PracaBiznes

Pracownicy boją się wypalenia zawodowego. A sztucznej inteligencji?

Niemal trzy czwarte respondentów stwierdziło, że każdego dnia tracą za dużo czasu na powtarzalne zadania wykonywane na komputerze, a 79% uznało, że jest to demotywujące i może prowadzić nawet do wypalenia zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy SAIO. Jak można zapobiec takim sytuacjom? Czy mogą pomóc w tym roboty biznesowe oraz sztuczna inteligencja?

Pracownicy boją się wypalenia zawodowego. A sztucznej inteligencji?

Jak wynika z ankieta przeprowadzonej wśród szefów i pracowników polskich firm przez portal Business Insider na zlecenie firmy SAIO (w dniach 28 lipca – 6 sierpnia 2023 roku), zaledwie 30% badanych może pochwalić się tym, że powtarzalne biurowe prace zajmują im mniej niż godzinę. 41% wskazało, że każdego dnia tracą na nie nawet do trzech godzin dziennie. Z kolei niemal co piąty ankietowany (19%) stwierdził, że wydatkuje na to od 3 do 5 godzin dziennie, a co dziesiąty aż od 5 do 7 godzin, a więc niemal cały dzień pracy.

Wśród najbardziej nużących czynności wykonywanych przez pracowników polskich i zagranicznych firm eksperci z branży RPA (Robotic Process Automation) wskazują m.in.: wprowadzanie danych do systemów firmowych, sortowanie i odpowiadanie na e-maile, wypełnianie dokumentów, tworzenie raportów czy zarządzanie fakturami. Według nich, odpowiedzią na to może być upowszechnienie w polskich firmach robotów biznesowych z branży RPA.

“Pamiętajmy, że firmy przetwarzają ogromne ilości dokumentów i danych, których analiza i zbieranie jest nie tylko czasochłonne, ale i bardzo nużące. Niestety często kończy się to wypełnianiem setek tabelek, co nie tyle wpływa na brak satysfakcji z pracy, ale sprawia wręcz, że mamy tej pracy dosyć” – mówi Przemysław Lewicki, CEO SAIO SA. “Robotyzacja tych zadań, współpracująca ze sztuczną inteligencją, może sobie wreszcie z tymi wyzwaniami w łatwy sposób – mówiąc kolokwialnie – „poradzić”. Bardzo często słyszymy od naszych klientów, że od lat czekali na rozwiązania, które pomogłyby im w szybki sposób usprawnić procesy, których nie udawało się wcześniej automatyzować, dlatego też zatrudniali kolejne osoby w działach finansowych, HR, logistycznych, customer service czy innych” – dodaje.

I tak, robotyzacja procesów biznesowych (RPA) pozwala zautomatyzować powtarzalne zadania wykonywane na komputerze poprzez naśladowanie sposobu, w jaki pracują ludzie. Jest to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż IT, będąca integralną częścią strategii biznesowych zarówno wielu korporacji, jak i średnich oraz małych firm. Pozwala oszczędzać czas i koszty związane z wykonywaniem przez ludzi procesów, które normalnie zajmują im kilkakrotnie więcej czasu niż robotowi, bądź w ogóle nie mogą być przez nich wykonywane, ze względu na kompleksowość.

Pracownicy boją się wypalenia zawodowego. A sztucznej inteligencji?

O ile jeszcze w 2021 roku, gałąź RPA była wyceniana na 2,4 miliarda dolarów, to w 2024 roku, ma osiągnąć już globalnie niemal 5 miliardów USD. Tymczasem dzięki robotyzacji pracownicy mogą mieć pełną kontrolę nad wdrażaniem i kontrolowaniem bota wykonującego za nich powtarzalne zadania automatycznie, często działając nawet bez angażowania działu IT w ich wdrożenie. Co istotne, roboty biznesowe eliminują też błędy ludzkie, a czas wdrożenia to niekiedy tylko dwa do trzech tygodni.

Tymczasem w ankiecie przeprowadzonej na zlecenie SAIO, 40% badanych przyznało, że nie słyszało dotychczas o systemach RPA. Jednocześnie ponad połowa spośród tych, którzy mieli już okazję zapoznać się z tym terminem (51%) stwierdziło, że wdrożenie robotyzacji wzmocniłoby (lub już wzmocniło, jeśli była wdrożona) konkurencyjność firmy oraz zadowolenie z pracy personelu w firmie.

Czy pracownicy biurowi boją się sztucznej inteligencji?

Wiele rozwiązań technologii wykorzystywanej w RPA opiera się na sztucznej inteligencji. Jak przekonują eksperci firmy SAIO, dzięki sztucznej inteligencji otwierają się przed biznesem zupełnie nowe możliwości analizy dokumentów nieustrukturyzowanych w języku polskim (czy każdym innym, jaki obsługuje AI). Te tzw. modele generatywne pozwalają na zaskakująco efektywną pracę z językiem polskim, przy analizie choćby takich dokumentów, jak umowy prawne czy kontrakty handlowe. Według specjalistów wskazuje to, że sztucznej inteligencji w biznesie nie należy się obawiać, lecz umiejętnie wprowadzać ją do strategii działań firmowych.

Jak się okazuje, sztucznej inteligencji w biurach nie obawiają się także pracownicy – potwierdza to wynik ankiety SAIO. Na pytanie, czy sztuczna inteligencja (AI) przejmie naszą pracę w najbliższych 5 latach, nawet 70% z nich stwierdziło, że nie.

“Zarówno robotyzacji, jak i sztucznej inteligencji w biznesie nie należy się bać, lecz trzeba w mądry sposób zacząć korzystać z niej do usprawniania naszych codziennych działań, a tym samym zwiększenia konkurencyjności firmy. Zapewne dlatego branża automatyzacji procesów biznesowych z wykorzystaniem RPA i AI tak szybko rozwija się z roku na rok i jest już integralnym elementem strategii firm z całego świata” – podsumowuje Przemysław Lewicki.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *