BiznesRynekPolecane tematy

Innowacyjność – kluczowy element rozwoju sieci sklepów Żabka

Sklepy Żabki od 3 lat przechodzą zmianę na nowy, otwarty, wciąż usprawniany, format pod nazwą Galaxy. Modyfikowana jest identyfikacja wizualna, wyposażenie, asortyment, układ produktów, pakiet usług dodatkowych, system franczyzowy a także komunikacja w placówkach. Żabka Polska chce też być pionierem, jeśli chodzi o transformację cyfrową w branży handlowej i zamierza co jakiś czas wprowadzać nowe udogodnienia.

Innowacyjność – kluczowy element rozwoju sieci sklepów Żabka

Remodeling sieci sklepów Żabka zakończyć się ma w II połowie 2020 r. Póki co na uśmiechnięte zielone logo przeszło już blisko 4,7 tys. placówek. „Dynamika rozwoju, przy wsparciu sztucznej inteligencji pomagającej w wyszukiwaniu optymalnej lokalizacji dla naszych sklepów, da nam możliwość przekroczenia jeszcze w tym roku liczby 6000 placówek” – zapowiada Tomasz Suchański, prezes zarządu Żabka Polska. Kluczowym elementem rozwoju spółki jest innowacyjność. „Bez myślenia o nowym, bez chęci zmian, innowacji i modernizacji nie osiągniemy sukcesu” – dodaje.

Otwartość na innowacje

Żabka Polska dąży do tego, aby klient dostał w sklepie jak najszybciej to czego potrzebuje. Dlatego aż 10% całej organizacji zaangażowane jest w proces digitalizacji. A nowy, otwarty format sklepów pozwolił na transformację cyfrową i wprowadzenie zapowiadanych wcześniej zmian technologicznych w sieci. I tak Żabka testuje obecnie w ponad 100 placówkach m.in. inteligentne ekrany Digital Signage, które są cyfrowym odpowiednikiem dotychczas stosowanych plakatów. Pozwalają one na interaktywną komunikację z klientem i dynamiczną zmianę treści marketingowych.

W sklepach sieci Żabka testowane są elektroniczne cenówki, ułatwiające franczyzobiorcom zarządzanie cenami. W codziennym prowadzeniu sklepu pomaga dodatkowo aplikacja frappka, stworzona wspólnie z franczyzobiorcami sieci. To rodzaj zdalnego centrum dowodzenia placówką, dzięki któremu mogą oni w czasie rzeczywistym m.in. podglądać, monitorować i analizować dane sprzedażowe swojego sklepu, generować szczegółowe raporty czy przewidywać potencjalny przychód. Z powodzeniem stosowane są też kasy samoobsługowe z wideodetekcją czy dashboard kasjera. W ramach utworzonego inkubatora innowacji wypracowane zostały też nowe nośniki cyfrowe, które znajdują się w sklepie (np. nawigacje nad lodówkami). Także statyczne regały promocyjne zastąpiły te z dynamicznie zmieniającym się kontentem, które można kontekstowo dopasować w zależności od okazji.

W sklepach sieci Żabka testowane są elektroniczne cenówki, ułatwiające franczyzobiorcom zarządzanie cenami. W codziennym prowadzeniu sklepu pomaga dodatkowo aplikacja frappka, stworzona wspólnie z franczyzobiorcami sieci. To rodzaj zdalnego centrum dowodzenia placówką, dzięki któremu mogą oni w czasie rzeczywistym m.in. podglądać, monitorować i analizować dane sprzedażowe swojego sklepu, generować szczegółowe raporty czy przewidywać potencjalny przychód. Z powodzeniem stosowane są też kasy samoobsługowe z wideodetekcją czy dashboard kasjera.

Przy pomocy takich narzędzi jak sztuczna inteligencja badamy potrzeby i preferencje naszych klientów. W ciągu dwóch lat przeanalizowaliśmy 2 mld paragonów z ich wizyt, aby dopasować swoją ofertę pod względem celów, z jakimi przychodzą oni do sklepu. Jesteśmy też w stanie stworzyć kilkaset tysięcy kombinacji planogramów żeby wyposażyć poszczególne sklepy w najlepiej dobrany asortyment” – tłumaczy Anna Grabowska, wiceprezes zarządu ds. komercyjnych w Żabka Polska.

Cyfrowa komunikacja z klientem

Zmiana formatu otworzyła przed Żabką możliwość wejścia w cyfrową komunikację z klientami i mimo, że sieć nie posiada sklepu online, to aplikacja żappka jest jedną z najpopularniejszych w Polsce. Od połowy maja 2019 roku – kiedy została oficjalnie wprowadzona – korzysta z niej 1,7 mln osób. Według szacunków zarządu spółki, w 2020 r. aplikacja osiągnie liczbę 3 mln użytkowników. Nowością w żappce są m.in. indywidualne, zmieniające się kilkukrotnie w ciągu dnia, atrakcyjne promocje na ulubione produkty. Kolejnym dodatkiem jest sekcja z produktami, które co 24 godziny są indywidualnie dopasowywane do użytkownika przez sztuczną inteligencję. W ich wypadku klient otrzymuje jednoczesną gwarancję najlepszej ceny.

Wdrożyliśmy też kanał na Youtube, który nazywa się Kumaty. Szesnaście zgromadzonych na nim filmów przyciągnęło 76 tys. subów i miało 3,2 mln odsłon” – powiedziała Anna Grabowska. W opracowaniu nowoczesnych rozwiązań, które mają na celu udoskonalenie funkcjonowania sklepów oraz polepszenie doświadczeń zakupowych milionów klientów, pomagają spółce światowi i polscy liderzy technologiczni m.in. takie firmy jak Microsoft, Nanovo, Synerise, AiFi, Future Mind, Spark Beyond czy Ueno.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *