BiznesRynekPolecane tematy

Innowacyjność – kluczowy element rozwoju sieci sklepów Żabka

Sklepy Żabki od 3 lat przechodzą zmianę na nowy, otwarty, wciąż usprawniany, format pod nazwą Galaxy. Modyfikowana jest identyfikacja wizualna, wyposażenie, asortyment, układ produktów, pakiet usług dodatkowych, system franczyzowy a także komunikacja w placówkach. Żabka Polska chce też być pionierem, jeśli chodzi o transformację cyfrową w branży handlowej i zamierza co jakiś czas wprowadzać nowe udogodnienia.

Remodeling sieci sklepów Żabka zakończyć się ma w II połowie 2020 r. Póki co na uśmiechnięte zielone logo przeszło już blisko 4,7 tys. placówek. „Dynamika rozwoju, przy wsparciu sztucznej inteligencji pomagającej w wyszukiwaniu optymalnej lokalizacji dla naszych sklepów, da nam możliwość przekroczenia jeszcze w tym roku liczby 6000 placówek” – zapowiada Tomasz Suchański, prezes zarządu Żabka Polska. Kluczowym elementem rozwoju spółki jest innowacyjność. „Bez myślenia o nowym, bez chęci zmian, innowacji i modernizacji nie osiągniemy sukcesu” – dodaje.

Otwartość na innowacje

Żabka Polska dąży do tego, aby klient dostał w sklepie jak najszybciej to czego potrzebuje. Dlatego aż 10% całej organizacji zaangażowane jest w proces digitalizacji. A nowy, otwarty format sklepów pozwolił na transformację cyfrową i wprowadzenie zapowiadanych wcześniej zmian technologicznych w sieci. I tak Żabka testuje obecnie w ponad 100 placówkach m.in. inteligentne ekrany Digital Signage, które są cyfrowym odpowiednikiem dotychczas stosowanych plakatów. Pozwalają one na interaktywną komunikację z klientem i dynamiczną zmianę treści marketingowych.

W sklepach sieci Żabka testowane są elektroniczne cenówki, ułatwiające franczyzobiorcom zarządzanie cenami. W codziennym prowadzeniu sklepu pomaga dodatkowo aplikacja frappka, stworzona wspólnie z franczyzobiorcami sieci. To rodzaj zdalnego centrum dowodzenia placówką, dzięki któremu mogą oni w czasie rzeczywistym m.in. podglądać, monitorować i analizować dane sprzedażowe swojego sklepu, generować szczegółowe raporty czy przewidywać potencjalny przychód. Z powodzeniem stosowane są też kasy samoobsługowe z wideodetekcją czy dashboard kasjera. W ramach utworzonego inkubatora innowacji wypracowane zostały też nowe nośniki cyfrowe, które znajdują się w sklepie (np. nawigacje nad lodówkami). Także statyczne regały promocyjne zastąpiły te z dynamicznie zmieniającym się kontentem, które można kontekstowo dopasować w zależności od okazji.

W sklepach sieci Żabka testowane są elektroniczne cenówki, ułatwiające franczyzobiorcom zarządzanie cenami. W codziennym prowadzeniu sklepu pomaga dodatkowo aplikacja frappka, stworzona wspólnie z franczyzobiorcami sieci. To rodzaj zdalnego centrum dowodzenia placówką, dzięki któremu mogą oni w czasie rzeczywistym m.in. podglądać, monitorować i analizować dane sprzedażowe swojego sklepu, generować szczegółowe raporty czy przewidywać potencjalny przychód. Z powodzeniem stosowane są też kasy samoobsługowe z wideodetekcją czy dashboard kasjera.

Przy pomocy takich narzędzi jak sztuczna inteligencja badamy potrzeby i preferencje naszych klientów. W ciągu dwóch lat przeanalizowaliśmy 2 mld paragonów z ich wizyt, aby dopasować swoją ofertę pod względem celów, z jakimi przychodzą oni do sklepu. Jesteśmy też w stanie stworzyć kilkaset tysięcy kombinacji planogramów żeby wyposażyć poszczególne sklepy w najlepiej dobrany asortyment” – tłumaczy Anna Grabowska, wiceprezes zarządu ds. komercyjnych w Żabka Polska.

Cyfrowa komunikacja z klientem

Zmiana formatu otworzyła przed Żabką możliwość wejścia w cyfrową komunikację z klientami i mimo, że sieć nie posiada sklepu online, to aplikacja żappka jest jedną z najpopularniejszych w Polsce. Od połowy maja 2019 roku – kiedy została oficjalnie wprowadzona – korzysta z niej 1,7 mln osób. Według szacunków zarządu spółki, w 2020 r. aplikacja osiągnie liczbę 3 mln użytkowników. Nowością w żappce są m.in. indywidualne, zmieniające się kilkukrotnie w ciągu dnia, atrakcyjne promocje na ulubione produkty. Kolejnym dodatkiem jest sekcja z produktami, które co 24 godziny są indywidualnie dopasowywane do użytkownika przez sztuczną inteligencję. W ich wypadku klient otrzymuje jednoczesną gwarancję najlepszej ceny.

Wdrożyliśmy też kanał na Youtube, który nazywa się Kumaty. Szesnaście zgromadzonych na nim filmów przyciągnęło 76 tys. subów i miało 3,2 mln odsłon” – powiedziała Anna Grabowska. W opracowaniu nowoczesnych rozwiązań, które mają na celu udoskonalenie funkcjonowania sklepów oraz polepszenie doświadczeń zakupowych milionów klientów, pomagają spółce światowi i polscy liderzy technologiczni m.in. takie firmy jak Microsoft, Nanovo, Synerise, AiFi, Future Mind, Spark Beyond czy Ueno.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *