BiznesCDORynekPolecane tematy

Technologie bezprzewodowe spowodują nową falę Internetu Rzeczy w logistyce

W najbliższym czasie nawet 75% menedżerów zarządzających łańcuchami dostaw planuje wdrożenie przynajmniej jednej technologii bezprzewodowej nowej generacji, aby zwiększyć transparentność procesów logistycznych – wynika z opublikowanego przez DHL raportu „Next-Generation Wireless in Logistics”. Według autorów badania, trzy główne trendy w logistyce dotyczyły będą właśnie całkowitej przejrzystości procesów, autonomiczności pojazdów i robotów, a także rozwoju systemów predykcyjnych.

Technologie bezprzewodowe spowodują nową falę Internetu Rzeczy w logistyce

Ostatnimi czasy świat nowych technologii „rozpalają” informacje dotyczące bezprzewodowej sieci komórkowej 5G, która – wdrażana w wielu krajach – oferuje szybszą prędkość, większą przepustowość czy też spersonalizowane usługi dla połączonych, inteligentnych urządzeń nowej generacji. Jednak bezprzewodowość to nie tylko 5G. Na potrzeby zastosowań przemysłowych rozwinięto zarówno popularne i doskonale znane technologie, takie jak Wi-Fi czy Bluetooth, a także te bardziej niszowe, takie jak Low Power Wide Area Networks (LPWAN) czy Satelity Low Earth Orbit (LEO). Jak podkreślają twórcy raportu, to właśnie tego rodzaju innowacje umożliwią dokonanie następnego kroku w rewolucji komunikacyjnej, aby przybliżyć nas do nowej rzeczywistości, w której wszyscy i wszystko będzie połączone ze sobą w każdym miejscu na świecie.

„Przed pandemią wiedza o łańcuchach dostaw była domeną przede wszystkim menedżerów i specjalistów. Jednak w jej trakcie wiele firm dostrzegło, jak cenna jest wiedza dotycząca sprawności łańcuchów dostaw, które gwarantują, że otrzymujemy niezbędne produkty w konkretnym czasie, pod określonym adresem” – wskazuje Edwin Osiecki, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w DHL. „Łączność to nie jest tematyka, która powinna interesować tylko specjalistów ds. logistyki – w końcu sprawność międzynarodowych doręczeń dotyczy każdego z nas, niezależnie od tego, czy zamawiamy podzespoły z Europy Zachodniej, czy produkty z wyprzedaży w Chinach. Z tego względu wdrażanie nowych technologii w branży odgrywa tak ogromną rolę” -dodaje.

Wyzwania stojące przed współczesną logistyką

Spośród 800 menedżerów zankietowanych przez DHL, 60% respondentów stwierdziło, że ich łańcuchy dostaw nie są obecnie wystarczająco transparentne. Wśród trzech kluczowych wyzwań, na które zwrócili oni uwagę, znajdują się: osiągnięcie realnej przejrzystości, brak jednej scentralizowanej platformy do napędzania inicjatyw opartych na Internecie Rzeczy oraz fragmentaryczne, wybiórcze zbieranie danych ze zróżnicowanych łańcuchów dostaw.

Z tego też względu trzy najważniejsze priorytety, które mają doprowadzić do zwiększenia transparentności, to: kompleksowa przejrzystość transportu i zasobów oraz wdrożenie analityki danych generowanych przez łańcuchy dostaw. Z kolei 75% respondentów zadeklarowało chęć implementacji przynajmniej jednej technologii bezprzewodowej w najbliższej przyszłości, aby osiągnąć swoje cele związane z transparentnością – czytamy w raporcie DHL.

Po transformacji przemysłu lekkiego, cyfrowa rewolucja zmienia teraz gwałtownie ten cięższy, czyli m.in. motoryzację, produkcję czy opiekę zdrowotną” – mówi Markus Kückelhaus, Vice President Innovation & Trend Research, DHL Customer Solutions & Innovation w DHL. „Nasz sektor, czyli logistyka, będzie czerpać największe korzyści z digitalnej rewolucji napędzanej przez Internet Rzeczy, ale zarazem stanie się największym motorem napędowym jej rozwoju. Chociaż już teraz niektóre sektory naszej branży są inteligentne i połączone, technologie bezprzewodowe nowej generacji zapoczątkują nową falę Internetu Rzeczy w logistyce”

Technologie bezprzewodowe spowodują nową falę Internetu Rzeczy w logistyce

Trzy kluczowe trendy

Jak wskazują twórcy raportu, przyszłość, w której wszyscy i wszystko będzie podłączone do sieci, pozwoli na rozwój trzech kluczowych trendów w sektorze logistycznym:

  • Całkowita przejrzystość – Każda dostawa, zasoby logistyczne, infrastruktura czy obiekty będą ze sobą połączone dzięki szerokiej dostępności sieci i przystępnym kosztowo czujnikom o wysokiej wydajności. Umożliwi to wysoce efektywną automatyzację, usprawnienie procesów, szybsze i bardziej transparentne rozwiązywanie incydentów oraz – co najważniejsze – najlepszą jakość obsługi zarówno klientów B2B, jak i B2C.
  • Autonomia na jeszcze szerszą skalę – Wszystkie autonomiczne pojazdy – czy to roboty w centrach, czy samochody na publicznych drogach – są uzależnione od bardzo szybkiej i niezawodnej komunikacji bezprzewodowej, aby nawigować i efektywnie przemierzać świat. Popularność takich rozwiązań już teraz rośnie, ale to właśnie komunikacja bezprzewodowa następnej generacji będzie kluczowym motorem, który napędzi ich szerokie wykorzystanie, przybliżając świat w kierunku autonomicznych łańcuchów dostaw.
  • Doprowadzenie przewidywań do perfekcji – Już teraz wiele urządzeń funkcjonuje w trybie online. Ilość, szybkość i różnorodność danych, które zbieramy, wzrośnie trzykrotnie w porównaniu do dużych zbiorów, które już teraz generujemy. Nieustanny postęp systemów uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w połączeniu z bardzo niskimi opóźnieniami technologii bezprzewodowej nowej generacji oznacza, że systemy predykcyjne zbierające informacje i zajmujące się prognozami, szacowaniem czasu i tras dostawy już nie będą ograniczane przez dłuższy czas odpowiedzi czy stan sieci bezprzewodowych.

Chociaż większość przewidywanego wzrostu zostanie osiągnięta z wykorzystaniem technologii, które już znamy, prawdziwie uniwersalna integracja będzie wymagała odpowiedniego podejścia, zwracają uwagę eksperci DHL. Korzyści są jednak liczne: większa pojemność, szerszy zasięg, szybsza prędkość, lepsza efektywność energetyczna czy niższe koszty – podsumowują.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *