Sztuczna inteligencjaPraca

AI może zwiększać wydajność i satysfakcję z pracy, ale też poziom stresu

Regularne korzystanie z AI w pracy wiąże się z większym zadowoleniem zawodowym, tak wynika z badania Jabra i Happiness Research Institute. Jednak częste użycie tej technologii może też podnosić poziom stresu. Nowe dane sugerują, że emocjonalny wpływ sztucznej inteligencji staje się równie ważny jak jej potencjał produktywnościowy.

AI może zwiększać wydajność i satysfakcję z pracy, ale też poziom stresu

Marka Jabra, wspólnie z Happiness Research Institute, zbadała wpływ generatywnej AI na dobrostan psychiczny pracowników. W analizie wzięło udział ponad 3700 pracowników umysłowych z 11 krajów, w tym z Polski.  Badanie „Work and Wellbeing in the Age of AI” ujawnia wyraźną korelację między częstym korzystaniem ze sztucznej inteligencji a większą satysfakcją z pracy. Pracownicy, którzy codziennie używają AI, deklarują o 34% większe zadowolenie z wykonywanej pracy w porównaniu do tych, którzy nie używają AI wcale. Zgłaszają oni również większą skuteczność w osiąganiu celów (78% regularnych użytkowników AI, w porównaniu do 63% okazjonalnych) i większe możliwości awansu (70% vs. 38%) niż ci, którzy korzystają z AI tylko raz w tygodniu lub rzadziej.

Dodatkowo, w porównaniu do osób, które nie korzystają z AI regularnie, osoby często wykorzystujące tę technologię są:

  • bardziej optymistyczne w kwestii przyszłej satysfakcji z pracy (47% vs. 27%),
  • mają większą pewność, że ich praca nadal będzie przyjemna (44% vs. 23%),
  • da im poczucie spełnienia (45% vs. 24%).

Ostatecznie, osoby często korzystające z AI częściej odczuwają sens swojej pracy i z większym optymizmem patrzą na przyszłość zatrudnienia.

„Łatwo jest mówić o sztucznej inteligencji w kategoriach produktywności. Musimy jednak zacząć rozmawiać o jej wpływie psychologicznym – na tożsamość, motywację i postrzeganie przyszłości przez ludzi. Przyszłość pracy to nie tylko technologia – to także emocje” – skomentował Meik Wiking, CEO w The Happiness Research Institute.

Dobre samopoczucie w miejscu pracy ma znaczenie

Wyniki badania pokazują, że dobre samopoczucie w miejscu pracy jest silnie powiązane z ogólną satysfakcją z życia. Pracownicy, którzy są szczęśliwi w pracy, 4,5 razy częściej deklarują ogólne zadowolenie z życia. Aż dwie trzecie osób z wysokim poziomem satysfakcji zawodowej określa się również jako szczęśliwe w życiu prywatnym.

„Tworząc nowe produkty, tworzymy przyszłość, w której ludzie współpracują nie tylko z innymi ludźmi, ale także ze sztuczną inteligencją. Ta zmiana oznacza konieczność rozwijania naszych rozwiązań tak, aby wspierały one nie tylko interakcje międzyludzkie, ale także dostarczały systemom AI odpowiednich danych audio i wideo, których potrzebują, aby być bardziej pomocne, kontekstowe i emocjonalnie inteligentne” – stwierdził Paul Sephton, Global Head of Brand Communications w Jabra.

Korzystanie z AI a stres

Chociaż ogólny odbiór AI w pracy jest pozytywny, paradoksalnie badanie pokazuje, że osoby często korzystające z AI deklarują również o 20% wyższy poziom stresu niż użytkownicy okazjonalni. Może to wynikać z presji opanowania nowych narzędzi, tworzenia odpowiednich promptów i ciągłego dostosowywania się do rozwijających się systemów. Część tego obciążenia może też wynikać z dodatkowego wysiłku umysłowego związanego z przeglądaniem i interpretacją wyników generowanych przez AI. Pracownicy muszą nie tylko korzystać z tych narzędzi, ale też pozostawać czujni, sprawdzać wyniki i częściej podejmować decyzje.

Jednak nie każdy stres jest taki sam. Pracownicy, którzy doświadczają umiarkowanego poziomu stresu (czują się zmotywowani, ale nie przytłoczeni), częściej deklarują większe poczucie sensu, większe zadowolenie i wyższą satysfakcję z pracy niż osoby z neutralnym poziomem stresu. W takich przypadkach stres może być oznaką zaangażowania – sygnałem, że pracownicy są zaangażowani, zmotywowani i stawiani przed wyzwaniami, które mają dla nich znaczenie.

AI szansą dla firm

Pomimo rosnącego zainteresowania AI, większość pracowników nadal nie korzysta z niej regularnie – prawie jedna trzecia wysoko wykwalifikowanych specjalistów nigdy nie używała AI w pracy. Wśród tych, którzy już ją stosują, kluczowym czynnikiem wydaje się elastyczność. Pracownicy używają AI na różne sposoby, od wpisywania tekstu na klawiaturze, po polecenia głosowe oraz wykorzystują ją do różnych zadań w wielu środowiskach pracy. To wyraźny sygnał dla biznesu: AI może zarówno wspierać, jak i obniżać samopoczucie pracowników. To, jakie decyzje podejmą dziś organizacje, zadecyduje o ich zdolności do wspierania rozwoju i adaptacji zespołów w przyszłości.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *