BiznesRynek

IBM: Wysoki poziom zaufana do danych umożliwia zbudowanie przewagi rynkowej

Zdobycie pozycji lidera rynku najczęściej możliwe jest do osiągnięcia wtedy, gdy organizacja buduje przewagę rynkową w oparciu o wysoki poziom zaufania do danych w trzech kluczowych obszarach: swoich klientów, własnych procesów biznesowych i pracowników oraz dzieląc się danymi w ramach swojego ekosystemu. To główny wniosek płynących z 20. edycji badania C-Suite Study „Build Your Trust Advantage” przygotowanego przez IBM.

Raport wskazuje na istnienie grupy wiodących przedsiębiorstw, określanych z angielska Torchbearers, które są najbardziej skuteczne w wykorzystywaniu danych w celu osiągniecia dobrych wyników rynkowych. I tak, Torchbearers osiągają według badania o 63% lepsze wyniki w zakresie wzrostu przychodów oraz o 84% pod kątem rentowności od innych firm. To efekt zintegrowania strategii zarządzania danymi ze strategią biznesową. Badanie IBM wskazuje, że firmy z Polski (IBM przebadał ich 220) są pod tym względem dość innowacyjne – polska grupa Torchbearers stanowi średnio aż 15%, w porównaniu do 9% w skali światowej. “Niestety, innowacyjność ta nie przekłada się jeszcze na tak dobre przychody jakie osiągają organizacje na Zachodzie” – zaznacza Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie.

Większa świadomość przy wejściu na nowe rynki

Jak wskazuje badanie, 83% wspomnianych wiodących firm w Polsce, nie ma obaw w korzystaniu z danych i jest przekonanych, że pozwalają one tworzyć przewagę rynkową umacniając jednocześnie poziom zaufania klientów. Ponadto organizacje te mają przeświadczenie, że budowanie zaufania w relacjach z klientami ma wymiar strategiczny. Koncentrują się zatem na tym aby je utrzymać.

Torchbearers lepiej też wykorzystują nowe modele biznesowe – 81% z nich używa danych do tworzenia nowych strategii rynkowych (o 98% więcej niż pozostali uczestnicy rynku). Podobnie wygląda sytuacja z podejmowaniem świadomych decyzji o wejściu na nowe rynki – dane do tych celów wykorzystuje 72% wiodących organizacji. To o 100% więcej niż pozostałe firmy.

Pięć kroków w pracy z klientem

IBM wskazuje w badaniu na pięć podstawowych kroków jakie należy wykonać w obszarze pracy z klientem. Pierwszym z nich jest transparentność, a więc uczciwy sposób wykorzystywania danych. Drugim, zdobycie wzajemności czyli danie klientom – w zamian za dostarczone dane – czegoś co cenią. Kolejny krok to wykazanie się odpowiedzialnością poprzez wzmocnienie zasad dotyczących zachowania prywatności danych. Następnie należyte traktowanie danych szacunkowych – należy podchodzić do nich jak do aktywów strategicznych, a nie zasobów taktycznych czy operacyjnych. Ostatnia zasada wskazana w badaniu to konieczność przygotowania strategii pracy z klientem w przyszłości.

“Polscy liderzy znacząco przyśpieszają, wdrażając strategię opartą na wartości płynącej z danych. Rozumieją, że przejrzystość, wzajemność oraz wiarygodność są kluczowymi elementami zdobywania zaufania klientów” – mówi Jarosław Szymczuk. “Kolejną rekomendacją płynącą z badania jest przypisanie danym strategicznego znaczenia oraz wykorzystywanie danych w celu budowania doświadczenia z klientem” – dodaje.

AI kluczem do pozyskania nowej wartości z danych

Przedsiębiorstwa należące do grona Torchbearers w Polsce mają także świadomość, że budowanie zaufania o danych należy rozpocząć od pracy wewnątrz organizacji. Pomóc ma w tym tworzenie rzetelnych systemów zarządzania informacjami i zbudowanie wśród pracowników pewnej kultury doceniającej ich siłę. Raport IBM wskazuje także na konieczność wykorzystania mocy chmury hybrydowej. Jak czytamy w badaniu, 86% wiodących firm uważa, że dzieli się danymi ze swoimi pracownikami w sposób efektywny.

Dla polskich liderów rynku sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są obecnie kluczem do pozyskania nowej wartości z gromadzonych danych. Według badania IBM, 74% z nich planuje w ciągu najbliższych 2-3 lat duże inwestycje w te rozwiązania.

Dzielenie się danymi w bezpieczny sposób

Wśród największych wyzwań wskazanych przez raport IBM znajduje się wykorzystanie wartości płynących z ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych danych. Chociaż 62% firm wiodących na polskim rynku twierdzi, że potrafi już wyciągać z nich wnioski.

70% polskich Torchbearers spodziewa się rozbudowania sieci partnerskiej, w ramach której zamierza dzielić się danymi w bezpieczny sposób.

Badanie wykonane przez IBM Institute for Business Value we współpracy z Oxford Economics objęło swym zasięgiem 13,5 tys. firm z 98 krajów. Dotyczy organizacji z 20 różnych branż, w tym 3,3 tys. firm z Europy i 220 z Polski. W analizie otwartych pytań 20. edycji badania wykorzystano możliwości sztucznej inteligencji IBM Project Debater opierającej się na systemie IBM Watson.

 

 

 

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *