Pomysł z PolskiStartupyRynek

Nethansa – sztuczna inteligencja w służbie zautomatyzowanej sprzedaży na marketplace’ach

Autorska Platforma Nethansy, stworzona przez polską firmę o tej samej nazwie, pozwala na automatyzację sprzedaży na marketplace’ach takich jak Amazon i Kaufland.de na wszystkich rynkach europejskich, na których działają te platformy. Narzędzie to udostępniono w modelu SaaS. Dalszą międzynarodową ekspansję spółki wsparł w tym roku fundusz inwestycyjny Warsaw Equity Group (WEG), który był wiodącym inwestorem w pierwszej rundzie finansowania (Seria A), podczas której Nethansa zebrała ok. czterech milionów euro.

Nethansa – sztuczna inteligencja w służbie zautomatyzowanej sprzedaży na marketplace’ach
Nethansa – zespół Źródło: Nethansa

Jak wynika z badań PwC, sześciu na dziesięciu konsumentów wybiera produkty, kierując się optymalnymi cenami. Coraz częściej zarządzanie nimi w sposób zautomatyzowany wspomaga sztuczna inteligencja.

„AI to prawdziwy game-changer w obszarze sprzedaży na marketplace-ach. Bez względu na czas i okoliczności, bez chwili przerwy, algorytmy zmieniają cenę tak, by zadowolić klientów i utrzymać odpowiednią marżę gwarantującą zysk. W efekcie, wykorzystując duże zbiory danych, firmy zarabiają więcej niż oczekiwały” – tłumaczy Sascha Stockem, prezes zarządu i założyciel Nethansy.

W ten sposób działa właśnie stworzona przez trójmiejską spółkę platforma Nethansa. Wykorzystuje ona sztuczną inteligencję do predykcji cen oraz wyników sprzedaży. Poza tym analizuje oferty konkurencji i automatycznie optymalizuje ceny produktów, dzięki czemu skokowo zwiększa marżę swoich użytkowników.

„Dodatkowy zysk wynika wyłącznie z działania systemu, który np. podnosi ceny produktów, jeśli nie ma konkurencji na rynku, bądź jest ona niewielka. Analogicznie system obniża ceny jeśli konkurencja jest duża. Pozwala to nadal prowadzić płynną sprzedaż i utrzymać tzw. BuyBox, który jest bardzo istotny dla każdego sprzedającego na Amazon” – wskazuje prezes Nethansy.

Do wspomnianej optymalizacji cen należy jeszcze dodać automatyzację sprzedaży i autonomizację procesów logistycznych – te procesy również wspomaga platforma Nethansy.

40 mln zł zysku rocznie dla klientów Nethansy

Nethansę założono w 2016 roku. Już w kolejnym powstała pierwsza wersja autorskiego narzędzia, które wspiera obecnie polskie i europejskie firmy w ekspansji na zagraniczne rynki za pośrednictwem największych platformach handlowych świata. Spółka opiekuje się swoimi klientami na każdym etapie sprzedaży na Amazonie czy Kaufland.de: od wprowadzenia w ekosystem serwisu, przez optymalizację wszystkich procesów i obsługę klienta w wymaganych językach, po pełną automatyzację sprzedaży.

Ile więc mogą zarobić firmy, dzięki temu systemowi i jego wytrenowanej sztucznej inteligencji, która dynamicznie zarządza polityką cenową? Jak zapewniają przedstawiciele Nethansy, ich oprogramowanie aktualnie generuje już ponad 40 mln złotych zysku rocznie. Rozwój jest widoczny jak na dłoni, bo w 2021 roku osiągnięto zysk na poziomie 10 mln.

Dodajmy, że licencjonowane przez Amazon rozwiązanie wykorzystuje już blisko 200 firm. Wśród klientów spółki są m.in.: Wojas, Kubota, MaxFish, Motostacja.pl, Desportivo, Your Fragrance, SFD, Swiss, czy sklepy jubilerskie YES, a także wielu innych rynkowych gigantów, którzy chcieli pozostać anonimowi. Jak wskazują przedstawiciele trójmiejskiej spółki, z narzędzia tego mogą korzystać zarówno średnie sklepy internetowe chcące zwiększać swoją sprzedaż, jak i duże marki zamierzające prowadzić międzynarodową ekspansję przy pomocy marketplace.

„Sukces sprzedażowy to również zasługa wsparcia specjalistów w Nethansie. Równolegle do budowy technologii optymalizującej i automatyzującą sprzedaż, zbudowaliśmy zespół ekspertów, którzy dziś są trzonem firmy. To oni są i nadal będą wsparciem strategicznym dla klientów i będą im pomagać podejmować najkorzystniejsze decyzje z punktu widzenia biznesowego” – zapewnia Sascha Stockem. I dodaje, że w tym roku powstał również nowy dział kreatywny, który umożliwia tworzenie i optymalizację treści contentowych oraz zarządzanie budżetem reklamowym  na marketplace.

Zadania dla programistów

Platforma Nethansy przez kilka lat wykorzystywana była wewnętrznie dla bezpośrednich klientów firmy, ale w 2022 roku została udostępniona innym podmiotom w modelu SaaS. Intensywny rozwój firmy sprawił, że potrzebowała ona jeszcze większej liczby programistów na pokładzie. Rekrutacje trwały kilka miesięcy i na koniec roku w Nethansie pracować będzie już ok. 90 osób. Obecnie w działach IT, Produkt Development i RD pracuje już ponad 35 osób, ale Nethansa współpracuje również na stale z kilkoma dużymi software house’ami.

Nowi programiści będą tworzyć m.in. technologie z obszaru sztucznej inteligencji. Na projekt pozyskano dofinansowanie z NCBR na kwotę ok. 5 mln złotych. Nowe narzędzie ma umożliwić predykcję sprzedażową, a wykorzystanie prognoz w polityce cenowej zapewnić jeszcze większe zyski klientom.

Blisko cztery mln euro wsparcia od WEG

Rozwój startupu był możliwy m.in. dzięki pozyskaniu finansowania zewnętrznego. W I kwartale 2022 roku, fundusz inwestycyjny Warsaw Equity Group wziął udział w serii A finansowania Nethansy. Jak podkreślają analitycy WEG, zdecydowano się na ten krok, ze względu na branżę, sposób zarządzania oraz warunki biznesowe, w których działa spółka. Wpływ na decyzję o zasileniu dalszej działalności firmy kwotą blisko czterech mln euro, miał także fakt, iż w kolejnych latach spodziewany jest silny wzrost znaczenia marketplace’ów typu Amazon czy Kaufland.de kosztem internetowych sprzedawców detalicznych oraz ogólny wzrost sprzedaży w e-commerce.

„W Nethansie dostrzegamy zarówno bardzo dobry produkt, którym jest ich autorska platforma, jak i najwyższej próby zespół. Nasze wsparcie wykracza daleko poza inwestycję kapitałową. Misję, wizję i wartości WEG zamknęliśmy w trzech słowach: Partners for Growth. Ze spółkami pracujemy w sposób strategiczny, dzięki czemu dostarczamy im wartość, skupiając się na zwiększaniu efektywności kluczowych procesów biznesowych i maksymalizacji potencjału zespołu i organizacji. Społeczność, którą budujemy wokół marki WEG, pomaga naszym spółkom osiągać jeszcze lepsze wyniki” – komentuje Przemysław Danowski, partner zarządzający Warsaw Equity Group.

Plany na przyszłość

Póki co Nethansa jest w swoim segmencie wiodącą firmą w Polsce, ale od kilka lat stale zwiększa liczbę klientów z innych krajów z Europy np. z Niemiec, Szwecji, Czech, Wielkiej Brytania, Chorwacji i Szwajcarii.

„W najbliższym czasie będziemy dalej umacniać swoją dominującą pozycję na polskim rynku, ale także kontujemy naszą ekspansję poza granice – głównie na obszarze Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Plany są długofalowe i już w 2024 roku chcemy pozyskiwać więcej klientów zagranicznych niż polskich. Ułatwi to finansowanie, które pozyskaliśmy z programów Unii Europejskiej, oraz funduszy inwestycyjnych – Movens Capital, CofounderZone, LT Capital oraz od inwestorów indywidualnych. Mówimy o łącznej kwocie przekraczającej już 40 milionów złotych” – podsumowuje Sascha Stockem.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *