InfrastrukturaRynek

Colt Technologies: 5G da firmom możliwość realizowania bardziej ambitnych projektów

O trendach w rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej oraz centrów danych, znaczeniu technologii 5G dla rozwoju usług biznesowych, możliwościach infrastruktury Colt Technologies, a także o roli warszawskiego oddziału oraz planach inwestycji na rynku polskim rozmawiamy z Leszkiem Szczechem, dyrektorem ds. rozwoju w Colt Technologies Services

Colt Technologies: 5G da firmom możliwość realizowania bardziej ambitnych projektów

W jaki sposób rynek rozwiązań telekomunikacyjnych odczuł skutki pandemii COVID-19? Jakie są dziś najważniejsze kierunki rozwoju technologii telekomunikacyjnych?

Pandemia COVID-19 uderzyła wszystkich i każdy sektor. Telekomunikacja nie jest tu wyjątkiem. Podobnie jak większość kluczowych sektorów, branża znalazła się na pierwszej linii frontu, wykorzystując całą swoją zdolność do zapewnienia łączności domom, firmom a nawet rządom, aby mogły utrzymać się na powierzchni w czasie szalejącej pandemii. To właśnie obecne czasy pomogły nam potwierdzić, że ciągłe inwestowanie w rozwój technologii ma sens. W szczególności usługi sieciowe odegrały w tej pandemii istotną rolę, umożliwiając przesyłanie krytycznych danych, dostarczając przekaz medialnych treści, łączenie zdalnych punktów końcowych i umożliwianie transakcji finansowych, czy wreszcie kontakt z administracją rządową i opieką zdrowotną.

W 2020 roku przedsiębiorstwa i konsumenci bardziej niż kiedykolwiek wcześniej polegali na rozwiązaniach telekomunikacyjnych. Pracownicy przenieśli się bowiem do swoich domów, studenci musieli opuścić kampusy i akademiki, a wiele firm musiało znaleźć nowe sposoby na to, aby utrzymać swoją działalność przy jednoczesnym ograniczeniu kontaktu bezpośredniego. Tu akurat pomocna okazała się np. technologia bezdotykowa. Można sprowadzić to wszystko do wspólnego mianownika, czyli izolacji. Niewykluczone, że dopiero znaleźliśmy się u progu istotnych zmian społecznych, które dopiero nadejdą, a technologia będzie głównym czynnikiem sprzyjającym tej metamorfozie.

Czy szerokie wdrożenie technologii 5G będzie najważniejszym trendem na rynku rozwiązań i usług telekomunikacyjnych w 2021 roku?

Myślę, że usługi sieciowe będą nadal odgrywać kluczową rolę w 2021 r. Trend dotyczący rozpowszechniania sieci 5G będzie zyskiwał na znaczeniu. O korzyściach 5G słyszeliśmy od lat, ale dopiero zdalna praca, konieczność odbywania wideokonferencji, załatwianie codziennych spraw w sposób cyfrowy unaoczniły nam potrzebę niezawodnej łączności i większej przepustowości. Nasze przywiązanie do telefonów, tabletów i innych urządzeń – w tym stale rosnącej liczby czujników IoT – podkreśla potrzebę istnienia wielopasmowej autostrady, której potrzebujemy. W szczególności dla firm wdrożenia 5G stały się istotną częścią rozwiązania. Sieć 5G będzie nadal ewoluować w branży telekomunikacyjnej, ponieważ coraz więcej osób na świecie z niej korzysta z sieci.

Ten rok doprowadził też do postępów w sztucznej inteligencji (AI). Wierzę, że ten rozwój będzie kontynuowany w 2021 roku. Korzystając z chatbotów lub wirtualnych asystentów, firmy mogą teraz zautomatyzować połączenia i wiadomości z obsługą klienta. Przewiduje się, że w 2021 r. sztuczna inteligencja może przyczynić się do intensywniejszej współpracy między firmami, rządami, organizacjami i społecznościami poprzez. Kluczowe tu będę takie narzędzie, jak IoT czy Smart Cities.

W jaki sposób rozwój technologii związanych z transmisją danych wpisuje się w potrzeby z zakresu cyfrowej transformacji biznesu? Jaką rolę odgrywa tu model chmury obliczeniowej?

Pandemia COVID-19 okazała się dla wielu firm zderzeniem z surową rzeczywistością. Wprawdzie transformacja cyfrowa w firmach rozpoczęła się wcześniej i proces ten staje się coraz bardziej powszechny, to jednak dopiero pandemia sprawiła, że osoby ze stanowisk kierowniczych – i mam tu na myśli najwyższy szczebel menedżerski – zaczęły dostrzegać potrzebę i zalety transformacji. Dotychczas było tak, że to klient był w centrum strategii cyfrowej. Istotne było to, jakie usługi mu się zaoferuje. Firmy dojrzały jednak do tego, że wprowadzanie zmian muszą zacząć od siebie. Nagle okazało się, że kluczowa w tym wszystkim jest rola pracowników i przygotowanie ich do funkcjonowania w nowej, cyfrowej rzeczywistości.

Przeczytaj również
Poczta Polska zamierza stworzyć własny software house

Dziś, mówię to z pełną odpowiedzialnością, IT stało się integralną częścią działalności i innowacji w biznesie. Zaś jeśli chodzi o sukces w firmie to zależy on od tego, w jaki sposób przedsiębiorstwa będą chciały i potrafiły wykorzystać praktyki związane z przetwarzaniem w chmurze, współpracując z dostawcami usług, próbując zrozumieć, co tak naprawdę oznacza teraz cyfrowa transformacja. Potrzeba adaptacji do chmury znacznie wzrosła od czasu rozpoczęcia pandemii. Wierzę, że to się prędko nie skończy. Przykładem jest firma Zoom, która odniosła sukces w czasie pandemii niemal z dnia na dzień właśnie dzięki technologii, która umożliwia nieprzerwaną, szybką i nisko kosztową komunikację w biznesie.

Przedsiębiorstwa stopniowo przyjmują, jako nową rzeczywistość pracę zdalną i tzw. kulturę zdalnego połączenia. Dlatego spodziewamy się wzrostu zapotrzebowania na technologie, które można szybko wdrożyć za pośrednictwem chmurowych platform na żądanie. Będzie to miało zasadnicze znaczenie dla zapewnienia pracownikom łatwego dostępu do odpowiednich usług, bez względu na to, gdzie i kiedy ich potrzebują. Osobiście przewiduję, że przedsiębiorstwa będą kładły coraz większy nacisk na rozwój technologii zorientowanych na konsumenta. Colt Technology Services, podobnie, jak i inni dostawcy usług w chmurze i usług sieciowych, zwiększyli możliwości, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na zasoby i ułatwili wdrażanie najnowocześniejszych technologii przy minimalnych nakładach początkowych.

Na jakich obszarach swoje prace rozwojowe koncentruje obecnie firma Colt Technology Services – i jak Państwa priorytety zmieniły się wobec pandemii?

Rynek dotyczący łączności przedsiębiorstw przeszedł ogromną zmianę, co znajduje odzwierciedlenie w sposobie definiowania klientów. Nie definiujemy już przedsiębiorstw jako “MŚP” ani “dużych przedsiębiorstw” w oparciu o liczbę posiadanych przez nie pracowników lub ich dochody. Zamiast tego zaczęliśmy na nowo definiować klientów na podstawie tego, jak bardzo są oni wymagający pod względem zużycia pasma i apetytu na dane. Przedsiębiorstwa, które potrzebują przepustowości znajdują się w czołówce firm zajmujących się transformacją cyfrową. Aby umożliwić cyfrową transformację dzisiejszych – podkreślmy – naprawdę wymagających przedsiębiorstw, kluczowe znaczenie ma dynamiczne zamawianie, rezerwowanie i elastyczność połączeń szerokopasmowych między lokalizacjami w czasie rzeczywistym.

Przeczytaj również
Twitter pozwoli pracownikom na bezterminową pracę zdalną

Dziś rynek jest duży, wielonarodowy i wymagający. Jako Colt staramy się rzucić mu wyzwanie, tworząc organizację zorientowaną na klienta. Oznacza to zapewnienie elastycznej, szerokopasmowej łączności, która jest krytycznym elementem dla dzisiejszych firm korzystających z technologii cyfrowej. Budowaliśmy sieć, której rdzeniem jest elastyczność. Chociaż nikt nie mógł przewidzieć, jak zmieni się świat, sektor wiedział, że istnieje zapotrzebowanie biznesowe na duże przepustowości, na elastyczność i na zmianę środowiska pracy. Pandemia zmieniła sposób życia i pracy ludzi, jak żadne inne wydarzenie. Przedsiębiorstwa wkroczyły, aby wypełnić pustkę spowodowaną dystansem społecznym, umożliwiając ludziom pozostanie w kontakcie. Strategie cyfrowe stały się jeszcze ważniejszymi narzędziami w modelach handlowych i biznesowych. Taka jest nasza dzisiejsza rzeczywistość.

Uważam, że nie należy lekceważyć potrzeby wzmocnienia łączności. Rozwój pracy wirtualnej i pojęcie “rozproszonego organizacyjnego miejsca pracy” oznaczają, że niezwykle ważne jest, aby przedsiębiorstwa miały dostęp do niezawodnych, szybkich sieci, które szybko i skutecznie się skalują. Ponieważ przedsiębiorstwa w coraz większym stopniu polegają na platformach opartych na chmurze i innych zaawansowanych technologiach, takich jak rzeczywistość rozszerzona i sztuczna inteligencja, np. 5G również stanie się bardziej realną propozycją. Podczas gdy 5G jest jeszcze w powijakach, organizacje już teraz starają się zmniejszyć zależność od tradycyjnych technologii sieciowych, np. kabli i światłowodów, skłaniając się bardziej ku sieciom zdefiniowanym przez oprogramowanie, które są jednemu z najszybciej rozwijających się segmentów w branży IT.

Jak wiele brakuje nam jeszcze, aby móc powszechnie korzystać z możliwości 5G w Polsce?

Myślę, że rosnące zapotrzebowanie na sieci bezprzewodowe z 5G będzie wymagało solidnych połączeń światłowodowych, ponieważ dane te muszą być wysyłane do lokalizacji, które pozwolą na sprawne ich przetworzenie. To właśnie będzie naprawdę ważne przy wdrażaniu technologii w Polsce. Uważam, że 5G będzie wymagało znacznie gęstszej sieci i istotnych ulepszeń w stosunku do konwencjonalnych sieci 3G i 4G. Jednak wiele innych elementów musi zostać połączonych, aby stworzyć odpowiedni ekosystem 5G. Wiadomo jednak, że technologia 5G da firmom możliwość realizowania bardziej ambitnych projektów dzięki szybkiej i niezawodnej łączności, którą oferuje. W obecnym konkurencyjnym środowisku biznesowym wszystko, co możesz zrobić szybciej i lepiej niż ktoś inny, będzie wyraźną przewagą. Firmy, które wdrożą 5G mogą mieć pewność, że ich pozycja będzie niezachwiana. W ciągu najbliższych 24 miesięcy możemy spodziewać się wielu innowacji biznesowych opartych właśnie na możliwościach wynikających z technologii 5G.

W jaki sposób usługi Colt wspierają projekty cyfrowej transformacji biznesu?

Przedsiębiorstwa potrzebują specjalistów do spraw łączności, którzy pomogliby im w ich drodze do transformacji. Gdybyśmy sami nie przeszli tej ścieżki, to jakim bylibyśmy partnerem? W ramach naszej własnej cyfrowej transformacji Colt zobowiązał się być pierwszym wyborem dla firm, które chcą zwiększyć swoją obecność w Europie i Azji, ale też na rynku amerykańskim, gdzie jesteśmy obecni w trzynastu głównych punktach telekomunikacyjnych oraz punktach agregacji chmur w Ameryce Północnej.

Przeczytaj również
Nowa platforma IFS pomoże w wymianie doświadczeń przydanych dla rozwoju biznesu po pandemii COVID-19

Jaką rolę pełni infrastruktura Colt IQ? Jakie jest znaczenie tej infrastruktury w kontekście rosnącej powszechności usług cloud computing/multicloud?

Colt spędził ostatnie 28 lat przygotowując się do zaawansowanej łączności mobilnej, a sieć Colt IQ łączy 900 głównych centrów danych na świecie. Z naszej perspektywy sieć Colt IQ umożliwia korzystanie w pełni z możliwości, jakie daje technologia 5G w bardzo licznych zastosowaniach biznesowych. Jest to obecnie najbardziej odpowiedni szkielet m.in. dla operatorów komórkowych, którzy potrzebują gęstej sieci łączności w celu stworzenia sieci komórkowych nowej generacji. Światłowód ma o wiele więcej możliwości niż widma bezprzewodowe i dlatego może łączyć się z dowolnym miejscem na świecie z fenomenalną szybkością i większą przepustowością.

Co ważne, infrastruktura Colt IQ została zaprojektowana z myślą o dzisiejszych wyzwaniach biznesowych. Zapewnia natychmiastowy dostęp do opartego na chmurze cyfrowego ekosystemu przedsiębiorstwa – ERP, HR, pamięci masowej, aplikacji i przetwarzania obliczeniowego – który napędza handel w szybko zmieniającej się gospodarce cyfrowej. Jej cechą charakterystyczną jest wysoka elastyczność, która oznacza m.in. możliwość natychmiastowego zwiększania i zmniejszania wymagań dotyczących przepustowości. Zapewniamy klientom kontrolę nad usługami, aby mogli definiować własną łączność i przepustowość oraz optymalizować je w czasie rzeczywistym, aby reagować na wyjątkową dynamikę rynku. Prostota i łatwość użytkowania jest zwiększona przez ofertę usług na żądanie Colt, która jest oparta na SDN i oferuje łatwe w użyciu portale, szybką dostawę, elastyczną i skalowalną łączność wspartą bezpieczeństwem. Elastyczność infrastruktury Colt IQ znajduje odbicie także w oferowanych przez nas planach taryfowych.

Jakie są najważniejsze plany firmy Colt w zakresie obecności w Polsce i regionie CEE?

Sieć Colt IQ stale się rozwija, nieustannie szukamy sposobów na rozbudowę naszej infrastruktury, a co za tym idzie zapewnienie naszym klientom jeszcze lepszej obsługi. W perspektywie najbliższych trzech lat, w ramach wartego miliard euro projektu rozwojowego, chcemy znacząco rozszerzyć dostępność naszych usług, także w Europie Środkowej i Wschodniej. Nasze plany zakładają m.in. zbudowanie ponad 7 tys. km infrastruktury światłowodowej oraz połączenie głównych ośrodków telekomunikacyjnych w regionie, w tym: Sofii, Zagrzebia, Brna, Pragi, Budapesztu, Krakowa, Warszawy, Bukaresztu, Belgradu i Bratysławy. W naszych ośrodkach wykorzystamy też kompleksowe funkcje urządzeń sieciowych Ciena i platformy pakietowej Cisco. Poza tym, Colt będzie nadal wzmacniał swoją obecność w Polsce i w regionie. Chcemy inwestować w rozwiązania, które pozwolą nam wyprzedzać krzywą transformacji biznesowej. Łączność ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego. W tym kontekście Colt może być kluczowym graczem w zwiększaniu konkurencyjności, zwiększaniu wydajności i spełnianiu przyszłych wymagań przedsiębiorstw.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *