PracaRynekPolecane tematy

Rynek pracy IT w dobie pandemii – aplikujący weryfikują pracodawców, a ci podnoszą im wymagania

W związku z niepewną i kryzysową sytuacją wielu branż, ponad 70% osób przystępujących do procesu rekrutacyjnego starannie sprawdza informacje o pracodawcy. Z kolei w ofercie pracy dla przyszłych kandydatów najbardziej liczą się: wysokość pensji, bądź jej widełki (87%), warunki i forma zatrudnienia (83%) oraz spis obowiązków na danym stanowisku (82%) – wynika z raportu No Fluff Jobs „Doświadczenia kandydatów IT”.

Wspomniana wysoka liczba aplikujących „prześwietlających” przyszłych pracodawców (sprawdzane są informacje jakiego typu usługi świadczą, jaką mają opinię w internecie, jak się komunikują oraz czego można oczekiwać od nich w przyszłości?) świadczy o tym, że nawet w dobie spowolnienia gospodarczego i zahamowania wielu inicjatyw biznesowych, wiarygodność pracodawcy ma i będzie miała kluczowe znaczenie dla powodzenia jego procesów rekrutacyjnych, wskazuje badanie No Fluff Jobs. Pracodawca, który w sposób kompleksowy i spójny z marką komunikuje się z kandydatami, zyskuje o 27% więcej aplikacji niż ten, który tego nie robi.

Choć branża IT chyba najbardziej kojarzy się z transparentnością wynagrodzeń, to zdaniem kandydatów wciąż jest na tym polu jeszcze dużo do poprawy. Aż 72% ankietowanych wskazało, że nie znajduje w ogłoszeniach informacji o zarobkach. Wśród brakujących informacji w ofertach, 32% ankietowanych wskazało z kolei te o możliwości rozwoju. Seniorzy oraz team leaderzy szukają w ogłoszenia również informacji o możliwości pracy zdalnej. Wielu pracodawców w ostatnich tygodniach już przekonało się, że pracownicy z jasno określonymi obowiązkami, wskazówkami i dostępnością narzędzi  są zdolni w domu wykonywać te same czynności, które do tej pory były zarezerwowane dla pracy stacjonarnej i potrafią wykonywać je równie, jak nie bardziej efektywnie, niż siedząc za służbowym biurkiem, twierdzą autorzy raportu.

Rosną wymagania wobec pracowników

Przedstawiciele No Fluff Jobs obserwują kilkuprocentowy trend wzrostowy dla ofert UoP ze strony pracodawców, przy jednoczesnym przyroście zainteresowania ofertami B2B ze strony osób poszukujących pracy (+4% między marcem a kwietniem br.). Z kolei w maju na portalu odnotowano rekordową liczbę ofert – jest ich ponad 2 tys.

Choć branża IT chyba najbardziej kojarzy się z transparentnością wynagrodzeń, to zdaniem kandydatów wciąż jest na tym polu jeszcze dużo do poprawy. Aż 72% ankietowanych wskazało, że nie znajduje w ogłoszeniach informacji o zarobkach. Wśród brakujących informacji w ofertach, 32% ankietowanych wskazało z kolei te o możliwości rozwoju. Seniorzy oraz team leaderzy szukają w ogłoszenia również informacji o możliwości pracy zdalnej.

W ostatnich miesiącach pracodawcy zwiększyli też znacznie (+60%) wymagania wobec kandydatów. W ubiegłym roku na jedną ofertę pracy przypadało średnio 5 wymagań, podczas gdy w roku 2020 jest ich już 8, wskazuje przeprowadzone badanie. Praktycznie na stałym poziomie w stosunku do 2019 roku pozostały oczekiwania dotyczące tzw. umiejętności miękkich. W dobie pandemii mniej pracodawców oczekuje od przyszłych pracowników umiejętności pracy zespołowej (spadek z 52% do 48%).

„Ze względu na panujący obecnie kryzys gospodarczy na rynku przybywa i będzie przybywać kandydatów, także na rynku IT. To sprawi, że będzie większa konkurencja wśród poszukujących pracy, a rekruterzy będą bardziej uważni i wymagający już na etapie selekcji CV. Specjaliści, którzy potrafią pracować zwinnie i szybko adaptować się do zmian, a do tego mają zacięcie biznesowe i umieją działać interdyscyplinarnie, będą bez wątpienia najbardziej pożądanymi kandydatami w dobie kryzysu” – ocenia Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.

Rewolucja w procesie rekrutacyjnym

Obecnie rekrutacje prowadzone są online i wielu ekspertów z branży HR przewiduje, że tak pozostanie przez najbliższe miesiące. Nawet 43% ankietowanych przez No Fluff Jobs wskazało, że najlepszą formą pierwszego kontaktu z rekruterem jest e-mail. Co trzeci wybrałby kontakt telefoniczny, a co piąty preferuje wiadomość na LinkedIn. Respondenci sygnalizowali, że to nie forma kontaktu jest najważniejsza, a czas i komfortowe warunki, w jakich ten kontakt następuje. Jak wskazują twórcy analizy, dotyczy to również sposobu prowadzenia procesów rekrutacyjnych – obecnie ponad 80% pracodawców publikuje oferty pracy z możliwością przeprowadzenia rekrutacji całkowicie zdalnie, podczas gdy na początku roku możliwość rekrutacji zdalnej oferował co 10. z nich.

Obecnie rekrutacje prowadzone są online i wielu ekspertów z branży HR przewiduje, że tak pozostanie przez najbliższe miesiące. Nawet 43% ankietowanych przez No Fluff Jobs wskazało, że najlepszą formą pierwszego kontaktu z rekruterem jest e-mail. Co trzeci wybrałby kontakt telefoniczny, a co piąty preferuje wiadomość na LinkedIn. Respondenci sygnalizowali, że to nie forma kontaktu jest najważniejsza, a czas i komfortowe warunki, w jakich ten kontakt następuje.

Według ekspertów No Fluff Jobs, kwestia wynagrodzenia (czy chociażby widełek wynagrodzeń), terminu oraz rodzaju umowy w niepewnych czasach, podana wprost, będzie uspokajać kandydatów, którzy znajdą się w trudnej sytuacji i będą planować dalsze kroki zawodowe. Raport pokazuje, że wiele innych sektorów gospodarki mogą pozazdrościć branży IT stabilności, także w temacie zarobków i warunków pracy – obecny kryzys wciąż jeszcze nieznacznie wpłynął na wysokość wynagrodzeń. Oczywiście sytuacja ta może się zmienić.  Wtedy do głosu dojdzie wiele innych czynników, które wpłyną na pozyskanie dobrych pracowników, którzy są w stanie pracować również w trudnych, mniej dogodnych warunkach oraz zwinnie adoptować się do zmian i nowych wymagań, wskazują autorzy badania.

„Szczególnego znaczenia w trudnym okresie nabierają informacje o projektach i inicjatywach biznesowych prowadzonych przez firmy. Kandydaci liczą na konkretne wskazówki, jak ta czy firma rekrutuje do projektu na kilka miesięcy czy oferuje zatrudnienie na czas nieokreślony. Stabilność i pewność zatrudnienia mocno zyskają na znaczeniu” – podsumowuje Aleksandra Kubicka, HR Business Partner w No Fluff Jobs.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *