Biznes

Rośnie globalne wykorzystanie sztucznej inteligencji – najczęściej do automatyzacji i cyberbezpieczeństwa

Najnowsze wyniki badania zrealizowanego na zlecenie IBM pokazują, że odsetek przedsiębiorstw, które przyjęły technologię sztucznej inteligencji, wynosi obecnie 35%. W porównaniu z poprzednią edycją badania z 2021 roku oznacza to wzrost o 4%.

Rośnie globalne wykorzystanie sztucznej inteligencji – najczęściej do automatyzacji i cyberbezpieczeństwa

Co ciekawe, ze wspomnianego badania wynika, że najwyższy poziom nasycenia AI, wynoszący odpowiednio 58 i 57%, mają Chiny i Indie. Akurat w tym aspekcie Zachód jest daleko za Wschodem. Wystarczy tu przywołać statystyki ze Stanów Zjednoczonych (25%) i Wielkiej Brytanii (26%), by zauważyć, że azjatyccy liderzy mocno odjechali konkurentom. Jak się okazuje – nie tylko zachodnim, ale też z własnego kontynentu. W badaniu IBM bardzo słabo wypada bowiem Korea Południowa (22%).

Zauważyć można więc tendencję, iż kraje rozwinięte i bogate wypadają gorzej niż biedniejsza konkurencja. “Ludzie lubią powtarzać komunał, że na technologię stać tylko bogatych. Oczywiście IT kosztuje, ale dziś to ułamek dawnych kwot” – komentuje Anna Kornaś, menedżer ds. Kluczowych Klientów Team Leader z BPSC. “Kraje rozwijające się, po cichu rozszerzały swe kompetencje i dzisiaj otrzymują premię. Oczywiście wdrożenie nie jest równoznaczne z używaniem SI, ale na pewno świadczy o ambicjach i zaawansowaniu” – dodaje.

Rzeczywiście, jeżeli sprawdzimy jaki odsetek firm chińskich i hinduskich wykorzystuje sztuczną inteligencję, to zauważymy, że spadnie on odpowiednio do 30% i 27%.

Włochy i Niemcy z najwyższym nasyceniem AI w Europie

Na tle państw takich jak USA, Wielka Brytania, Korea Południowa, ciekawie wyglądają Włochy i Niemcy. Oba kraje nadal opierają się na przemyśle z dominującą rolą branży automotive, która nie jest postrzegana tak innowacyjnie, jak rewolucyjne startupy z Doliny Krzemowej, potentaci technologii użytkowej z Korei, czy fintechy z londyńskiego City.

Przeczytaj również
Raport Ayming: Innowacje – to może być sposób na wyjście z kryzysu

Mimo to włoska gospodarka może pochwalić się najwyższym w Europie nasyceniem AI tamtejszych firm (42%). Z kolei niemieckie przedsiębiorstwa mogą szczycić się najwyższym poziomem wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie, 44% firm, które deklarują, że wdrożyły AI, wykorzystuje tę technologię. Lepiej od naszych zachodnich sąsiadów wypada tylko Singapur. Tam 39% spółek deklaruje wdrożenie, a z tej grupy aż 46% używa sztucznej inteligencji.

IBM sprawdził również, co utrudnia adopcję sztucznej inteligencji. Po raz kolejny między bajki można włożyć mit o sile pieniądza. Ankietowani w globalnym badaniu na pierwszym miejscu wymienili ograniczone umiejętności, wiedzę lub doświadczenie w zakresie AI. Najwięcej, bo aż 34% respondentów wskazuje właśnie na te czynniki. Dla 29% jest to zbyt wysoka cena, a dla 25% barierą jest brak narzędzi lub platform do tworzenia modeli. Podobny odsetek (24%) wskazuje, że problemem jest to, iż jest to zbyt skomplikowane lub trudne do zintegrowania lub skalowania (24%) oraz, że przeszkodą jest duża złożoność danych (24%).

W jakich obszarach biznesowych wykorzystana jest AI?

Najczęściej do automatyzacji i cyberbezpieczeństwa. Co trzecia firma deklaruje, że inteligentne algorytmy pomagają w robotyzacji procesów informatycznych. Nieco mniej (29%) wykorzystuje sztuczną inteligencję w zakresie cybersecurity, szczególnie w zabezpieczaniu informacji i wykrywaniu zagrożeń. Podobny odsetek (28%) stosuje AI do automatyzacji procesów biznesowych.

“Roboty są wyszkolone do wykonywania określonych czynności i będą je wykonywać za każdym razem w 100%, 24/7 – bez konieczności robienia przerw na kawę. Ludzie są omylni, szczególnie, gdy wykonują czynności żmudne, nudne i powtarzalne, to właśnie tam technologia skutecznie może odciążyć pracowników” – tłumaczy Anna Kornaś.

Przeczytaj również
Rynek motoryzacyjny wciska gaz - branżę czeka wielka automatyzacja, za którą musi pójść rozwój kompetencji

Badanie daje też odpowiedź na pytanie, jakie czynniki najbardziej wpływają na rosnącą popularność rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję. Autorzy analizy podają 10 najważniejszych, ale 3 pojawiają się zdecydowanie najczęściej, a są to: postęp technologiczny w zakresie AI (43%), potrzeba redukcji kosztów i automatyzacji kluczowych procesów (42%) oraz coraz częstsze wykorzystanie inteligentnych algorytmów standardowych, gotowych do wdrożenia aplikacjach biznesowych (37%).

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.