CyberbezpieczeństwoPolecane tematy

5 cyberzagrożeń w świecie mediów społecznościowych

Media społecznościowe są jednym z najważniejszych kanałów komunikacji. Organizacje wykorzystują je do promowania i rozwijania marki, gdyż zapewniają one wysoki poziom rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów. Pandemia sprawiła, że czas spędzany w sieci wzrósł także wśród użytkowników prywatnych. Należy jednak pamiętać, że nowe technologie stwarzają wyzwania związane z kwestiami bezpieczeństwa.

5 cyberzagrożeń w świecie mediów społecznościowych

Specjaliści z firmy Fortinet wskazali pięć głównych kategorii cyberzagrożeń w mediach społecznościowych. Są to: inżynieria społeczna, phishing oraz catfishing, spoofing (podszywanie się przez oszustów pod znane marki) oraz złośliwe oprogramowanie. Przyjrzyjmy się każdej z tych kategorii.

1. Inżynieria społeczna

Cyberprzestępcy za pomocą mediów społecznościowych mogą w łatwy sposób nawiązać kontakt z potencjalną ofiarą, by podjąć szereg działań bazujących na interakcjach międzyludzkich i emocjach w celu manipulowania, i nakłonienia jej do przekazania poufnych informacji lub naruszenia procedur bezpieczeństwa firmy.

2. Phishing

Metoda ta polega na skłonieniu użytkownika do kliknięcia łącza prowadzącego do złośliwej aplikacji lub podania prywatnych informacji za pośrednictwem fałszywego formularza na phishingowej stronie www. Ofiara jest najczęściej zwabiana za pośrednictwem poczty elektronicznej lub wiadomości wysyłanej w komunikatorze online. Media społecznościowe ułatwiają wzbudzenie zaufania u ofiary. Jeżeli atakujący korzysta z platform społecznościowych, staje się bardziej wiarygodny.

3. Złośliwe oprogramowanie

Istnieje wiele rodzajów złośliwego oprogramowania (zwanego ogólnie Malware). Są to m.in.: wirusy, trojany, programy szpiegujące czy ransomware. Hakerzy promują szkodliwe linki w mediach społecznościowych, a następnie uzyskują dostęp do urządzeń i sieci, wykradają z nich dane i przejmują kontrolę nad systemami.

Przeczytaj również
Hybrydowy SD-WAN od Orange – efektywna łączność i łatwe zarządzanie wielooddziałową firmą

4. Spoofing — podszywanie się pod inną markę

Kolejne zagrożenie czyhające w obszarze mediów społecznościowych to podszywanie się przez oszustów pod powszechnie znaną firmę lub markę. Cyberprzestępcy nakłaniają ofiary, np. pracowników przedsiębiorstwa do przekazania informacji, które następnie wykorzystują do włamania do systemów i sieci firmy.

5. Catfishing

Zjawisko to polega na wykorzystaniu czyichś danych osobowych i zdjęć w celu stworzenia fałszywej tożsamości, następnie posłużenia się nią do nawiązania kontaktu z wybranymi osobami i okradzenia ofiar lub ich upokorzenia.

Jak chronić się przed zagrożeniami?

Aby chronić się przed wspomnianymi niebezpieczeństwami, użytkownicy social mediów powinni m.in. zabezpieczać swoje konta za pomocą silnych haseł, różnych do każdego konta i uwierzytelniania wieloskładnikowego. W tym przypadku oprócz hasła konieczne jest np. wprowadzenie jednorazowego kodu otrzymanego w wiadomości e-mail lub SMS albo potwierdzenie procesu logowania w aplikacji mobilnej. Zalecane jest także włączenie dostępnych opcji bezpieczeństwa na najbardziej rygorystycznym poziomie.

Jednocześnie, kontakty w mediach społecznościowych należy nawiązywać wyłącznie z osobami, które znamy i podmiotami, których ofertą jesteśmy zainteresowani. Warto też zwracać uwagę na informacje o pojawiających się zagrożeniach w poszczególnych platformach społecznościowych i zgłaszać wszelkie podejrzenia administratorom poszczególnych platform oraz informować o nich znajomych.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.