Branża ITElektronika użytkowaRynek

4 trendy, które zdefiniują rynek smartfonów w 2022 roku

Pandemia zrewolucjonizowała rynek smartfonów na świecie. Chociaż wielu analityków przewiduje, że branża w 2022 roku zacznie stopniowo wychodzić z pandemii, to wielu zmian nie da się już cofnąć. Zatem, w jaki sposób będziemy kupować i korzystać z telefonów w obecnym roku?

4 trendy, które zdefiniują rynek smartfonów w 2022 roku

1. Składane smartfony

Według danych przedstawionych przez firmę Statista w ubiegłym roku prawie połowa użytkowników smartfonów korzystała z nich przez nawet 6 godzin dziennie, a ponad 20% do 4 godzin. W Polsce wzrosło zainteresowanie aplikacjami typu fitness, gdyż Polacy wykorzystywali swoje telefony do monitorowania aktywności fizycznych, a także wideorozmów i gier. W związku z tym coraz większe znaczenie ma wygodne korzystanie ze sprzętu podczas codziennego użytkowania.

Na rynku pojawiła się zatem kolejna generacja składanych smartfonów, które, tak jak w przypadku Samsung Galaxy Fold, łączą cechy smartfona i tabletu, gdyż producenci w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów starają się wprowadzać na rynek innowacyjne i niestandardowe modele z jeszcze większymi, elastycznymi ekranami. W 2022 roku na rynku mają pojawić się składane urządzenia od innych producentów i tańsze niż te oferowane przez południowokoreańskiego producenta. Co więcej, można spodziewać się smartfonów składanych dwukrotnie.

2. Używanie bez kupowania

Analitycy przewidują, że modne stanie się subskrybowanie i najem smartfonów, a nie zakup na własność. Rynek w tym obszarze ma wzrastać rokrocznie o blisko 20%, a w ciągu ostatnich 10 lat wzrósł prawie 6-krotnie. Co ważne, nie tylko firmy decydują się na najem telefonów, ale także osoby prywatne. Powodami są ekologia i aspekty ekonomiczne.

„To szansa i wyzwanie dla firm. Rynek subskrypcji usług rośnie w szybkim tempie. Mając na uwadze zmieniające się preferencje konsumentów, możemy się więc wkrótce spodziewać również boomu na wynajem urządzeń wraz z oprogramowaniem i usługami” – uważa Maciej Sierakowski, Key Account Director z Digital Care. „Już dzisiaj coraz więcej konsumentów podążą w tym kierunku. Ta tendencja będzie coraz silniejsza” – dodaje.

3. Eko

Wspomniany wcześniej najem telefonów pozwala na niegenerowanie dodatkowych elektrośmieci przez zakup kolejnych komputerów lub telefonów. Po latach beztroskiego wymieniania smartfonów na nowszy model raz do roku pandemia (a po części również Unia Europejska swoimi regulacjami) rozbudziła w konsumentach chęć bardziej rozsądnego gospodarowania elektroniką. Podczas gdy rynek nowych smartfonów zanotował 6% spadek w III kwartale 2021 roku, branża urządzeń odnawialnych rosła w dwucyfrowym tempie.

„Rynek telefonów odnawianych w Polsce jeszcze raczkuje. Na ten moment operujemy na niewielkich liczbach, ale już pod koniec roku było widać znaczący wzrost zainteresowania urządzeniami refurbowanymi jako alternatywą dla nowych telefonów, których brakowało na rynku” – uważa Maciej Sierakowski. „Wynika to z faktu, że kupując sprzęt Polacy, porównują dostępne na rynku opcje zakupu i szukają rozwiązań, które są korzystne finansowo, a optymalizacja kosztów jest jednym z wyróżników trendu refurb. Z drugiej strony obserwujemy też wzrost znaczenia aspektów ekologicznych i modę na dawanie drugiego życia temu, co używane” – twierdzi.

4. Urządzenia „ubieralne”

Urządzenia „ubieralne”, tzw. wearables to między innymi słuchawki, smartwatche i opaski na nadgarstek. Wzrost zapotrzebowania na wykorzystanie technologii podczas aktywności fizycznej znacząco wpływa na sytuację na rynku elektroniki użytkowej. W 2021 roku o 32% zwiększyła się liczba osób deklarujących posiadanie inteligentnych zegarków, a monitorów aktywności fizycznej o 24%. W bieżącym roku należy spodziewać się kolejnych wzrostów, a także nowych i innowacyjnych produktów.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *