CDO

Migracja banku do chmury wymaga czasu, ewolucyjnego podejścia i doradców z globalnym doświadczeniem

Dzień zapłaty składek ZUS, PIT, Black Friday czy IPO znanej firmy. Dla wielu banków takie momenty to prawdziwy problem, ponieważ ich systemy główne (core banking) nie są przygotowane do obsługi tak dużej liczby transakcji. Rozwiązania nowej generacji, zaprojektowane do dynamicznego skalowania i uruchamiania w chmurze, nie tylko pozwalają utrzymać ciągłość działania w takich momentach, ale dają również możliwości rozwoju i tworzenia coraz bardziej popularnych na świecie neobanków. Jak budować nowoczesną bankowość, aby sprostać równocześnie wymogom rynku, prawa i użytkowników?

Migracja banku do chmury wymaga czasu, ewolucyjnego podejścia i doradców z globalnym doświadczeniem

Najnowsze badania EY 2021 NextWave Global Consumer Banking Survey wskazują, że z usług wirtualnych banków korzysta już 27% konsumentów na świecie. Co więcej, dla 20% osób w wieku 25-34 lata nowoczesny bank internetowy jest podstawową instytucją finansową. Ten trend będzie się utrzymywał, a klienci coraz chętniej będą korzystać z usług bankowych online. Dlatego polskie banki powinny postawić dziś na unowocześnienie swoich kluczowych systemów. Zmodernizowany system główny ułatwi innowacje w obszarze produktów takich jak depozyty, lokaty czy kredyty, a jego skalowalność i działanie w czasie rzeczywistym pozwoli na zbudowanie nowoczesnego doświadczenia użytkownika.

Aby bezpiecznie wprowadzić zmiany w obrębie core bankingu, uniknąć błędów i niepowodzeń, warto skorzystać z pomocy doświadczonych ekspertów. “Banki powinny postawić dzisiaj na budowanie relacji oraz zaangażowanej społeczności wokół oferowanych przez siebie usług i produktów. Uda się to tylko wtedy, kiedy będą mogły wprowadzić do oferty nowy, dostosowany do potrzeb grupy własnych klientów produkt w kilka tygodni, a nie – jak to się obecnie najczęściej zdarza – raz na kwartał. Taka elastyczność to dziś klucz do sukcesu” – mówi Wojciech Mach, Managing Director w firmie GFT Poland, dostarczającej usługi cyfryzacji, integracji i wdrażania nowej technologii w bankowości oraz będącej partnerem Microsoft, z którym wspólnie realizuje wiele projektów opartych m.in. na chmurze Azure.

Kluczowe systemy mało skalowalne

Jak radzą sobie z taką dynamiką wymagań rynku banki, których aktualne rozwiązania mają zwykle od kilkunastu do kilkudziesięciu lat i nie są przygotowane do przetwarzania ogromnej ilości danych w czasie rzeczywistym? W momencie, gdy gwałtownie rośnie liczba transakcji (np. w dniu opłaty składki ZUS czy PIT), banki zmuszone są wyłączać inne obciążające system aktywności, aby zapobiec czasowej niedostępności usług dla klientów. “Dziś banki, aby mogły funkcjonować bez zakłóceń, na kilka dni w miesiącu muszą wyłączyć na przykład aktywną sprzedaż produktów. Aby utrzymać stałą ciągłość działania, powinny rozważyć transformację głównego systemu, czyli core bankingu, do rozwiązania nowej generacji oraz uruchomienie go w środowisku chmurowym, które potrafi skalować wydajność w zależności od aktualnych wymagań systemu” – uważa Joanna Aleksandrowicz, Head of Financial Sector Consulting w GFT Poland.

Należy jednocześnie zdawać sobie sprawę, że tego typu transformacja wymaga czasu i ewolucyjnego podejścia. Banki to instytucje, których działanie opiera się na zaufaniu i stabilności. Choć klienci cenią sobie nowinki technologiczne, najważniejsze jest dla nich bezpieczeństwo i dostępność usług finansowych. To dlatego banki szykujące się do zmian muszą solidnie przygotować się do takiego procesu. Pomóc w tym może wykorzystanie nowoczesnej metodyki i zwinne podejście do transformacji. “Dobrą informacją jest to, że w Polsce wiele banków ma już podwaliny do tego, żeby stać się instytucjami finansowymi na miarę nowych czasów i oczekiwań klientów. Naszym zadaniem, realizowanym wspólnie z klientami i partnerami w ramach rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej, jest wspieranie tych organizacji w zmianie kultury, modelu biznesowego i operacyjnego oraz zbudowaniu odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej wprowadzanie rozwiązań chmurowych” – mówi Paweł Jakubik, członek zarządu w polskim oddziale Microsoft.

Transformacja bankowości przyspiesza

Proces transformacji polskiej bankowości przyspieszany będzie dodatkowo przez wymagania nowych pokoleń użytkowników przyzwyczajonych do technologii, a także przez dostępność nowoczesnych systemów cloud native i zaawansowanej infrastruktury chmurowej. Eksperci z polskich firm modernizują z powodzeniem banki i ich systemy główne na całym świecie, pomagając im pozyskać rzesze nowych klientów. Przykładem może być bank Mox z Hong Kongu, który współtworzyli specjaliści z GFT Poland. Bank ten działa już od 18 miesięcy i dzięki innowacyjnym produktom oraz nowoczesnemu doświadczeniu klienta pozyskał w pierwszym roku swojej działalności 160 tys. klientów.

“Nasi inżynierowie mają kompetencje zdobyte na globalnych rynkach i aktualnie budują kilka nowych, również całkiem wirtualnych banków na świecie, a także pomagają modernizować się tym już istniejącym. Klienci z Azji czy ze Stanów chcą, aby polskie umysły brały udział w tworzeniu ich nowoczesnych, wirtualnych wersji. Mamy unikalną wiedzę – wiemy, jak łączyć ze sobą dwa skomplikowane światy: bankowości i innowacyjnej technologii. A dzięki eksperckim doświadczeniom w platformach takich jak chmura Azure możemy wprowadzać funkcjonalności, które umożliwiają bankom zbudowanie realnej przewagi konkurencyjnej” – podkreśla Wojciech Mach. Aktualnie GFT Poland współpracuje z firmami Thought Machine i Mambu, które specjalizują się w chmurowych technologiach core banking. “Nasi specjaliści, rozumiejąc dokładnie zalety wprowadzanych innowacji, stają się członkami bankowych zespołów, w których wspólnie z biznesem budują innowacyjne produkty. Pracują ramię w ramię z zespołami banków i doradzają, jakie narzędzia chmurowe sprawdzą się w konkretnym przypadku, a z których lepiej zrezygnować. Kluczem do sukcesu jest bowiem zrozumienie, jaką przewagę biznesową bank i biznes może zyskać dzięki wprowadzonym innowacjom” – dodaje Wojciech Mach z GFT.

Polskie banki mogą wykorzystać wysoki poziom zaufania klientów do ich brandów i zacząć wprowadzać cyfrowe zmiany. Aby sprostać wymaganiom nowoczesnych użytkowników, z których coraz większą grupę stanowią tzw. digital natives, i odrobić trudne zadanie z innowacyjnego customer experience, banki muszą zacząć od zbudowania solidnych fundamentów. Wymiana systemów core i migracja do chmury zapewnia niższy koszt utrzymania i łatwiejszą, bardziej elastyczną skalowalność. Doświadczeni partnerzy, wykorzystujący nowoczesną i sprawdzoną przez innych technologię oraz znający lokalny rynek i regulacje prawne, sprawią, że proces zmiany stanie się przewidywalny i uporządkowany.

Zapis wideo rozmowy Wojciecha Macha z Pawłem Jakubikiem można obejrzeć poniżej:

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *