiety zrealizowano techniką CAWI na przełomie stycznia i lutego 2021 roku. Całe badanie dostępne jest tu: https://bit.ly/2Pqi8a8

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *