BiznesRynekPolecane tematy

Sektor handlowy przyśpiesza digitalizację sprzedaży wielokanałowej

Niemal połowa (49%) organizacji z sektora handlu detalicznego ocenia poziom digitalizacji swojej firmy, kanałów sprzedaży oraz komunikacji z klientem, jako wysoki – wynika z ankiet opublikowanych w raporcie „Omnichanel – z ewolucji w rewolucją” przygotowanym przez Colliers International. 33% respondentów wskazuje natomiast, że jest on przeciętny. Potwierdza to dotychczasowe obserwacje, że na polskim rynku handlowym proces ewolucyjnej transformacji w kierunku sprzedaży wielokanałowej rozpoczął się już kilka lat przed pandemią COVID-19. Obecny kryzys stał się zaś impulsem, który znacznie go przyspieszył.

Sektor handlowy przyśpiesza digitalizację sprzedaży wielokanałowej

Okazuje się, że do końca 2019 roku, czyli jeszcze przed wybuchem pandemii, jako główne kanały komunikacji z klientem ankietowani wskazywali stronę www oraz Facebook. Głównym narzędziem sprzedaży online u 43% badanych był własny sklep internetowy, a najpopularniejszą formą dostaw towarów zakupionych online były usługi kurierskie lub paczkomaty. Jak czytamy w raporcie, w ubiegłym roku tylko 8% sklepów w Polsce nie prowadziło żadnej formy sprzedaży online. Okres pandemii przyczynia się do przyspieszenia wprowadzanych zmian, wykorzystania nowych kanałów sprzedaży, komunikacji z klientami czy dostaw towarów, wskazują autorzy raportu.

„Od kilku lat e-commerce rósł w siłę, notując olbrzymie wzrosty. Jednak obecna sytuacja sprawiła, że dynamika rozwoju gwałtownie przyspieszyła. Ci, którzy zastanawiali się, jaki procent biznesu powinna zajmować sprzedaż online, znaleźli obecnie odpowiedź – jak największą” – mówi Jadwiga Żurek, dyrektor sprzedaży w Arvato Supply Chain Solutions Polska.

COVID-19 dynamizuje rozwój sprzedaży online

Pandemia nie jest sama w sobie powodem zmian, ale ma zdecydowany wpływ na dynamikę ewolucji handlu w kierunku sprzedaży wielokanałowej, znacząco ją przyspieszając, podkreślają twórcy badania. Od początku roku do końca kwietnia liczba sklepów internetowych w Polsce zwiększyła się o 1,7 tys. i osiągnęła poziom 40 tys. Na samej platformie Allegro sprzedaż rozpoczęło 15 tys. nowych firm, a Facebook uruchomił nową opcję Facebook Shops.

Według 32% badanych udział sprzedaży internetowej w pierwszych miesiącach pandemii wzrósł o ponad 100%. Warto wziąć jednak pod uwagę, że nie były to nominalnie duże poziomy sprzedaży, ponieważ udział e-commerce w handlu detalicznym w Polsce wynosi obecnie jedynie około 10%. Z pewnością jednak trend sprzedaży online będzie w przyszłości wzrostowy. Eksperci prognozują, że dla wielu organizacji osiągnie on w perspektywie kilku lat poziom ok. 20-25% całości sprzedaży.

Digitalizacja fundamentem rozwoju

Okres pandemii sprawił, że strategia digitalizacji stała się fundamentem utrzymania rozwoju i stabilności biznesowej. Na pytanie o zwiększenie inwestycji w digitalizację z powodu sytuacji związanej z pandemią, 69% ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Mierząc się ze społeczną izolacją, sieci handlowe wprowadziły wiele ciekawych i niekonwencjonalnych rozwiązań sprzedaży oraz dostaw. Z zebranych odpowiedzi wynika jednak, że upłynęło zbyt mało czasu, aby podać konkretne rozwiązania w zakresie nowych technologii, które zostaną wprowadzone na stałe, zauważają przedstawiciele Colliers International.

„Trudno obecnie o konkretne scenariusze wzrostu zakupów online, jednak pewne jest, jakie czynniki będą odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu zachowań zakupowych – to wygoda i jakość doświadczeń klientów oraz poziom obsługi. Okres pandemii i zwiększona w jego trakcie aktywność zakupów online tyko wyostrzyła znaczenie jakości obsługi i doświadczeń, także dla kanału e-commerce. Bez inwestycji w bardziej sprawne systemy nawigacji, czytelne layouty, trafniejsze wyszukiwarki, dobre zdjęcia, pełne opisy produktów, klienci nie utrzymają się na stałe w określonych sklepach online” – podsumowuje Marta Machus-Burek, senior partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w Colliers International.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *