BiznesPolecane tematy

W jaki sposób PKO BP podchodzi do innowacji i współpracy ze start-up’ami

Z Grzegorzem Pawlickim, dyrektorem Biura Innowacji w PKO Banku Polskim rozmawiamy o współpracy banku z młodymi, innowacyjnymi spółkami technologicznymi, sektorze FinTech, pierwszych inwestycjach w tego typu spółki, MIT Enterprise Forum Poland, czy potencjale takich rozwiązań jak Blockchain.

W jaki sposób PKO BP podchodzi do innowacji i współpracy ze start-up’ami

Czy i w jaki sposób bank współpracuje w z innowacyjnymi i młodymi przedsiębiorcami?

PKO Bank Polski stale zwiększa zaangażowanie i otwartość na współpracę z młodymi, innowacyjnymi spółkami technologicznymi. Bank jest partnerem głównym programu akceleracji start-up’ów MIT Enterprise Forum Poland. Obecnie trwa nabór do trzeciej rundy akceleracji, natomiast startupy z rundy drugiej są już w procesie, który ma na celu komercjalizację rozwiązań, które zostały pozytywnie ocenione przez partnerów i mentorów. Programy akceleracyjne, w które zaangażowany jest PKO Bank Polski, to swego rodzaju kuźnia młodych polskich firm, które w ten sposób otrzymują szansę na rozwój oraz komercjalizację swoich pomysłów. Równolegle z akceleratorem MITEF, prowadzimy również działania związane z wyszukiwaniem start-up’ów już w dojrzałej fazie rozwoju tzw. „late stage” wspólnie z D-RAFT w ramach programu The Heart Warsaw – tutaj działania obejmują również rynki zagraniczne. Owocem tego ostatniego jest niedawna inwestycja w start-up fintechowy Zencard.

Do kogo kierowany jest program akceleracji realizowany wspólnie z MIT Enterprise Forum Poland, jakie ma zasady?

Program akceleracji start-up’ów jest skierowany do innowacyjnych polskich mikro i małych firm technologicznych, które prezentują odpowiedni potencjał biznesowy, wypracowały unikalne i dojrzałe pomysły. Celem projektu jest pomoc start-up’om w przyspieszeniu procesu komercjalizacji proponowanych rozwiązań. Jest to współpraca wielostronna, angażująca zarówno osoby po stronie MIT Enterprise Forum Poland, które mają wieloletnie doświadczenie w akceleracji metodą opracowaną przez prestiżowy Massachusetts Institute of Technology, jurorów i mentorów reprezentujących partnerów programu, jak i samych młodych przedsiębiorców.

W obecnej edycji oprócz PKO Banku Polskiego – który jest partnerem głównym – w MIT Enterprise Forum Poland zaangażowali się inni ważni gracze rynkowi, tacy jak: PGNiG, KGHM Cuprum i Adamed. Każdy z partnerów jest opiekunem wyodrębnionej ścieżki rekrutacyjnej powiązanej z branżą w jakiej działa – „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!” jest dedykowana firmom zajmującym się technologiami finansowymi. W części FinTech program wsparły również VISA oraz Hewlett Packard. Oprócz czterech branżowych ścieżek, została otwarta również ogólna, do której mogą się zgłaszać przedsiębiorcy niezwiązani z żadną z partnerujących branż. Bardzo ważnym wyróżnieniem tej edycji jest grant, który został przyznany programowi w pilotażu ScaleUp, prowadzonym przez PARP.

Jaki jest wymiar finansowy tego przedsięwzięcia, tj. jakie wsparcie finansowe otrzymują start-up’y?

Firmy, które biorą udział w procesie akceleracji mają szansę na dofinansowanie działalności w kwocie nawet do 200 tysięcy złotych dla najlepszych spośród nich. Dodatkowo przewidziane jest wsparcie w postaci usług o wartości do 50 tys. złotych, a przedstawiciele pięciu najlepszych start-up’ów wyjadą na bootcamp do MIT w Bostonie, gdzie będą mieli możliwość zaprezentowania się inwestorom z USA.

Jakie rozwiązania spotkały się już z zainteresowaniem Banku i są wspierane w akceleracji?

W trwającej pierwszej rundzie drugiej edycji wyłoniliśmy sześć zespołów, które są w procesie akceleracji w naszej dedykowanej ścieżce „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Dodatkowo, objęliśmy opieką i wsparciem dwa zespoły ze ścieżki ogólnej. Zatem mamy obecnie osiem zespołów, które właśnie kończą program 24 kroków opracowany przez MIT i które wykonały ogromną pracę rozwojową, wspierane przez mentorów. Przykładowe rozwiązania, które spotkały się z zainteresowaniem i są wspierane przez Bank, to rozwiązanie z zakresu Blockchain, opracowane przez zespół Coinfirm Blockchain Lab. Pomysł, z którym startują do Akceleratora „obejmuje rozwiązanie służące potwierdzaniu i autentykacji dokumentów, umożliwiające wykorzystanie w praktyce potencjału nowoczesnej technologii Blockchain.

W trwającej pierwszej rundzie drugiej edycji wyłoniliśmy sześć zespołów, które są w procesie akceleracji w naszej dedykowanej ścieżce „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Dodatkowo, objęliśmy opieką i wsparciem dwa zespoły ze ścieżki ogólnej. Zatem mamy obecnie osiem zespołów, które właśnie kończą program 24 kroków opracowany przez MIT i które wykonały ogromną pracę rozwojową, wspierane przez mentorów. Przykładowe rozwiązania, które spotkały się z zainteresowaniem i są wspierane przez Bank, to np. rozwiązanie z zakresu Blockchain, opracowane przez zespół Coinfirm Blockchain Lab.

Z kolei firma oferująca elektroniczny podpis odręczny i digitalizację podpisu klienta IC Solutions wkrótce będzie miała możliwość przetestowania długopisu cyfrowego w naszych Oddziałach Laboratoryjnych. Kolejny zespół Nu Delta opracował rozwiązanie, które potencjalnie może usprawnić przetwarzanie danych z dokumentów, zarówno papierowych jak i elektronicznych np. faktur dzięki autorskim algorytmom. Natomiast Moneyfriend, czyli firma powstała podczas Startup Weekend Warsaw Fintech, którego diamentowym partnerem był PKO Bank Polski. Pomysł opiera się na nowym trendzie tworzenia rozwiązań na bazie CUI (Contextual User Interface) czyli komunikacji z użytkownikiem za pomocą tekstu.

Inna firma, Moneyfriend tworzy bankowego bota dedykowanego dla segmentu klientów młodych. Fenige zaś to zespół pasjonatów kart i płatności. Ich pomysł na biznes to platforma do przesyłania środków pieniężnych pomiędzy użytkownikami kart płatniczych różnych banków na skalę międzynarodową. SaaS Manager opracował platformę informatyczną do tworzenia i integracji usług w chmurze, a zespół 2040.io zaproponował pomysł na proaktywnego asystenta wykorzystującego mechanizmy uczenia maszynowego, działającego w telefonie komórkowym jako „sales coach”. Wreszcie Waywer – zespół opracował rozwiązanie umożliwiające tworzenie spersonalizowanych filmów marketingowych. Przed nami kolejna runda, do której nabór właśnie trwa. Z niecierpliwością i ogromnym zainteresowaniem czekamy na kolejne zespoły, które zgłoszą się do programu – rekrutacja trwa do 25 maja 2017 roku.

Jak wygląda cyfryzacja bankowości z perspektywy największego polskiego banku?

Podstawowymi usługami w tym zakresie są IKO i iPKO, czyli bankowość mobilna i internetowa. Trzeba też wspomnieć o cyfryzacji procesów – mam tutaj na myśli nasze połączenie z ePUAPEM i możliwość weryfikacji Profilu Zaufanego za pośrednictwem systemów transakcyjnych PKO Banku Polskiego. Dzięki temu od niedawna możemy sprawdzić liczbę punktów karnych albo rozliczyć PIT-a. Wspieramy takie działania, które sprawiają, że nie musimy chodzić do urzędów. Banki mają dużo do powiedzenia w tym zakresie, ponieważ mamy klientów, którzy aktywnie działają w kanałach elektronicznych. Możemy wykorzystać nasze systemy do ich weryfikacji. Innym elementem tej cyfryzacji jest właśnie współpraca ze startupami. Im więcej podmiotów, które opracowują nowe technologie dla rozwoju bankowości tym lepiej. Ciekawym zagadnieniem, któremu się przyglądamy jest między innymi biometria i nowe sposoby uwierzytelnienia klienta.

W ramach rozwoju start-up’u Zencard planujemy zbudowanie skali wśród merchantów, tak aby klienci mogli jak najszybciej skorzystać z unikalnej technologii tej spółki. Istotne dla handlu jest to, aby na rynku pojawiło się konkurencyjne i innowacyjne narzędzie CRM dedykowane małym i średnim przedsiębiorcom, bezpośrednio wpierające ich działania w procesie lojalizacji klientów. Zencard traktujemy jako zewnętrzne przedsięwzięcie i dajemy jej dużą swobodę operacyjną, tak aby nie przytłoczyć procesami dużej korporacji.

Jakie dalsze plany ma bank po zakupie platformy Zencard?

Przede wszystkim zbudowanie skali wśród merchantów, tak aby klienci mogli jak najszybciej skorzystać z tej unikalnej technologii. Istotne dla handlu jest to, aby na rynku pojawiło się konkurencyjne i innowacyjne narzędzie CRM dedykowane małym i średnim przedsiębiorcom, bezpośrednio wpierające ich działania w procesie lojalizacji klientów.

Spółkę traktujemy jako zewnętrzne przedsięwzięcie i dajemy jej dużą swobodę operacyjną, tak aby nie przytłoczyć procesami dużej korporacji. Myślę, że to jest ważne z punktu widzenia otwierania się na rynek FinTech i współpracy z ekosystemem zewnętrznym, aby osiągnąć pożądany efekt połączenia skali biznesu z innowacyjnością i szybkością działania charakterystyczną dla start-up’u. W dalszym etapie chcielibyśmy poszerzyć synergię usług na styku lojalności, płatności i produktów bankowych, w które może być wdrożona technologia. Zależy nam na wykorzystaniu jej w procesach biznesowych zachodzących w momencie zakupu klienta, zarówno w sklepie stacjonarnym jak i internetowym. Chcielibyśmy, aby technologia stała się standardem i przyjęła się do świadomości Polaków dając korzyści zarówno klientom, jak i rozwojowi firm. Być może znajdzie zastosowanie również na rynkach zagranicznych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *