BiznesRynek

Raport Accenture: Zwyczaje zakupowe generacji Z czyli cyfrowy dysonans

Połowa przedstawicieli generacji Z przynajmniej raz dziennie korzysta z mediów społecznościowych – dla 57% ankietowanych to źródło informacji o promocjach, wynika z II edycji raportu “Jak kupuje generacja Z” przygotowanego przez Accenture i Fashion Biznes. Jednocześnie 44% Post-Millennialsów planuje ograniczyć korzystanie z Internetu i platform społecznościowych, ponieważ uważa, że poświęca im za dużo czasu.

Raport Accenture: Zwyczaje zakupowe generacji Z czyli cyfrowy dysonans

Najważniejsze informacje

  • Przedstawiciele generacja Z najbardziej ze wszystkich przebadanych pokoleń tęsknią za bezpośrednimi kontaktami dostępnymi bez ograniczeń - 46% z nich uważa, że nauka i praca zdalna źle wpływają na ich samopoczucie oraz produktywność.
  • 67% Post-Millennialsów uważa, że w Internecie i mediach społecznościowych mogą znaleźć ekspertów z interesujących ich dziedzin oraz zdobyć wiedzę.
  • Istotny wpływ social mediów na najmłodszą grupę konsumentów podczas zakupów, oznacza że rośnie także rola edukacyjna tych mediów. Według ekspertów, powinno to być istotną wskazówką dla firm, iż warto komunikować nie tylko informacje o produktach, ale również treści edukacyjne czy społeczne.
  • 27% przedstawicieli generacji Z deklaruje chęć robienia większej ilości zakupów online.
  • 64% młodych konsumentów inspiruje się tym, co ogląda w sklepie stacjonarnym lub w witrynach sklepowych, przy zakupie odzieży, obuwia lub akcesoriów.
  • Rośnie liczba cyfrowych punktów styku z konsumentem, a co za tym idzie, możliwości sprzedaży produktów. Jak wynika z badania, ta złożoność interakcji będzie wymagała od firm wykorzystania zaawansowanych technologii, ale pozwoli dostarczać konsumentom spersonalizowane i kontekstowe doświadczenia.

Celem wspomnianego badania Accenture i Fashion Biznes było zrozumienie wpływu ostatnich miesięcy na sposób realizacji procesów zakupowych młodego pokolenia (osób urodzonych po 1995 roku), a także powiązanych z nimi sfer życia zdominowanych przez narzędzia cyfrowe.

Jak się okazuje, przedstawiciele generacja Z najbardziej ze wszystkich przebadanych pokoleń tęsknią za bezpośrednimi kontaktami dostępnymi bez ograniczeń – 46% z nich uważa, że nauka i praca zdalna źle wpływają na ich samopoczucie oraz produktywność, a jak już wspomniano, 44% planuje ograniczyć przebywanie w sieci. 2/3 badanych traktuje wyjście do galerii handlowej jako formę spędzenia czasu w innym miejscu (67%) lub możliwość wspólnego wyjścia z rodziną i znajomymi (66%). Z drugiej strony, połowa Post-Millennialsów przynajmniej raz dziennie korzysta z portali społecznościowych, nie tylko traktując je jako źródło informacji o promocjach – 67% respondentów uważa, że w Internecie i mediach społecznościowych mogą również znaleźć ekspertów z interesujących ich dziedzin oraz zdobyć wiedzę.

Ten dualizm zachowań i ścieranie się świata cyfrowego z analogowym może wyraźnie wpłynąć na sposób funkcjonowania młodego pokolenia. Jak wskazują autorzy badania, organizacje powinny więc przygotować się na świat po pandemii i współistnienie obu przestrzeni – cyfrowej i fizycznej, które obejmują znacznie większą liczbę punktów styku z konsumentem niż obecnie.

Jak Generacja Z spędza czas online?

Najmłodsze pokolenie konsumentów najchętniej sięga po cyfrową rozrywkę.  Co trzeci z nich przynajmniej raz na dobę korzysta z platform streamingowych do oglądania filmów lub słuchania muzyki. To blisko dwukrotnie więcej osób niż w grupie milenialsów. Z kolei wspomniany wcześniej istotny wpływ social mediów na tę grupę podczas zakupów, oznacza jednocześnie, że rośnie także rola edukacyjna tych mediów. Według ekspertów, powinno to być istotną wskazówką dla firm, iż warto komunikować nie tylko informacje o produktach, ale również treści edukacyjne czy społeczne.

“Cyfrowe formy rozrywki to obszary, do których w przyszłości coraz częściej będą przechodziły działania marek odzieżowych i kosmetycznych. Umożliwią one nie tylko interakcję z konsumentem, ale przede wszystkim zapewnią możliwość sprzedaży produktów fizycznych, jak i ich cyfrowych wersji – jedną z popularnych technologii dla wirtualnych wersji ubrań są tokeny NFT (Non-Fungible Token – cyfrowy token oparty o technologię blockchain). Warto podkreślić, że każdy cyfrowy punkt kontaktu z klientem może być nowym miejscem sprzedaży. To kierunek dalszej ewolucji e-commerce” – uważa Rafał Reif, Head of Fashion & Retail Poland Accenture.

I tak, około 60% wszystkich konsumentów chce w przyszłości utrzymać obecny udział zakupów internetowych w całości zakupów w kategorii moda i kosmetyki. Jednocześnie 27% przedstawicieli generacji Z deklaruje chęć robienia większej ilości zakupów online. Co ciekawe, najbardziej chętną grupą do zwiększenia udziału zakupów internetowych są przedstawiciele generacji baby boomers. Jak wynika z raportu, 30% tej grupy chce kupować przez Internet więcej niż obecnie, co oznacza, że jest to istotny segment dla rynku e-commerce.

Post-Millennialsi potrzebują także kontaktów offline

I choć młode pokolenie spędza coraz więcej czasu w wirtualnym świecie to, jak już wspomniano, nauka i praca zdalna nie najlepiej wpływają na ich samopoczucie i produktywność (46%). Mimo, że obowiązkiem tym dotknięte jest całe społeczeństwo, jest to o 11% więcej, niż wśród przedstawicieli generacji X – czyli rodziców generacji Z, którzy w czasie pandemii pracują zdalnie.

Ponadto 62% ankietowanych z generacji Z uważa, że wirtualne relacje są bardziej ulotne i powierzchowne. Co najmniej 60% przedstawicieli wszystkich pokoleń zgadza się z tym stwierdzeniem. Co ciekawe, tylko 1/3 ankietowanych z generacji Z planuje ograniczyć korzystanie z mediów społecznościowych, ponieważ uważa, że za bardzo ingerują w ich prywatność, czytamy w raporcie.

Sklepy stacjonarne pełnią wciąż istotną rolę

Z raportu wynika, że pandemiczne ograniczenia wpłynęły na tęsknotę za wspólnym spędzaniem czasu poza domem. Galeria handlowa czy sklep stacjonarny stały się obecnie miejscem spotkań, zastępując zamknięte szkoły, restauracje, bary czy kluby. Według badania, 67% generacji Z traktuje wyjście do galerii handlowej jako formę spędzania czasu, a 66% jako możliwość wspólnego wyjścia z rodziną i znajomymi. Siłą rzeczy sklepy internetowe nie mogą pełnić tej funkcji społecznej, ale nadal nie dorównują też pod względem prezentacji produktów sklepom stacjonarnym.

Nawet 72% przedstawicieli generacji Z wskazało oglądanie nowych produktów w sklepach stacjonarnych jako najważniejsze źródło inspiracji przy zakupie kosmetyków. 64% młodych konsumentów inspiruje się tym, co ogląda w sklepie stacjonarnym lub w witrynach sklepowych, przy zakupie odzieży, obuwia lub akcesoriów. Oznacza to więc, że przedstawiciele generacji Z podczas zakupów inspirują się tym, co widzą w sklepach stacjonarnych, w większym stopniu niż treściami w mediach społecznościowych – podkreślają autorzy badania.

“Ostatni rok intensywnego życia online spowodował chęć powrotu do bezpośrednich relacji. Dotyczy to wielu obszarów życia, w tym również procesu zakupowego, dlatego też firmy powinny na bieżąco badać i obserwować to jak zmieniają się konsumenci, ich preferencje czy potrzeby” – twierdzi Rafał Reif.

Rośnie liczba cyfrowych punktów styku z konsumentem, a co za tym idzie, możliwości sprzedaży produktów. Jak wynika z badania, ta złożoność interakcji będzie wymagała od firm wykorzystania zaawansowanych technologii, ale pozwoli dostarczać konsumentom spersonalizowane i kontekstowe doświadczenia.

“Młodzi konsumenci są też coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z cyfrowymi mediami. Może to oznaczać powrót do częstszej realizacji potrzeb w świecie offline czy okresowego detoksu od cyfrowej rozrywki. Zmienił się sposób postrzegania galerii handlowych oraz sklepów stacjonarnych – odpowiednio dostosowana wielkość sieci sprzedaży z atrakcyjną przestrzenią może stać się przewagą konkurencyjną dla marek w świecie po pandemii” – podsumowuje Rafał Reif.

Pełny raport dostępny jest pod linkiem: https://accntu.re/3a6ZlI0

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *