Rynek

Polacy w social mediach – na Facebooku szukamy wsparcia, na Twitterze politykujemy, a na Instagramie wszystko jest piękne

Jak wynika z analizy SentiOne, polskiej firmy zajmującej się m.in. monitoringiem internetu, ze wszystkich portali społecznościowych najpopularniejszy w Polsce jest Facebook. Głównie szukamy na nim wsparcia i promujemy zbiórki charytatywne. Drugim najpopularniejszym portalem jest Twitter, na którym przede wszystkim zajmujemy się polityką, a większość dyskusji ma charakter narodowy (słowo „polski” odmieniane jest przez wszystkie przypadki). Z kolei na Instagramie rozmawiamy głównie o pięknie i ciałopozytywności, a LinkedIn, jak się okazuje, zdominowany jest przez mężczyzn.

Polacy w social mediach – na Facebooku szukamy wsparcia, na Twitterze politykujemy, a na Instagramie wszystko jest piękne

W Polsce z mediów społecznościowych korzysta 25,9 mln osób, a więc blisko 70% populacji naszego kraju – wynika z raportu Hootsuite “Social media w Polsce 2021”. Firma SentiOne sprawdziła nie tylko, z których mediów społecznościowych Polacy korzystają najczęściej, ale też do czego używają poszczególnych platform i co o nich piszą w Internecie. Analizie poddano niemal 5,2 mln wypowiedzi w języku polskim z mediów społecznościowych, forów, blogów, serwisów, portali, serwisów wideo oraz porównywarek opinii z ostatnich trzech miesięcy.

Na Facebooku najczęściej szukamy wsparcia

Najpopularniejszym portalem społecznościowym wśród Polaków jest Facebook, zarówno pod względem liczby wypowiedzi na nim jak i o nim. Rozmowy na jego temat mają bardzo pozytywny wydźwięk – Brand Health Index według SentiOne, czyli stosunek dobrych komentarzy do złych, wynosi 0,74. Zazwyczaj piszemy na Facebooku we wtorki w okolicach godziny 20:00.

Najczęściej używane przez Polaków na Facebooku sformułowania to „pozdrawiam”, „dziękuję”, „życzę miłego dnia”. Z czego to wynika? “Facebook jest najpopularniejszym medium do szukania i udzielania pomocy. Każdego dnia wielu ludzi publikuje linki do zbiórek charytatywnych, promuje działalność fundacji, prosi o wsparcie swojego biznesu lub fanpage” – komentuje Agnieszka Uba, Head of Product Marketing z SentiOne.

Przeczytaj również
Zwinne i zautomatyzowane – tak będzie wyglądało testowanie oprogramowania w najbliższych latach

Inną grupą są pozdrowienia sarkastyczne. Internauci „pozdrawiają” bowiem irytujących rozmówców, antyszczepionkowców, zwolenników teorii spiskowych i przeciwników politycznych. Wśród najpopularniejszych słów używanych na Facebooku wyróżnia się także „Trzaskowski”. Dzięki dużej aktywności w mediach społecznościowych prezydent Warszawy jest jedynym politykiem w zestawieniu najpopularniejszych dyskusji.

Twitter – miejsce do dyskusji o sprawach narodowych

Drugim medium społecznościowym najchętniej używanym przez Polaków jest Twitter, na którym najczęściej piszemy w środy o godzinie 21:00. Brand Health Index jest w tym przypadku dość niski – tylko 0,48. Na Twitterze najczęściej rozmawiamy o polityce, a najpopularniejsi autorzy wpisów to TVN24, TVP Info, Newseek Polska i Kancelaria Premiera RP.

Dyskusje na Twitterze zdają się dotyczyć przede wszystkim spraw narodowych – najczęściej używane słowo to „polski”, odmieniane przez wszystkie przypadki: „polski ład”, „rząd Polski”, „polska przestrzeń powietrzna”, „kadra Polski”, „polski konflikt z Czechami”, „poczta polska” i „polscy lekkoatleci”, wskazują badania SentiOne.

Polacy w social mediach – na Facebooku szukamy wsparcia, na Twitterze politykujemy, a na Instagramie wszystko jest piękne

Na Instagramie wszystko jest piękne

Trzecie miejsce na podium zajmuje Instagram z bardzo pozytywnym Brand Health Index na poziomie 0,85. Tutaj jak się okazuje, najczęściej aktywni jesteśmy we wtorki i środy między 21:00 a 22:00. Dominują rozmowy wokół tematu piękna: pięknego życia, pięknych zdjęć i widoków, pięknych wnętrz, pięknych stylizacji i pięknych par.

“Popularność rozmów o pięknie to także pokłosie obecnego trendu bodypositive” – komentuje Agnieszka Uba. Wiele osób pisze: „nie będę wam tu pokazywać tylko pięknego życia, ale też prawdziwe”. A jednym z najpopularniejszych jest post Martyny Wojciechowskiej o pięknym kameleonie.

Przeczytaj również
Blisko 78 milionów transakcji w I kwartale 2020 roku – BLIK rozkręca się na dobre

LinkedIn to domena mężczyzn

Kolejne miejsce zajmuje LinkedIn, o którym najczęściej rozmawiamy na Facebooku, zachęcając do obserwowania profili osób lub firm. O ile w przypadku pozostałych omawianych portali zainteresowanie osób wypowiadających się na ich temat rozkłada się mniej więcej po równo między kobiety i mężczyzn, tak w tym wypadku ponad 70% stanowią mężczyźni. Jest to też jedyny portal, o którym mężczyźni wypowiadają się bardziej pozytywnie.

Polacy korzystają z LinkedIn zgodnie z jego przeznaczeniem, czyli przede wszystkim do promowania firm, produktów i usług. Jak wynika z analizy SentiOne, najczęściej piszemy na LinkedIn w środy i czwartki około 9:00 i 15.00

Albicla nie budzi już zainteresowania

Polski portal społecznościowy Alibcla, który po uruchomieniu w styczniu cieszył się ogromną popularnością w sieci, teraz nie budzi już dużego zainteresowania, a większość wypowiedzi na jego temat ma negatywny wydźwięk. Posty najczęściej pojawiają się tam w czwartki i niedziele o 11:00, 75% użytkowników to mężczyźni.

Z kolei TikTok często pojawia się w rozmowach  na Facebooku i Twitterze oraz w recenzjach, np. na Google Play Store czy App Store. Najczęściej publikujemy tam posty w środy około godziny 21:00. Większość opinii jest bardzo pozytywna, a najpopularniejsze sformułowania to: „fajna aplikacja”, „super”, „najlepsza”, „polecam”, „chcę konto”.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *