BiznesCDO

Nowe technologie zmieniają sektor bankowy

Nowe kanały i udogodnienia dotyczące dostępu do usług bankowych, personalizacja i automatyzacja obsługi, a także nowe rodzaje zabezpieczeń to tylko niektóre z rozwiązań wprowadzanych przez sektor bankowy. Wszystkie opierają się na możliwościach nowych technologii IT.

W bankach realizowane są dziś projekty mające na celu poprawę efektywności operacyjnej, zapewnienie zgodności z regulacjami, usprawnienie obsługi klienta, czy wdrożenie nowych kanałów obsługi, jak również inicjatywy w zakresie wzmocnienia bezpieczeństwa lub zautomatyzowania wybranych procesów. Eksperci National Westminster Bank podkreślają, że nowe technologie to w równej mierze przyszłość, jak i teraźniejszość sektora bankowego.
Co ważne, choć szybkość wdrażania i przyswajania nowych technologii przez użytkowników zależy od stopnia zaawansowania usług bankowych w danym państwie, to Polska pozostaje jednym z liderów rozwoju nowoczesnych usług bankowych. Jak przyznają przedstawiciele National Westminster Bank, o ile w Stanach Zjednoczonych – kraju o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego – dużą popularnością wciąż cieszą się czeki, tak w Polsce dość powszechnie korzystamy już z płatności zbliżeniowych. Z tego sposobu płatności Polacy korzystają nawet 20 razy częściej niż Niemcy. Jakie zatem usługi i rozwiązania mają szansę upowszechnić się w polskim sektorze bankowym w najbliższych latach?

Większa personalizacja usług

Banki już dziś prześcigają się w dostarczaniu usług coraz prostszych i wyposażonych w większą liczbę użytecznych narzędzi. Wedle prognoz projektów związanych z uruchomieniem nowych kanałów dostępu, rozwojem aplikacji mobilnych, czy ułatwień w zakresie korzystania z usług bankowych będzie przybywać. Co ważne, według ekspertów EY aż 70 proc. osób jest skłonnych udostępnić bankom dodatkowe informacje w celu otrzymania spersonalizowanych usług. Dane te z kolei mogą zostać wykorzystane na potrzeby wzmocnienia sprzedaży lub rozwoju oferty wykraczającej poza tradycyjny obszar działalności sektora bankowego.

Automatyzacja przetwarzania danych

Pomocne w przetwarzaniu rosnących zbiorów danych dostępnych dla banków okazują się rozwiązania wykorzystujące mechanizmy sztucznej inteligencji. Instytucje finansowe skorzystają na tego typu rozwiązaniach m.in. w zakresie analizowania oraz selekcji najistotniejszych danych, także nieustrukturyzowanych i to w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Rozwiązania takie już znajdują zastosowanie w obszarze bezpieczeństwa i sprzedaży produktów bankowych. Z raportu opublikowanego przez Digital Banking wynika, że blisko 35 proc. firm z sektora finansowego wdrożyło już co najmniej jedno rozwiązanie z zakresu uczenia maszynowego. Dodatkowo, rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję okazują się przydatne także w kontekście personalizacji ofert i komunikacji z klientami. W sektorze bankowym nie brak też projektów zakładających wykorzystanie czatbotów na potrzeby obsługi klienta oraz korzystania z systemu transakcyjnego. „Zastosowanie technik sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego pozwala nie tylko odciążyć pracowników i skierować ich uwagę na złożone problemy klientów, ale również włączyć do cyfrowego świat osoby dotychczas wykluczone. Przykładowo, chatboty i rozpoznawanie mowy otwierają systemy informatyczne na interakcje z osobami niewidomymi” – mówi Andrzej Pacek, Head of Technology & Data w National Westminster Bank.

Nowe zabezpieczenia biometryczne

Istotna część projektów IT realizowanych obecnie w sektorze bankowym wprost dotyka obszaru bezpieczeństwa danych, skutecznego uwierzytelniania użytkowników, a także wykrywania wszelkiego rodzaju nadużyć. W skali świata rośnie również zainteresowanie zabezpieczeniami biometrycznymi, które – w powiązaniu z odpowiednimi systemami – pozwolą m.in. na bezpieczniejszą, ale i wygodniejszą autoryzację transakcji. Przykładowo, w Szwecji wprowadzono możliwość zapłaty przez dotknięcie dłonią specjalnego czytnika dołączonego do kasy fiskalnej. Wdrożenie podobnych usług na szerszą skalę może okazać się tylko kwestią czasu. „Wdrożenia biometrii to przykład ilustrujący, jak ewoluuje podejście do zagadnień bezpieczeństwa. Weryfikacja tożsamości czy poziomu uprawnień powinna odbywać się w sposób niemal niezauważalny. Aby to osiągnąć, bezpieczeństwo i technologia muszą współpracować od etapu pomysłu aż po finalne wdrożenie, co pozwoli połączyć wygodę dla użytkownika z odpowiednią ochroną jego danych czy środków finansowych” – uważa Marcin Świdziński, Head of Security Poland w National Westminster Bank.

Blockchain jako usprawnienie systemów transakcyjnych

Wykorzystanie technologii Blockchain w sektorze bankowości to jeden z bardziej naturalnych obszarów inwestycji sektora bankowego – i nie tylko. Blockchain znajduje już zastosowanie m.in. w ramach globalnych systemów transakcyjnych. Rozproszony rejestr Blockchain może być również podstawą nowych, bezpośrednich i bezpiecznych usług płatniczych, które będą wygodniejsze dla użytkowników, a także realizowane szybciej niż jest to możliwe dotychczas.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *