MENU

Rynek komputerów PC na dnie

13 stycznia 2014Polecane tematy, Rynek

Zdaniem analityków zeszły rok był najgorszy w historii rynku komputerów osobistych. Jego wartość spadła aż o jedną dziesiątą. Na świecie sprzedano podobną ilość komputerów PC, co w 2009 roku.

649833_67265333

Z analiz firmy Gartner wynika, że ostatnie trzy miesiące 2013 roku przyniosły spadek światowej sprzedaży komputerów osobistych o 6,9% w skali roku. Był to siódmy z rzędu kwartał spadków sprzedaży takiego sprzętu. Miejsce typowych komputerów coraz częściej zajmują tablety lub zaawansowane telefony komórkowe. Dotyczy to jednak przede wszystkim rynków rozwijających się. „Na rynkach rozwijających się na dynamikę sprzedaży komputerów osobistych negatywnie wpływają silne wzrosty sprzedaży tabletów. Obserwujemy, że w krajach rozwijających się pierwszym urządzeniem używanym do korzystania z Internetu jest zwykle smatfron, zaś do zastosowań wymagających mocy obliczeniowej wykorzystywany jest zazwyczaj tablet” – mówi Mikako Kitagawa, główny analityk firmy Gartner. Według niego, na rynkach rozwiniętych spadki sprzedaży komputerów PC będą coraz niższe. Ma za tym przemawiać m.in. stopniowe nasycanie się rynku alternatywnym sprzętem.

Ze wstępnych szacunków firmy Gartner wynika, że w zeszłym roku światowa sprzedaż komputerów PC sięgnęła niemal 316 mln sztuk. To o 10% mniej niż w 2012 roku. Warto dodać, że pod koniec roku zanotowano zmniejszenie dynamiki spadków. W czwartym kwartale 2013 roku zanotowano spadek sprzedaży na poziomie 7%.

W całym 2013 roku największą sprzedaż komputerów osobistych zanotował koncern Lenovo. W zeszłym roku nabywców znalazło niemal 53,2 mln komputerów chińskiego producenta. Drugim największym dostawcą tego typu sprzętu, ze sprzedażą na poziomie 51,2 mln komputerów był koncern HP. Na koniec zeszłego roku obie firmy dysponowały udziałem rynkowym na poziomie odpowiednio 16,9% oraz 16,2%. Koncern Lenovo był też jedynym spośród pięciu największych producentów komputerów PC, którzy w zeszłym roku wzmocnili swoją pozycję. W pierwszej piątce, według szacunków firmy Gartner, znalazły się też firmy: Dell (36,7 mln sprzedanych komputerów, 11,6% udziału rynkowego), Acer (odpowiednio 25,6 mln i 8,1%) oraz Asus (20 mln i 6,3%). W tej grupie największy spadek sprzedaży zanotował koncern Acer – w 2013 roku na świecie sprzedano o 28,1% mniej komputerów tego producenta, niż rok wcześniej. Eksperci podkreślają jednak, że zarówno Acer, jak i Asus zaczynają stopniowo odchodzić od rynku PC na rzecz alternatywnych urządzeń. Choć dla obu firm działania w segmencie PC mają charakter strategiczny, to Acer koncentruje się głównie na wzmocnieniu – silnej już – pozycji jako dostawcy komputerów klasy Chromebook, zaś Asus inwestuje głównie w segment urządzeń typu tablet. Do kategorii PC analitycy firmy Gartner zaliczają zaś zarówno komputery stacjonarne, laptopy, jak i urządzenia klasy netbook i podobne.

W czwartym kwartale minionego roku, w regionie Europy, Środkowego Wschodu i Azji sprzedaż komputerów PC sięgnęła 25,8 mln sztuk. To o 6,7% mniej niż rok wcześniej. Analitycy podkreślają jednak, że spadek sprzedaży był mniejszy niż zaobserwowany w poprzednich kwartałach. Zdaniem ekspertów w Europie Wschodniej w końcówce roku szczególnie widoczne było lekkie ożywienie sprzedaży komputerów osobistych wśród odbiorców korporacyjnych. Według analityków było to związane z chęcią maksymalnego wykorzystania dostępnych w zeszłym budżetów IT. Niewykluczone, że inwestycje w tym obszarze miały związek z zapowiadanym na 8 kwietnia br. zakończeniem okresu wsparcia technicznego dla Windows XP. Z kolei nabywcy prywatni ograniczali zakupy komputerów do niezbędnego minimum.

The following two tabs change content below.
Piotr Waszczuk

Piotr Waszczuk

Zastępca redaktora naczelnego ITwiz. O rynku nowych technologii pisze od 12 lat. Autor publikacji, wywiadów, artykułów oraz opracowań dotyczących trendów i wydarzeń rynku IT, a także systemów wspierających biznes oraz nowych technologii. Redaktor prowadzący Raporty ITwiz poświęcone technologii in-memory oraz rozwiązaniom cloud computing. Autor licznych relacji z konferencji branżowych, publikacji analitycznych, materiałów typu case study i tłumaczeń.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »