BranżaRynek

Exatel zaprezentował dobre wyniki finansowe za rok 2019 i I kwartał 2020 roku

W 2019 roku EBITDA polskiego operatora telekomunikacyjnego Exatel wyniosła 56,3 mln zł i była wyższa o 24% względem 2018 roku. O 9% rok-do-roku wzrosła także marża po kosztach bezpośrednich, która na koniec 2019 roku wyniosła 176,4 mln zł. Głównym źródłem przychodu Spółki pozostaje niezmiernie rynek komercyjny. Wysokość wszystkich przychodów ze sprzedaży spadła o 4% w stosunku do 2018 roku i wyniosła 366,9 mln zł, ale równocześnie nastąpił wzrost rentowności.

Exatel zaprezentował dobre wyniki finansowe za rok 2019 i I kwartał 2020 roku

Utrzymujący się do 2017 roku wzrost EBITDA oraz wysokości uzyskiwanej marży bezpośredniej przełożyły się pozytywnie na wynik netto. W 2019 roku Exatel znacząco zmniejszyła stratę netto o 8,5 mln zł i zakończyła rok księgowy z wynikiem -12,1 mln zł. Wynik ten był lepszy od planowanego o 0,4 mln zł. „To wynik długofalowej strategii, której celem jest stanie się dochodowym dostawcą unikalnych, bezpiecznych rozwiązań teleinformatycznych w oparciu o własną sieć światłowodową dla biznesu, sektora publicznego oraz innych operatorów” – mówią przedstawiciele firmy.

Podstawą naszego rozwoju jest licząca ponad 20 500 kilometrów sieć światłowodowa oraz stały rozwój naszej oferty w kraju, jak i za granicą. W zeszłym roku otworzyliśmy kolejny już w punkt udostępniania naszych usług, tym razem w Pradze. Zabezpieczyliśmy ważne dla nas połączenie tranzytowe pomiędzy Frankfurtem a Warszawą, zapewniając klientom jeszcze lepsze standardy obsługi. To z kolei przełożyło się na 45% wzrost zafakturowanych przez nas usług transmisji danych do Frankfurtu” – powiedział Nikodem Bończa Tomaszewski, prezes zarządu Exatel.

Przeczytaj również
Jak okres pandemii i lockdown wpłynął na wyniki firm IT w Polsce

Lepsze od zakładanych wyniki finansowe wynikały także z rozwoju produktów i usług oferowanych przez narodowego operatora telekomunikacyjnego. Wśród najważniejszych należy wymienić usługi łączności satelitarnej, nowe produkty w ofercie telekomunikacyjnej, takie jak Wavelenght (prywatne, wysokoprzepustowe połączenie punkt-punkt w oparciu o działającą w sieci Exatel infrastrukturę DWDM), czy rozwiązania cyberbezpieczeństwa, takie jak Security Operations Center, audyty oraz inne rozwiązania bezpieczeństwa IT.

W 2019 odnotowaliśmy wzrost marży o 15,1 mln zł, co oznacza wzrost rentowności sprzedaży o 6%. Jako firma dążąca do uzyskania dodatniego wyniku netto bacznie przyglądamy się każdemu realizowanemu przez nas projektowi. Konkurujemy przede wszystkim jakością świadczonych usług oraz wyśrubowanymi standardami ich dostępności przy zachowaniu rozsądnej ceny. To dzięki temu staliśmy się zaufanym partnerem m.in. największych globalnych operatorów, sektora finansowego i międzynarodowych korporacji. I dzięki temu o 7% zwiększyliśmy w 2019 roku bazę naszych klientów” – dodaje Nikodem Bończa Tomaszewski.

Na koniec marca 2020 roku, EBITDA spółki wyniosła 15,2 mln zł i była wyższa o 7% od planowanej. Wysokość marży po kosztach bezpośrednich wyniosła z kolei 45,7 mln zł i była wyższa od planowanej o 0,17%. Dzięki temu wynik netto wyniósł -1,8 mln zł (lepiej o 0,8 mln zł od wartości planowanej). Przychody ze sprzedaży zamknęły się kwotą 86,3 mln zł.

Od początku tego roku intensywnie pracujemy nad dalszym rozwojem firmy. W marcu otworzyliśmy nowy punkt wymiany ruchu IP w Paryżu, chwilę później kolejny w Pradze. Dzięki modernizacji połączenia Frankfurt – Warszawa dysponujemy obecnie najmniejszym na rynku opóźnieniem na tej trasie. To usługa niezwykle ważna dla tranzytu danych na linii Wschód – Zachód Europy, w szczególności dla instytucji finansowych. Oferujemy nowe usługi transmisji danych dla regionu Azja i Pacyfik oraz rozszerzamy naszą obecność na rynkach Ameryki Południowej” – podkreśla Rafał Magryś wiceprezes zarządu Exatel.

Przeczytaj również
Comarch: 44,9 mln zł zysku w pierwszym kwartale 2020 roku

Polski operator telekomunikacyjny rozwija także swoją dotychczasową działalność, jak choćby w zakresie łączności międzynarodowej dla biznesu, czy oferowanych przez siebie rozwiązań satelitarnych. Stale też wprowadza nowe usługi, np. SOC Assistance, wideokonferencje realizowane w oparciu o własną infrastrukturę czy usługi pakietowe kierowane do jednostek samorządu terytorialnego.

Ten rok będzie także pierwszym, w którym będziemy dysponowali całkowicie własnym rozwiązaniem. Mówię tutaj o naszym autorskim antyDDoS TAMA. Projekt badawczo-rozwojowy zakończyliśmy pod koniec 2019 roku. Od początku tego roku TAMA działa już w naszej sieci. Dzięki temu zbieramy nowe doświadczenia i nieustannie ją rozwijamy. Liczę, że rozwiązanie to będzie miało swój wydatny udział w dobrych wynikach na koniec 2020 roku” – podsumowuje Rafał Magryś.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *