Elektronika użytkowaRynek

Kupujemy coraz droższe smartfony

Prawie 40% Polaków posiada smartfon o wartości wyższej niż 1000 zł. Oznacza to 10% przyrost w porównaniu z 2019 rokiem – wynika z najnowszego raportu Smart Barometr 2022, zrealizowanego przez Digital Care przy współpracy z firmą badawczą Kantar. Niemal 2/3 Polaków posiada smartwatch lub smartband zintegrowany ze swoim smartfonem, a nawet 60% korzysta ze słuchawek bezprzewodowych.

Kupujemy coraz droższe smartfony

Pomimo pandemii i rosnącej inflacji Polacy nadal chętnie kupują nowe smartfony. Okazuje się, że w grupie wiekowej 40-49 lat co czwarta osoba na co dzień korzysta z więcej niż jednego smartfona (28%). Ponadto, ponad połowa Polaków trzyma w szufladach co najmniej dwa stare telefony.

Jak wynika ze wspomnianego raportu, dokładnie 37% respondentów deklaruje, że ich urządzenie jest warte więcej niż 1000 zł. Najwięcej osób z najdroższymi smartfonami, czyli wartymi powyżej 1000 zł jest w najmłodszej badanej grupie wiekowej 18-29 lat (45%). Aż 60% ankietowanych korzysta ze smartfona, który ma nie więcej niż 1,5 roku. Urządzenia te wyposażone są w zdecydowanej części w system Android (86%), a tylko 12% posiada smartfony oparte o iOS.

W jaki sposób kupujemy telefony?

Najczęściej wskazywanym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urządzenia (44%) lub jego zniszczenie (36%), a także brak wsparcia technologicznego ze strony producenta (25%), czytamy w badaniu. Z kolei 31% Polaków wymienia smartfon wtedy, kiedy otrzyma nową, atrakcyjną ofertę. 82% pytanych decyduje się na zmianę urządzenia co dwa lata lub rzadziej, ale ponad 40% badanych chciałoby wymieniać telefon częściej.

Przeczytaj również
Praca hybrydowa sprawia, że pracownicy są bardziej wydajni. Problemem integracja

Polacy kupują smartfony u operatorów komórkowych (33%), w stacjonarnych sklepach RTV/AGD (26%) oraz na Allegro (13%), a także w innych sklepach internetowych (6%). Jednak konsumenci poszukują różnych form finansowania sprzętu. Stopniowo rośnie popularność najmu elektroniki. Jest on już równie często wybierany jak kredyt czy leasing, szczególnie w przypadku smartfonów marki Apple.

„W należącej do Grupy Digital Care sieci iMad pierwszy na polskim rynku program najmu działa dokładnie od roku. Już co trzeci telefon jest tu wynajmowany. Z produktu korzystają zarówno klienci indywidualni (41% wynajmowanych urządzeń), osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (37%), jak i średnie oraz duże firmy (22%). Najem pozwala im korzystać z najlepszych na rynku urządzeń przy niskiej miesięcznej opłacie, która jest stała niezależnie od rosnącej inflacji. To także rozwiązanie korzystne dla środowiska, bo po zakończeniu najmu telefony zyskują drugie życie i trafiają w ręce kolejnych użytkowników, już jako urządzenia odnowione” – przekonuje Michał Dąbrowski, członek zarządu Digital Care.

Jak się okazuje, powodami rosnącej popularności tego sposobu finansowania smartfonów są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70%) oraz niska opłata miesięczna (52%).

Akcesoria mają znaczenie

Z badania wynika, że wielu Polaków interesuje się akcesoriami zintegrowanymi ze smartfonami. Z bezprzewodowych słuchawek korzysta 58% respondentów, po głośniki bezprzewodowe sięga 40% osób, smartwatche nosi 38% badanych, a smartbandy kolejne 22%. Z drugiej strony, tylko 1% użytkowników integruje swój smartfon z samochodem i telewizorem. Zaledwie 4% ankietowanych korzysta z AirTaga.

Przeczytaj również
Microsoft uruchamia w Warszawie Azure Region Poland Central

„Badanie pokazało, że podczas zakupu smartfona Polacy coraz częściej szukają jakości i wybierają droższe modele, które posłużą im na dłużej, dobierając do nich wygodne akcesoria. Blisko połowa płaci za zakup smartfona jednorazowo kartą lub gotówką, a druga połowa korzysta z możliwości rozłożenia płatności w czasie – dolicza je do swojego abonamentu za usługi telekomunikacyjne, korzysta z rat 0%, wynajmu lub leasingu” – podsumowuje Michał Dąbrowski.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.